Már elkészült az első BKK-megrendelésre tervezett CAF Urbo3 villamos. Jelenleg a szerelvény gyári ellenőrzése zajlik, márciusban viszont már meg is érkezhet Baszkföldről Budapestre, hogy megkezdje a típusengedélyhez szükséges tesztüzemet.
Mint a BKK-tól megtudtuk, a társaság idén és jövőre összesen 47 darab alacsony padlós CAF szerelvényt szerez be. Idén a kurtább, 34 méteres típusok jönnek, ezekből 25-öt állít forgalomba a közlekedési társaság – 2016 januárjában pedig feltűnik majd az 56 méteres nagy testvér, ami két méterrel az egyesek által a világ legnagyobbjának tartott Combinót is lepipálja, ráadásul két tonnával könnyebb a német típusnál.
A BKK összesen 42,5 milliárd forintért szerzi be a flottát, szinte teljes egészében uniós forrásból, a Fővárosi Közgyűlés csupán 285 milliós önrésszel szállt be a projektbe. A tervek szerint ez ugyanakkor csak a kezdet, a CAF-fal kötött szerződés alapján öt éven alatt akár 124 szerelvényt is beszerezhetnek, szintén uniós keretből, összesen 75 milliárd forintnyi értékben.
A 34 méteres CAF-ok a tervek szerint a 3-as villamos vonalán és a budai fonódó hálózaton járnak, váltva a régi 19-es és 61-es szerelvényeket. A hosszabb CAF villamosok az 1-es vonalán mennek majd. Az Árpád hídon most közlekedő Tatráknál nehezebbek ugyan, de a BKK állítja, hogy Combinóval tesztelték a hidat, annál pedig könnyebbek a baszk járművek.
Az új flotta érkezésével elbúcsúzhatunk egy régi típustól is: jövőre elkezdik leselejtezni 40–45 éves Ganz csuklós szerelvényeket – helyükre azok a Tátrák és hannoveri TW-k kerülnek, amiket a CAF szorított ki az 1-es és a 3-as vonaláról.
A spanyol villamosok a Combinóktól eltérően végig, teljesen síkban alacsonypadlósak, nem lesznek lejtős részek sem. Kényelmessé teszi az utazást az is, hogy a CAF-okban a Combinóktól eltérően nincs magasított, dobogós hely, lesznek viszont páros ülések, akárcsak a buszokon.
A rövidebb változat összesen 200 utast szállíthat, 46 ülőhellyel, a hosszabbon 345-en férnek el, és 81 utasnak jut ülés. A CAF-okon lesz légkondicionálás, fűtés, utastájékoztató rendszerük a Futár szoftverét használja majd, fedélzetüket pedig be is kamerázzák – ígéri a BKK.