Nem tűnik esélytelennek a megegyezés Ferihegyen, ahol szerda óta sztrájkol két szakszervezet. Az MTI úgy tudja, hogy hétfőn az egész napos, nem hivatalos egyeztetésen közeledni kezdtek a munkabeszüntetést szervező Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) és Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ), illetve a repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) álláspontjai.
A BA egy vezető beosztású, a neve elhallgatását kérő munkatársa a távirati irodának azt mondta: a munkáltató elmozdult a kollektív szerződés, illetve a takarítás kiszervezésének kérdésében is. Úgy tűnik, a munkáltató vállalná, hogy az új kollektív szerződésben is megtartsa a jelenlegi szabályok szerinti végkielégítést és felmondást. A takarítási tevékenység kiszervezésénél pedig a BA hajlik arra, hogy több garanciát is beépítsen.
Az MTI értesülései szerint azoknak, akik nem akarnak a kiszervezett kft-be belépni, járna a jelenlegi kollektív szerződés szerinti végkielégítés, akik azonban átlépnek a kft-be, egyhavi alapbért kapnának bónuszként. A BA azt is biztosítaná, hogy a kft-ben sem változna a végkielégítésre és a felmondásra vonatkozó szabályozás. Az MTI értesüléseit a BA-nál hivatalosan nem kívánták kommentálni.
Csorba Attila, Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) elnöke szerint a szakszervezet képviselői hétfőn egyetlen alkalommal sem találkoztak a BA vezetőivel. Mint mondta, a LESZ mindaddig nem kíván engedni 12 pontban megfogalmazott követeléseiből, amíg a munkáltató konkrét ajánlatokkal nem áll elő. A megállapodás érdekében a szakszervezet kedden reggel 9 órára ismételten tárgyalásokra hívta a BA vezérigazgatóját. Kovács Zoltánt, a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezetének (RDSZSZ) elnökét az MTI többszöri telefonos megkeresés után sem tudta elérni hétfőn.
Negyven görögöt alkalmaznak sztrájktörőnek
Az Európai Unió más országaiból érkező biztonsági ellenőröket alkalmaz keddtől a Budapest Airport (BA) - közölte az [origo]-val Szollár Domokos, a BA szóvivője hétfőn. Az uniós ellenőrök rendelkeznek minden EU-s és magyar jogosítvánnyal. Várhatóan december 16-án állnak munkába, amennyiben kedden is folytatódik a sztrájk - áll a BA közleményében. A BA az ellenőröket határozott idejű munkaszerződéssel alkalmazza egészen addig, amíg azt a forgalmi helyzet ezt megköveteli.
Hétfőn a BA negyven görög munkavállaló kiképzését is megkezdte a Munkástanácsok Országos Szövetsége szerint azért, hogy sztrájktörőként alkalmazza őket. Szerintük a sztrájktörőkkel a sztrájkoló munkásokat kiváltva az a céljuk, hogy az ünnepek közelsége miatt csökkentsék a repülőtér és a légitársaságok további kárait. A hat napja tartó sztrájkban főként az utasbiztonsági állomány vesz részt, ők azok, akik a beléptetés során átvizsgálják az utasokat.
Palkovics Imre, a Munkástanácsok elnöke szerint törvénysértés t9rtént, ezért a munkaügyi főfelügyelőséghez, a görög szakszervezetekhez és a Közlekedési Szakszervezetek Európai Szövetségéhez fordult - áll a szakszervezet közleményében. Pavlovics javasolni fogja továbbá az Egységes Közalkalmazotti Sztrájkbizottságnak, hogy adjon ki közös szolidaritási nyilatkozatot a ferihegyi sztrájkolók mellett.
Folyamatos utasforgalom
A BA szerint a sztrájk hatodik napján folyamatos volt az utasforgalom kiszolgálása a ferihegyi repülőtéren, hétfő délután fennakadás nélkül fogadta és indította a járatokat a ferihegyi repülőtér. Szollár szerint a terminálokon nem volt torlódás, az utasoknak tíz percnél is kevesebbet kellett várniuk a biztonsági ellenőrzésre. Ferihegyen továbbra is a 2-es terminál üzemel, a fapados légitársaságok jegykezelését a 2B terminálra tették át. Reggel 7 órától délután 5 óráig legalább három biztonsági ellenőrző csatorna üzemelt folyamatosan, de voltak időszakok, amikor négy kaput is meg tudtak nyitni. A BA szerint a nap maradék részében is tartható lesz a szolgáltatási színvonal, hétfőn a nap végéig a 137 induló járatból 122 várhatóan elindul úticélja felé. Szollár Domokos szerint az érkező járatok menetrend szerint landoltak.
A Malév vasárnap bejelentett járattörlései mellett az Alitalia két római és a Lufthansa müncheni járatát kellett törölni - mondta a szóvivő.
Lichtenberger Tamás, a Magyarországon működő légitársaságok érdekképviseletének elnöke hétfőn azt mondta, hogy a sztrájk miatt olyan mértékű erkölcsi és anyagi kár éri a légitársaságokat, ami már lassan túlmegy minden tűréshatáron. Váradi József, a Wizz Air légitársaság vezérigazgatója az [origo]-nak azt mondta: 72 járatukat érintette a sztrájk, ebből 4-et kellett törölni, azt azonban nem lehet megmondani, hogy ez pontosan mekkora kárt okozott. Váradi közölte: nem tesznek jogi lépéseket a BA ellen, a reptér ugyanis visszavonta azt a vasárnapi döntését, hogy felfüggeszti az 1-es terminál használatát. A Wizz Air szerint ez diszkriminatív lépés volt, hiszen hátrányosan érintette az 1-es terminált használó társaságokat.
A szakszervezet követelései
A szakszervezet követelései között szerepel, hogy a munkáltató kössön velük új kollektív szerződést, amelyet a munkáltató 3 évig nem mond fel, illetve, ha mégis így dönt, akkor is folyósítsa a szerződésben szereplő juttatásokat a hátralévő időben is. A munkáltató függessze fel a folyamatban lévő kiszervezéseket. Azt is követelik, hogy a munkáltató 2010-ig ne bocsásson el munkavállalókat, mivel véleményük szerint a létszámcsökkentések a repülésbiztonságot veszélyeztetik. Azt is kérik, hogy a munkáltató szerezze vissza a magyar államtól a BA Zrt. üdülőjét, és ott biztosítsa a munkavállalók számára a kedvezményes üdülés lehetőségét. Egyben 65 millió forint kártérítést is követelnek, amiért a munkavállalók az elmúlt három évben nem használhatták az üdülőt.
Szollár Domokos, a BA szóvivője korábban az MTI-nek azt mondta: a BA vállalta, hogy jövő hét közepére a szakszervezetnek átadja az új kollektív szerződés javasolt szövegtervezetét.