"Harminc éve csak a fák nőnek" - A piszok bosszantja leginkább az útját kereső MÁV utasait

Vágólapra másolva!
Elégedettségi felmérést indított a MÁV, hogy megtudja, mi az utasok legnagyobb hasfájása a vasúti közlekedésben. Az [origo]-nak a MÁV kérdőívén feltett kérdésekre panaszáradattal feleltek az utasok: a késéseket kevésbé érezték, a vidéki járatokat és a vonatokon terjengő mocskot viszont igencsak megszólták.
Vágólapra másolva!

Elégedett-e a magyar vonatok tisztaságával? Ön szerint elég gyorsak-e a MÁV járatai? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket tesz föl egy kedden indított közvélemény-kutatásban utasainak a magyar vasúttársaság. A MÁV-START, amely az interneten és egyes járatokon is várja az utasok visszajelzését, azt reméli, hogy az utasok elégedettségének felmérése segíthet megtalálni, hogy miben szorul leginkább fejlesztésre a vasúti közlekedés.

A vasúti vécék állapotára, a kalauzok modorára és a késések elviselhetőségére is kitérő kérdőívet a MÁV-START egyes kiválasztott járatokon osztja utasainak augusztus 6-ig. A válaszokat arra akarják felhasználni, hogy meghatározzák a jövőbeni szolgáltatásfejlesztések irányát és a prioritásokat - írták honlapjukon közzétett közleményükben. Az [origo] által kedden megkérdezett utasok azonban vagy a fejüket csóválták, vagy csak mosolyogtak a kérdőív láttán, és néhány pozitívum mellett reménytelennek tűnő problémák sorát kezdték sorolni.

Mivel a MÁV kutatásának csak később lesz eredménye, és egyelőre nem is egyértelmű, hogy közzéteszik-e, az [origo] a budapesti pályaudvarokon tesztelte, mit szólnak az utasok a MÁV kérdéseihez. A tapasztalat azt mutatja, hogy bár sok utas udvariasan, visszafogottan kritizálja a vasutat, a legtöbben úgy vélik, hogy bőven van még mit fejleszteni a MÁV-on.

Piszok, bűz és leszakadt mosdókagyló

"A legnagyobb baj a tisztasággal van, az kriminális, azzal nem lehet kibékülni" - vágta rá a kérdőívre egyből Norbert, aki feleségével és csecsemőkorú gyerekével épp a Lőkösházára tartó vonat indulását várta a Keletiben. "A vécé, az kegyetlen, iszonyatosan gusztustalan" - mondta a férfi, majd folytatta: az általa használt vonatokban szerinte úgy kell öltözni, hogy a legrosszabb ruháját veszi fel, és még akkor is el kell viselni a vagonban terjengő bűzt. "A gyereket egész úton ölben kell tartani, mert nem akarjuk letenni a mocsokba" - kontrázott rá a fiatal feleség.

Az öreg, kék vagonos távolsági vonaton valóban alig látni ki az ablakon a kosztól, a könnyen beizzadó műbőr ülések pedig itt-ott ragadnak is. A mosdóban a csap leszakadva, és bár nyomásra jön a víz, a fele a padlóra folyik. "Legalább 20 éve semmit nem újítottak fel ebben a vagonban, csak a jegyárak emelkednek" - panaszkodott Norbert. "Pedig hát mi az, hogy ilyen árak mellett nincs higiénia, nincs szolgáltatás?"

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Vonatok a Keletiben (a képre kattintva galéria nyílik)

Norberték vonata valóban a legszutyokabb, amely kedd délután a Keleti pályaudvaron áll. A MÁV becsületére legyen mondva, hogy azért nem minden szerelvény van ilyen állapotban: egy vágánnyal odébb egy szintén távolsági járaton már kényelmesebb bársonyülésekben üldögéltek a vonatok, de a vécében például itt sem volt egy fecni vécépapír sem. "Itt azért minden reggel végigsöprik a folyosót, kiürítik a szemetest - mondta egy utas, aki maga is a MÁV-nál dolgozik pénztárosként. Szerinte a kollégák mindent megtesznek, de ők sem tudnak mit kezdeni a szemetelőkkel, vandálokkal, graffitisekkel. Azoktól csak a legújabb, piros Desiro motorvonatokat menti meg a térfigyelő kamera, így ott nem is panaszkodnak az utasok: "Ezek normálisak, sem a tisztasággal, sem a légkondival, sem a vécével nincs gond" - mondta egy Desiro vonat utasa. "De a többi..."

Harminc éve csak a fák nőnek

Ahogy a középkorú hölgy az elővárosi vonatok minőségét dicsérte, egy másik egyből rákontrázott: "az a baj, hogy a kényelem nagyon Budapest központú, de az ország távolabbi részeiben nem hogy javult volna a vonatállomány, még el is vitték a jobb szerelvényeket. "A keleti végeken mindent szörnyű, öreg Bzmotokra cseréltek, északon 100 kilométert kibírni, hát az... Na!" - gesztikulált egy nyugdíjas férfi. "Az elővárosi közlekedés jó. A vidéki közlekedés, az tragédia" - bólogatott egy asszony is.

A nyugdíjas férfi, aki korábban 30 évig dolgozott mozdonyvezetőként, mégsem a szerelvények, inkább a sínek állapotát tartotta égető problémának. "Az én vonalamon 30 éve csak a fák nőnek, a vasúton semmi változott, semmit nem fejlesztettek" - mondta. A vonat épp olyan lassú, mint 30 éve, sőt még lassabb is, mert sok helyen csak romlott a pálya állapota. Az idős mozdonyvezető szerint nagy hiba, hogy rengeteg pénz fordítanak felesleges állomások cicomázására, amitől maga a szolgáltatás, a vonatok sebessége nem javul (a MÁV végez pályafelújításokat is, csak nem a férfi által emlegetett vonalon - a szerk.).

A késésekre kevés utas panaszkodott az [origo]-nak, de a nyugdíjas mozdonyvezető szerint a vonatok pontossága is csak trükk. Ami régen két óra volt, azt most 2,5-3 óra alatt teszi meg a vonat a menetrend szerint: ilyen széthúzott időintervallumokkal könnyű nem késni - állította. Néha pedig ennek ellenére is becsúsznak horribilis késések főleg műszaki hibák, a biztosítóberendezések hibái miatt. Múlt pénteken például 2-3 órákat késtek a balatoni vonatok két műszaki hiba miatt, és az [origo] egyik olvasójának beszámolója szerint most kedden is volt egy több mint 4 és fél órát késő vonat.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Szorgalmasan söprögetnek (a képre kattintva galéria nyílik)

Aranyért mérik az információt

A MÁV kérdőíve a kalauzok és a pénztárok tájékozottságáról és segítőkészségéről is faggatja az utasokat - az [origo]-nak nyilatkozó utasoknak erről volt a legjobb tapasztalata, főleg a kalauzokat méltatták sokan. Azért itt is voltak panaszok: egy középkorú asszony azt mondta, többször üvöltözött már kalauzzal, mert a hajnali vonaton felszálláskor nem kezelte a jegyét, később pedig legszebb álmából ébresztette fel. Két holland diáklány arról panaszkodott, hogy bár udvariasan, de rossz helyre küldték őket a MÁV információjánál, és aztán nem akkorra kaptak jegyet, amikorra kértek, és ezért le is késték a vonatukat.

A félretájékoztatások az [origo]-nak nyilatkozó vasutasok szerint a rendszerből adódnak: sokszor a kollégák maguk sem tudják, hogy mi a válasz a kérdésre, őket sem tájékoztatják. "Én ezért inkább magam nézek utána a vonatjaimnak, nem bízom magam az információra" - mondta a nyugdíjas mozdonyvezető. Az épp hazafele tartó pénztáros szerint az a legrosszabb, hogy ha rossz a tájékoztatás, a szegény pénztároson csattan az ostor, noha a nagy gépezet, a rendszer rossz. "A forgalmistákból információt kicsikarni egy külön háború, úgy adják, mint ha aranyból lenne" - mondta.

Megszüntetett vonalak, mocskos állomások

Pedig információra most különösen szükség van, hiszen az utóbbi időben több vonalat is megszüntettek - panaszkodott a Keletiben néhány utas. Egy idősebb házaspár azt mondta, hogy a szokásos, fél 1-kor induló vonatuk szűnt meg, és mivel nem tudtak róla, most három órán át kénytelenek várni a pályaudvaron. Mások arról beszéltek, hogy az első és utolsó járatok tűntek el sok vonalon: "Még a pénztáros kollégám sem tud hazamenni azóta, esténként kénytelen pesti munkásszállón aludni" - mondta az egyik vasutas. "Feljutni könnyű Pestre, de hazamenni este már annál nehezebb" - kontrázott néhány fiatal pápai sportoló, aki atlétikai versenyre utazott épp.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Van kosz (a képre kattintva galéria nyílik)

Akik pedig kénytelenek várni, azok az állomás tisztasága miatt fintoroghatnak. Volt, aki az [origo]-nak dicsérte a Keleti tisztaságát, hiszen a járdákon valóban szorgalmasan söprögettek a takarítók, és sem eldobott csikket, sem más szemetet nem lehetett látni. Ez azonban a peronon dolgozó árusok szerint inkább annak köszönhető, hogy betiltották a dohányzást a pályaudvarokon, illetve hogy sokkal kisebb a forgalom. "Főleg a Nyugat-Európába ingázó, itt átszálló kelet-európaiak szemeteltek, de most alig van munka nyugaton, és kevesebbszer is van pénzük hazamenni keletre, így egyre kevesebben vannak" - mondta egy szendvicsesbódé eladója.

A boltos szerint a tisztaság ugyan érezhetően nőtt, de azért még itt is van hová fejlődni. A sínek között az állomás csarnokában is sűrűn sorakoznak a vécépapírfecnik között lapuló szardarabok, az oszlopokat, táblákat néhol centi vastag kosz borítja, a vonatok előtti téren pedig csüdig galambürülékben totyognak az ételmaradékot csipegető madarak. Vidéken azért változatosabb a helyzet: a balatoni állomások például nagyon szépek - mondta egy utas. A Lőkösházára tartó házaspár viszont inkább nem is beszél saját állomásáról: ott még a váró padját is olyan vastagon borítja a szar, hogy rá se lehet ülni - állították.

Amennyiben önnek is hasonló véleménye van a MÁV-START szolgáltatásairól, vagy épp a cikkben leírtakkal ellentétes tapasztalatai vannak, véleményét megoszthatja a vasúttársasággal a cég internetes kérdőívén, itt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!