Alig több mint egy hónappal a hatálybalépése után módosították azt a június végén kihirdetett kormányrendeletet, amely többek között azt rendezte, milyen költségeket fedeznek állami pénzből a kormány tagok, más állami vezetők és köztisztviselők hivatalos útjai során. A rendeletet akkor a kormányzati spórolás jegyében hozták, egy alkalommal még Gyurcsány Ferenc is példálózott azzal, hogy takarékoskodni fognak a kormánytagok és hivatalnokok külföldi utazásain.
Az eredeti rendelet hirtelen módosítására a Külügyminisztérium protokollfőosztályának helyettes vezetője, Ambrus Jenő szerint azért volt szükség, mert a Gyurcsány-kormány által előirányzott szigorítások miatt meghozott új szabályok nem bizonyultak elég betarthatónak.
A júniusi szigorúbb előírások szerint például, ha egy külföldi találkozóra kiutazó állami vezető élelmezéséről és szállásáról a meghívó ország gondoskodott, akkor egyáltalán nem járt neki napidíj. Ezért ha netán már a hivatalos ebéd előtt megéhezett és vett saját pénzéből egy szendvicset, később "indokoltan felmerülő költségként" megtérítették ugyan ennek az árát, de csak hozott számla ellenében, meglehetősen bürokratikus módon elszámolva.
A most módosított szabályok szerint ezért kvázi zsebpénzként akkor is megkapják a hivatalos úton részt vevők a napidíjuk negyedét, ha a vendéglátó ország fedezi a szállásuk és élelmezésük költségeit. A hivatalos úton járó tisztviselők napidíját egyébként a célország árviszonyai alapján állapítják meg, ennek az összege naponta 11 000 és 27 000 forint között mozoghat.
A másik jelentősebb változás az, hogy a jövőben a miniszter, illetve más vezető engedélyével el lehet térni azoktól az előírásoktól, amelyek szerint az Európán belüli utazásoknál csak a kormánytagok repülhetnek első osztályon, mindenki másnak be kell érni a turistaosztállyal. Ambrus Jenő szerint azért kell néha kivételt tenni, mert a hivatalos delegációk utazásánál kényelmetlen helyzeteket idézhet elő ennek az előírásnak a betartása. Előfordult ugyanis, hogy a fogadó küldöttségnek és a magasabb rangú állami vezetőknek arra kellett várniuk, hogy a delegáció többi tagja végre előkerüljön a turistaosztályról.
A turistaosztály és a kényelmesebb szolgáltatást nyújtó úgynevezett business class ára között azonban rendszerint tetemes különbség van. A Malév augusztus végi brüsszeli járatára például egy turistajegy a vásárlási feltételektől függően 30-40 ezer forintba, míg a business classra 140 ezer forintba kerül (premium business classra még ennél is többe, 152 350 forintba.)
Mint Ambrus Jenő elmondta, az életszerűség és a betarthatóság miatt szükséges az is, hogy a küldöttség tagjai külön engedéllyel ugyanolyan kategóriájú szállodában szálljanak meg, mint ami a küldöttség vezetőjét megilleti. A júniusi szigorítás következtében ugyanis az a furcsa helyzet állt elő, hogy a testőröknek, biztonsági embereknek máshol kellett volna lakniuk, mint annak, akit folyamatosan őriztek. A főosztályvezető-helyettes szerint tehát a mostani engedmények nem kibújási lehetőséget jelentenek a hivatalos utak takarékosabb, szigorúbb szabályai alól, hanem protokolláris szempontból indokolt változtatások.
Gergely Zsófia