"Joggal nevezhető egy új adónak, én sem örülök neki, de nem tudunk mást tenni" - jelentette be Tarlós István főpolgármester a Budapestinfón a fővárosi dugódíj, illetve Budapest-matrica tervét.
Ugyan a főváros megpróbálta elérni Brüsszelben, hogy az Európai Unió tekintsen el a 4-es metró építéséhez kapcsolódóan az uniós támogatás fejében még az előző városvezetés által vállalt dugódíj bevezetésétől, ám ezek az egyeztetések kudarcba fulladtak, így muszáj bevezetni a dugódíjat - derült ki a főpolgármester szavaiból.
A főpolgármester arra is utalt, hogy a vállalás nem teljesíthető valamiféle egészen kis területre korlátozódó látszatintézkedéssel. "A belföldi kommunikáció sokat elbír, de
az EU-val nem lehet elfogadtatni olyan sületlenségeket, hogy például csak a Veres Pálné utcában legyen dugódíj"
- mondta. A dugódíj nem ördögtől való, de csak akkor működik, ha megvannak a feltételei - mondta.
Tarlós István szerint ha nem vezetnék be a dugódíjat, akkor
veszélybe kerülhet a 4-es metróra kapott százmilliárd forintos nagyságrendű uniós támogatás.
A főpolgármester megjegyezte: az előző városvezetés eredetileg 2013-ra vállalta a dugódíj bevezetését, "örüljünk neki, hogy még nem szankcionálták."
A terveket a fővárosi kerületekkel történt egyeztetés, az ott elhangzott javaslatok alapján a főváros állatotta össze, és küldi meg a kormánynak. A tervezetben kétféle fizetési modellt is vázolnak az előterjesztők. Az egyik csak egy Budapest-matrica bevezetéséről szól: a közigazgatási határ átlépésére jogosító matrica a kormány által év elejétől beveztett megyematricákhoz hasonlítana.
Ötezer forintba kerülne az éves matrica, illetve lenne 450-500 forintos havi matrica is a tervek szerint. Az még
nem eldöntött, hogy a budapesti lakosoknak is fizetni kellen-e a matricáért,
de ez esetben a csak a beutazóktól beszedhető évi 7-800 millió forint helyett 2-2,5 milliárd forint bevétel is befolyhatna, amit a főváros a közösségi közlekedés finanszírozására fordítana - mondta a főpolgármester.
A másik változat ötvözi a Budapest-matrica és a dugódíj ötletét. Vagyis egyszer a Budapestre a közigazgatási határon át történő belépésért is fizetni kellene az autósoknak,
aztán külön azért is pénzt kérnének, hogy a szűkebb vagy tágabb belvárosba is behajtsanak.
Ez a Hungária körgyűrűnél kisebb zóna lenne Tarlós István szerint.
Itt is különbséget lehet akár tenni budapestiek és nem budapestiek között, de akár mindenkire is vonatkozhat a kettős fizetés. A főpolgármester a bevezetés határidejéről nem nyilatkozott, de azt mondta: Brüsszel világossá tette, hogy legkésőbb 2016 év végéig teljesítenie kell Budapestnek a vállalását. A fizetős zóna a budai oldalon kisebb lenne, mint a pestin - hangzott el.
Együtt: itt a Tarlós-adó
A dugódíj megfelelő tervezés, előkészítés és feltételek mellett lehet jó közlekedésszervezési eszköz, de a most bejelentett javaslat egy új sarc, semmi köze a közlekedés szervezéséhez - reagált a főpolgármester bejelentésére az Együtt. Ez a párt szerint egy újabb bőrt húzna le azokról, akik már most is fizetnek gépjárműadót, különadót a kötelező biztosításukon, miközben a benzinár nagy része is a költségvetésbe kerül. Az ellenzéki párt felszólította Tarlóst, hogy tegyen le a szakmaiatlan ötlet megvalósításáról.