Több weboldal is foglalkozik Magyarországon útitárs-közvetítéssel. Némi benzinpénz-hozzájárulás és jó társaság fejében internetes hirdetésekben keresnek maguk mellé utasokat magányos sofőrök, utazni vágyók próbálnak kihasználatlan autókat találni. A dolog hasonlít a stoppoláshoz, csak éppen az érintettek már az utazás előtt felveszik a kapcsolatot, beszélnek egymással, akár egymás fényképét is megnézhetik.
"Ismerősön keresztül hallottam erről, regisztráltam, és már aznap estére találtam fuvart Budapestről Pécsre" - mesélte az [origo]-nak egy huszonéves fiú. Az útitárskeresőkön megbeszélt fuvar általában jóval olcsóbb, mint a vonatozás vagy a buszozás, hiszen a sofőrök többnyire csak azt várják el, hogy az utas beszálljon a benzinköltségbe. Az utazásnak ez a módja emellettt kényelmesebb, gyorsabb és személyesebb is.
Babucs Péter egy társával hat éve indított útitárskereső weboldalt. Az ötletet hasonló külföldi oldalak, illetve az adta, hogy maguk is szerettek stoppolni. A rendszerben ma már szerepel sok külföldi nagyváros és az összes magyarországi település. Emiatt elvben van lehetőség arra, hogy a budapesti agglomerációban élők fogjanak össze a mindennapi munkába járás megoldására. Az útitárskeresőkön mégis főleg olyanok találhatók, akik messzire szeretnének utazni, külföldre vagy távoli városba.
A honlapon több mint háromezren regisztráltak. Nem készült statisztika arról, hogy hány utazás jött össze az oldal segítségével az elmúlt hat évben, de az üzemeltető szerint sok pozitív visszajelzést, köszönetnyilvánítást kapnak. Babucs sofőrként maga mellé is keres néha útitársakat. "Ezek az utazások mindig jól sültek el" - jegyezte meg. Szerinte az internetes útitárskeresés azért jobb, mint a stoppolás, mert az embert nem érheti olyan nagy meglepetés, hiszen előre tudja, kivel fog utazni. A hirdetők többnyire megírják a nevüket, az életkorukat, az autójuk típusát, és hogy dohányoznak-e.
Ha ez hatékonyan működne, akkor biztos segítene a tumultuson - mondta Pausz Ferenc, a GRSP - Partnerség a közlekedésbiztonságért - Magyarország Egyesület ügyvezető igazgatója. Ugyanakkor szerinte nehéz lenne a gyakorlatban megvalósítani, hogy az agglomerációban élők így járjanak dolgozni a hétköznapokon. Különböző az emberek munkaidőkezdése, este pedig sokan nem rögtön hazaindulnak, inkább beugranak a boltba, moziba mennek. "Ez nagyon idealisztikus elképzelés, nagyon szép lenne, de csak akkor lenne kivitelezhető, ha minden uniformizáltan, sabloson működne" - tette hozzá. Pausz hallott hasonló külföldi kezdeményezésekről, kirobbanó sikerről azonban nem jutott el hozzá hír.
A magyarországi útitárskeresés is döcög még. Az egyik véletlenszerűen felhívott sofőr például azt mondta, hiába hirdette meg már egy hete, hogy Kaposvárról Budapestre utazva szerdán magával hozna még valakit, senki nem jelentkezett. Az [origo] talált olyan telefonszámot is, amelyen utast kereső autóst lehetett volna elérni az egyik hirdetés szerint, a vonal túlvégén viszont arról mesélt egy dühös nő, hogy valaki a tudta nélkül hirdetett a nevében.
Vannak olyan sofőrnek ajánlkozók is, akik a fuvarért cserébe nem elégednek meg a jó társasággal és a benzinköltség felével. Egy internetes hirdetésben a következő szöveggel keres magának "életrevaló" útitársnőt Lengyelország felé egy ötvenes férfi: "Költség: öntudatos partnernek - 50 százalék; egyébként méltányos."