A SpeciálTerv Kft. készítheti el a Bicske térségében létesítendő keskeny nyomtávú vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányát, előtanulmányát – hozták nyilvánosságra a Közbeszerzési Értesítőben pénteken. A kft. az előre becsült 24,5 milliós összegnél valamivel drágábban,
24 millió 850 ezer forintért
nyerte el a megbízást. A kiírás szerint az olcsóbb ajánlat győzött, összesen ketten indultak.
Kuriózum
A keskeny nyomközű vasutaknak két előnyük van a normál vonalakhoz képest. Olcsóbban lehet megépíteni őket, és a hegyvidéket, az emelkedő terepet könnyebben küzdik le. Viszont kisebb teljesítményre képesek, és járműveik nem mehetnek át az országos hálózatra. Ezért több helyen is előfordult, előfordul, hogy a keskeny nyomközű pálya helyén normál épül. A fordítottja, ami most Felcsúton és környékén történik, igazán ritka, a szakértők nem emlékeznek olyanra, hogy Magyarországon normál vonal helyén létesült volna kisvasút.A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) az Origót úgy tájékoztatta, hogy december közepéig kell elkészülnie a tanulmánynak.
Az új kisvasútnak kapcsolódnia kell a felcsúti kisvasúthoz, amely eredeti, októberi befejezési határidejét lekésve még épül a felcsúti Pancho Aréna és az alcsútdobozi arborétum között.
Mivel a felcsúti kisvasút az 1898 és 1979 között utasokat szállító Bicske–Székesfehérvár-vasútvonal egy rövid szakaszának helyén épült, az az ötlet nem meglepő, hogy északra, Bicskéig hosszabbítsák meg. Különösen az után, hogy Orbán Viktor november 7-én a gyermekkorának helyszínéül szolgáló községbe látogatott, aláírta pártja által a menekültkvóták ellen indított tiltakozást, és azt mondta:
Támadják a kisvasutat? Meg kell hosszabbítani Bicskéig,
és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig.”
760-ról 1435 milliméterre
Ha valaki esetleg nincs tisztában a MÁV egykori 6. vonalának topográfiájával: Lovasberény a majdnem kész kisvasút déli végétől, az arborétumtól délre van, ez tehát a bicskeihez képest a kisvasút másik irányban történő meghosszabbítása lenne.Székesfehérvártól Lovasberényig még megvannak a sínek, ezt a szakaszt ugyanis a közforgalomból való 1979-es kivonás után is használták időnként teherszállításra. Csakhogy ezek normál nyomtávú sínek, vagyis a hosszabbítgatós koncepció Lovasberényben problémába ütközne, a 760 milliméteres nyomközű járművek nem tudnak átmenni az 1435 milliméteres nyomtávú vágányokra.
Lehet, hogy ezen a ponton a felcsúti vasútépítők megbánják majd, hogy néhány éve a kisvasút mellett döntöttek. Eredetileg ugyanis a Puskás Ferenc Labdarúgó-akadémia és a hozzá kapcsolódó intézményi kör normál nyomtávon akarta visszaépíteni a pályát, de végül az alacsonyabb ár miatt a kisvasút mellett döntöttek.
A most megrendelt tanulmány egyik fontos feladata, hogy meghatározzák, pontosan hová épüljön az új kisvasút. A megrendelő NIF többször is hangsúlyozza, hogy többféle nyomvonalvariánst kell megvizsgálni. Azonban az is szerepel a kiírásban, hogy
a tervezett nyomvonal körülbelül 45 kilométer”.
Ez sokkal több, mint a Bicske és Felcsút között hiányzó mintegy 8 kilométer, de még a lovasberényi hosszabbítást is bőven meghaladja. Az egykori teljes Bicske–Székesfehérvár-vonal 51 kilométer volt, ha a majdnem kész Aréna–Arborétum szakaszt levonjuk, pont 45 kilométernyi marad.
De egyáltalán nem biztos, hogy a régi 6-os vonal teljes újjáépítéséről (kisvasútként!) lesz szó. A kiírás ugyanis kifejezetten azt mondja, hogy nemcsak Bicskén, hanem
Herceghalmon is át lehetne majd szállni
a Budapest–Győr–Hegyeshalom-fővonalra. Sőt, Etyeket is olyan településként említi, ahová elmenne a kisvasút.
A közbeszerzésről beszámoló Hír TV mindenesetre úgy tudja, hogy Etyeken is gyűjtötték a véleményeket a leendő kisvasútról.
Ha a térképet nézzük, akkor is csak találgathatjuk, vajon mire gondoltak, akik így írták vagy íratták ki a megrendelést. A kisvasút Bicskéről a nagyvasúttal párhuzamosan elmenne Herceghalomig, majd ott
lekanyarodna Etyekre?
Vagy Bicskéről megcélozná a gasztrofesztiváloknak és filmstúdiónak is otthont adó települést, és onnan venné az irányt Herceghalomra?
Akárhogy is, itt már nem arról van szó, hogy az egykori vasút meglévő nyomvonalán, a részben meglévő alapokra kell lerakni a pályát. A dimbes-dombos, szűz terepen sokkal többe kerül majd az építkezés.
A kiírásban szereplő 45 kilométerhez képest a NIF válaszában azt írta az Origónak: A tanulmány 5-7 különböző, 8–15 kilométeres nyomvonalváltozatot vizsgál.
A csaknem elkészült Aréna–Arborétum szakaszhoz képest jelentős változás az is, hogy az a Puskás Akadémia beruházása volt, kvázi magánkezdeményezés, még ha a miniszterelnök alapította is az akadémiát.
A hosszabbítás viszont már állami beruházás,
Loppert Dániel, a NIF kommunikációs igazgatója az Origo kérdésére megerősítette, hogy az új kisvasúti szakasz építése az ő projektjük.
Persze mindkét szakasz közpénzből épül, az első szakasz költsége bruttó 857 millió forint, ebből 600 millió uniós támogatás. A többi is közpénzből származhat: a Puskás Akadémia nagyon sok taotámogatást kap, vagyis a költségvetés lemond az adóbevételei egy részéről, hogy ezek az összegek a sportszervezetekhez áramoljanak.
Az új kisvasutat is EU-s támogatásból építenék, a most megrendelt tanulmányt is
uniós pénzből
fizetik, tudta meg az Origo a NIF-től. Az is kiderült, hogy erre a célra még a 2007–2013-as tervezési időszak fel nem használt forrásait vetik be. E pénzeket legeslegkésőbb idén év végig lehet elkölteni, bizonyára ez indokolja a szorosnak tűnő, december közepi határidőt a tanulmány megírására.
A tervezett kisvasút további érdekessége, hogy megálmodói szerint nem turisztikai attrakcióról, kirándulóvasútról van szó, mint a most készülő szakasznál, amelyre kifejezetten ilyen címen pályáztak, erre alkalmas járműveket hoztak a Nyírvidéki Kisvasútról.
Az új szakasz
deklarált feladata a helyváltoztatás,
a térség lakóinak elvitele a Budapest–Győr-fővonalhoz.
A kisvasút ezek szerint igazi kuriózum lesz. Ma már nemigen járnak nálunk az emberek kisvonattal munkába, iskolába, ügyes-bajos dolgaikat intézni. A kisvasutak menetrendje, marketingje, árképzése is többnyire ehhez alkalmazkodik.
Kiránduláson vagy kirándulásként döcögni a cuki, fapados kocsiban roppant romantikus, de naponta azzal járni lehangoló és hátrányos. Ez persze a jelenlegi magyarországi kisvasutakra igaz.
Kő, fa, turista
A mai magyarországi kisvasutak zöme áruszállításra jött létre, például ásványkincseket és fát szállítottak az erdőből. Később megjelent a személyszállítás, majd szinte mindenhol a turisztika lett a kizárólagos cél. Jelenleg csak a Lenti–Csömödér-hálózaton van jelentős áruszállítás. Ugyancsak nem jellemző, hogy munkába, iskolába, ügyintézni járnának kisvonattal. 2009-ben leállították a két alföldi, hosszú hálózatot (Kecskemét, Nyíregyháza), azóta csak a balatonfenyvesi kisvasúton számottevő az ilyen helyváltoztatási célú utazás.Elméletileg semmi akadálya annak, hogy
keskeny nyomtávon nyújtson a vasút színvonalas szolgáltatást
– mondta az Origónak Chikán Gábor közlekedésmérnök. A kisvasúti szakértő úgy véli, alapvetően két feltételt kell teljesíteni.
Elfogadható sebességgel járjanak
a szerelvények, vagyis a pálya ennek megfelelően épüljön, és tartsák is jól karban. Másrészt
komfortos kocsikban lehessen utazni:
párnázott üléseken, fűthető légtérben.
A felcsúti kisvasútnak azonban van egy nagy hátránya, tette hozzá Chikán Gábor: amíg a buszjárat Felcsút és Alcsútdoboz közepén halad, a vasút a két falu szélén, és hasonló a helyzet az egykori vonal több más településén is.
Természetesen egyetlen utastól sem kérdezik majd meg, hogy turista vagy hétköznapi helyváltoztatásra használja a kisvonatot. Azt azonban mégis nehéz elképzelni, hogy a régebbi szakaszon majd nyári hétvégéken, a hozzá kapcsolódó újon meg hétköznap járnak a vonatok. Az előbbi ugyanis turisztikai, az utóbbi közlekedési beruházás.
Persze nem így lesz, aligha lesz különbség a két szakasz működtetésében. Feltehetően akkor járunk közel a valósághoz, ha azt gondoljuk, hogy azok, akik
nagyon szeretnék ezt a kisvonatot,
néhány éve úgy vélték, hogy az EU-tól a „turisztikai vonzerő fejlesztésére” lehet pénzt kapni, most viszont arra, ha a kisvasút az intermodális közlekedést szolgálja: azaz, ha át lehet szállni róla a nagyra. Az Iho.hu szakportál beszámolója szerint egy minapi kisvasúti tanácskozáson is többször szóba került ez a szempont.