Csendes a délelőtt a záhonyi határátkelőnél. Nincsenek hosszú sorok, de az autósok türelmetlenül könyökölnek kocsijuk ablakában, ami érthető: már most legalább harminc fok van, árnyék meg sehol. Ma eddig egy hatkartonos cigarettafogásuk volt a vámosoknak, akiknek csak itt, Záhonyban az év első felében összesen 1200 felderítésük volt - mondja Kiss Nóra, a NAV Észak-alföldi Regionális Vám- és Pénzügyőri Főigazgatóságának sajtóreferense, miközben körbevezet az objektumon.
Orbán Viktor vizsgálatot rendelt el a közelmúltban az Origo cikke miatt. Az eljárás azt hivatott tisztázni, hogy a magyar határőrök is érdekeltek-e az ukrán határnál a cigarettacsempészésben. Kiss Nóra erről ennyit mondott:
visszaélésekről a cigarettacsempészet kapcsán nem tudunk. Az ukrán üggyel összefüggésben nem indult vizsgálat a vámhivatal egyetlen munkatársa ellen sem.
Az illegális cigarettacsempészet remek üzlet, ha figyelembe vesszük, hogy az itthoni ezer forintos árhoz képest a túloldalon a minőségtől függően 100-300 forint egy doboz füstölnivaló. Az ukrán-magyar határ 130 kilométeres, ebből 40 kilométeren a Tisza a határ. A fokozott ellenőrzéseknek és az utóbbi években megszigorított jogszabályoknak köszönhetően sikerült visszaszorítani a cigarettacsempészetet - mondja Kiss Nóra -, de mint a fenti szám is mutatja, azért rengetegen próbálkoznak. Poggyászban, átalakított csomagtérben, utastérben, váltódobozban, lökhárító mögött érkezik az olcsó cigaretta, amiből vám- és adómentesen két dobozzal lehetne áthozni.
Három doboznál gyorsított eljárásban 25 ezer forint a bírság (nem gyorsítottban 40 ezer), a büntetési tétel 3-4 kartonnál változik jelentősen. Ebben az esetben az autót is lefoglalhatják, a csempésznek ezenfelül a ki nem fizetett adó kétszeresét is ki kell fizetnie. A határon minden autót úgynevezett kockázatelemzésnek vetnek alá, én ezt hétköznapi nyelvre úgy fordítom le, hogy a jó szimat, a rutin és a szabályzat megsúgják, melyik kocsit érdemes félreállítani. Ha ez megtörténik, az autót aknára állítják, cigarettakereső kutyákkal vizsgálják meg.
Ezek már úgynevezett passzív jelzésű blökik, azaz nem tépik szét a kocsi belsejét, ha megtalálják a szajrét az ülés alatt, csak némán jeleznek.
Munkájuknak hála adott esetben nem kell az egész járművet szétkapni, az autószerelő végzettségű NAV-osok célirányosan bontanak, és persze össze is rakják a kocsit.
Rákérdezek, egy kisbuszba akár több száz karton dohányárut is el tudnak rejteni a csempészek, egy személyautóba pedig simán belezsúfolnak akár száz kartont is. Ez azonban manapság már nem jellemző, mert nagy a kockázat, és csúnyák a büntetési tételek.
Ezzel együtt a leleménynek nincsen határa, volt, hogy egy hathengeres motorú autóban csak három henger ment, a másik háromba pedig cigit pakoltak. Pechükre a kutya ezt is kiszagolta. Sikerül munka közben is megfigyelni az egyik négylábú NAV-ost, Pullo, a német juhász villámgyorsan megtalálja a félreállított ukrán rendszámú kombi kesztyűtartójában a cigarettát. Bánatomra csak a megengedett mennyiség van a kocsiban, mehetnek isten hírével.
A csempészek egyébként figyelik a forgalmat is, igyekeznek a zsúfolt időszakban, vagy éppen váltáskor bejönni az országba. Egy erős napon több mint ezer autó érkezik a záhonyi határátkelőhöz. Kiss Nóra megmutatja a NAV-os szlengben csak design centernek nevezett raktár néhány féltve őrzött kincsét. Van itt csempészethez átalakított plüssmackó, kólásüveg, aminek a tetejében jól láthatóan lötyög az üdítő, könyv, aminek a belsejét - mint a filmeken - kivágták, nyafihintónak, vagy csótányroppantónak nevezett magas talpú női cipő. Utóbbi a csempésznők sajnálatára már kiment a divatból.
A határon minden kamiont megröntgeneznek, ennek köszönhetően nagyon régen volt ilyen felderítésük - mondja Kiss Nóra, hozzátéve: a kockázat miatt itt is a kisebb mennyiségek jellemzőek. A vasúti kocsiknál 2008 óta használnak röntgent, előtte volt 26 ezer kartonos fogásuk is. Azóta csak “tesztmennyiségek” érkeznek, bár azért 200-500 kartonos fogások is akadnak. Arra is van példa, hogy a személyvonattal érkező csempészek a vámvizsgálat előtt kidobják az ablakon a szállítmányt, aztán majd a kollégáik érte mennek.
Aquila non captat muscas, vagyis a sas nem vadászik legyekre - mondja a művelt csempész, bár ezt időnként tévesen megtoldja egy ornitológiai jellegű felismeréssel is: a sas nem vadászik a fészke körül. Erre alapozva többször is előfordult már, hogy a záhonyi híd alatt próbáltak átcsónakázni néhány tucat kartonnal, de nem volt szerencséjük.
Az ukrán-magyar határon idén eddig közel 800 ezer doboz cigarettát foglaltak le, ebből 700 ezret a zöldhatáron.
Ahogy az egyik NAV-os fogalmaz, földön, vízen, levegőben próbálják a csempészek áthozni az árut.
A levegő sem vicc: egy ideje drónokkal is próbálkoznak. Sokan a folyón próbálják átúsztatni a dohányterméket, hordóban, csónakon, tutajon. A legtöbben azonban a szárazföldet választják, ahol kerékpárral, gyalogosan közlekednek. Harminc emberből álló karavánok indulnak útnak, a szállítókat serpáknak hívják. Egy-egy serpa 3-5 ezer forintot kap egy fuvarért, nem csoda, hogy a beregi térségben komplett falvak élnek a csempészetből. Más munkalehetőségük ugyanis jobbára nincsen, ezzel együtt vesztenivalójuk sem.
Az Origo cikkére indult be a kormány
Az ukrán-magyar határon virágzó cigarettacsempészettel az után kezdett komolyan foglalkozni az Orbán-kormány, hogy az Origo arról írt, hogy magyar határőrök is érintettek lehetnek az illegális kereskedelemben.Ha valakit elkapnak, még aznap beáll a helyére valaki. A serpák nem tesznek meg hosszú utat, van, ahol átdobják nekik a szállítmányt, de ha át is kell menniük, visszafelé a közeli házak udvarába dobják terhüket. Útjukat megfigyelők segítik, akik telefonon, vagy rádión szólnak, ha járőrt látnak.
Volt, hogy egy férfi éjjel kettőkor rádióval a nyakában lovagolt a töltésen, amikor megkérdezték, mit csinál, azt mondta, legelteti a lovat.
Ha riasztás érkezik, akkor a serpa eldobja a cigarettát, fut és szétszóródik. Ezért elkapni, tetten érni nagyon nehéz őket. A határátkelőkhöz képest a zöldhatáron már nagyobb mennyiséggel próbálkoznak a csempészek, de úgy, hogy egyszerre több ponton, kisebb tételekkel tesznek kísérletet.
Az egész határszakaszt hőfigyelő kamerák pásztázzák, a Tiszán hajó, csónak járőröz, az egymás közt felosztott területeken dolgozó szervezett bűnözői csoportokat azonban ez sem tántorítja el. A rendőrökkel együttdolgozó NAV-osok tavaly több mint kétmilliárd forint értékben 2,4 millió doboz cigarettát fogtak el az ukrán-magyar határnál.
Riportunk következő részében többek közt horgásznak álcázzuk magunkat, és csomagtartóból vásároljuk a cigarettát.