„Jééé, itt egy pláza?” – egyesek még mindig így csodálkoznak még rá a 2011-ben nyitott Köki Terminálra, legalábbis ezt állítja az egyik bevásárlóközpontban dolgozó eladó. Pedig a nyitás óta eltelt idő sem volt eseménytelen, a plázát tulajdonló cég 2012 óta felszámolás alatt van, az épületegyüttest pedig a Napi.hu szerint a minap hirdették meg eladásra, 35 milliárd forintért.
A hármas metró végállomásánál felhúzott pláza tulajdonosa, az R-CO Ingatlanforgalmazó Zrt. ellen 2012 novemberében kezdeményezett felszámolást az egyik beszállítója, a céget, és így a Köki Terminált is azóta felszámoló irányítja. A pláza területén lévő busz- és metróvégállomás miatt a kormány már egy hónapra rá stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette az R-CO-t, így az átkerült a kormányzat saját felszámoló cége, a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. felügyelete alá.
„Egy éve tart a felszámolás, ezalatt változatlanul működött minden” – mondta az Origónak Veres Bocskay Katalin felszámolóbiztos. Szerinte az R-CO felszámolását azért kellett elindítani, mert a cég nem tudta már tovább fizetni azt a hitelt, amelyből a Köki Terminál megépítését finanszírozta. Ennek az oka Veres szerint a gazdasági válság volt, a beruházást 2008-ban kezdték el, az akkori állapotokhoz képest azonban a 2011-es nyitásra sok minden megváltozott, például volt olyan bérlő, aki 2008-ban még üzletet akart nyitni, később azonban mégsem tette. A kezdeti 82 százalékos kihasználtsághoz képest 2012-re még csökkent is az üzletek száma, annak ellenére, hogy a tulajdonos 2011-ben még teltházról beszélt.
A felszámolás körülötti felhajtás azonban a vásárlókat a legkevésbé sem érdekelte. „Az emberek jönnek plázulni” – mondta az Origónak egy, a Köki Terminálban árusító ajándékboltos. Az első emeleten lévő bolt előtt pénteken rengeteg ember jött-ment, és ebben az ottaniak szerint semmi meglepő sincs. Ezen a szinten van az átjáró a metróvégállomáshoz, amelyen keresztül ottjártunkor szinte áradt az embertömeg a plázába, és ott a Tesco is, amely a késő délutáni órákban a legtöbb vásárló célpontja volt.
A megkérdezett boltosok azt mondták, nem csökkent a vásárlók száma a nyitás óta, sőt, egyiküknek még soha nem ment ilyen jól az üzlet. Csak egy cipőboltos panaszkodott, szerinte ugyanis már a nyitáskor is kevesen voltak, és ez azóta sem változott. Nála éppen tényleg nem volt senki, de érdemes megjegyezni, hogy az ő boltja a pláza legfelső emeletén helyezkedik el, ahol jóval kevesebb embert lehetett látni, mint az alatta lévő szinten. „Az embereknek nincs pénze” – magyarázta a cipőboltos a vevők távolmaradását. Szerinte a környékkel lehet a baj, az Árkádban és az Alléban úgyis mindig sok embert szokott látni.
A Tesco közelében dolgozó boltos másképp vélekedett, tapasztalatai szerinte az emberek akkor is megveszik, amit akarnak, ha nincs pénzük. „A héten bejött egy nyugdíjas, rámutatott a legdrágább szoborra, és azt mondta, tessék csomagolni” – mesélte, miközben egy tehetős embernek tűnő férfi éppen nem tudta eldönteni, hogy mennyiért vegyen ajándékot.
„Hazafelé menet beugrom” – magyarázta egy vásárló, hogy szerinte miért remek hely a Köki. Ha nem lenne, akkor a belvárosba kellene járnia, az pedig nem tetszene neki. „Egy bajom van, olyan, mint egy labirintus, nem lehet kijutni” – mondta egy idős nő. Később kiderült, hogy ennél több problémája is van, de ezek inkább abból adódtak, hogy a Köki Terminál előtt nem járt plázába. Régebben a közeli piacra járt, de aztán rájött, hogy a plázában a bevásárlás mellett a bankot és a postát is el tudja intézni. „Jó dolog, hogy minden egy helyen van” – ismerte el, csak az okoz nehézéséget, hogy a banknál nem talál kijáratot, így mindig keresztülgyalogolja az egész létesítményt. Régebben a mozgólépcsőtől mozgólépcsőig tartó séta is nehezére esett, de aztán mentő ötlete támadt, azóta liftet használ. De a parkolót még most sem szereti, szerinte kiismerhetetlen, egyszer még a férje is eltévedt benne.
A belvárosi plázákhoz képest kevesebb padokon ülő fiatalt lehetett látni, de a földszinti szökőkút mellett ketten is lazítottak. „Elmegy, de lehetnének jobb üzletek” – mondta egyikük. Egy Zarát például nagyon hiányol, de még így is jobban tetszik neki a Köki, mint a Westend. „Nagy és nincs benne olyan tömeg” – magyarázta. Egy éve kezdett rendszeresen lejárni. „Azelőtt otthon ültem, de meguntam” - mondta. A kirakatnézegetés jobban tetszik neki.
A tulajdonos cég felszámolásáról több vásárló is hallott, de egyiküket sem érdekelte túlzottan. A megkérdezett boltosokat sem izgatta a dolog, egyikük azt mondta, nekik mindegy, ki a tulajdonos, egy másik pedig megjegyezte, hogy ha el kell menni, hát elmennek. Erre azonban a felszámolóbiztos szerint nem lesz szükség. „Az ingatlankomplexum eladása az üzletközpont működését nem befolyásolja” – mondta Veres Bocskay Katalin. A kihasználtság az elmúlt egy évben a felszámolás ellenére is nőtt, most 86 százalék körül van, ami szerinte elég a fenntartható működéshez. A látogatószám pedig napi 65 ezer, amivel szintén elégedettek.