Kora délutántól késő estig tartó programokkal várták a Városligetbe az embereket. Igaz, voltak koncertek is, de valójában ezt egy bringás rendezvénynek szánták. Mégpedig azért, mert a Városliget közelgő megújulása a kerékpárosokat is érinteni fogja. Elsősorban azért, mert a nyertes tájépítészeti tervek szerint megszűnne az Olof Palme sétány, amelyen jó pár biciklis szeli át a Városligetet naponta. A nyertes Garten Studio tájépítészei egyébként más úton terveznék elvezetni a bringásokat, ezt Szloszjár György, a tervező iroda vezetője mondta az Origónak egy interjúban.
A szombati bringás piknik legizgalmasabb része a délutáni kerekasztal beszélgetés volt, ahol a Liget Budapest képviselője mellett több érintet szervezet is részt vett. Sághi Attila, a Liget Budapest műszaki igazgatója mellett ott volt Torma Dániel, a Magyar Kerékpárosklub (MK) elnökségi tagja, Kilián Zsolt BIKEPAD auditor, Eisenkammer Károly a Magyar Kerékpársportok Szövetségét képviselte, és ott volt Vitézy Dávid is, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatója.
A Liget Budapest összefoglaló videója a Városligetet érintő bringás fejlesztésekről:
A megújuló Városligettel kapcsolatos fő kérdés kerékpáros szempontból az Olof Palme sétány sorsa. Ezt ugyanis a nyertes pályázati tervekben megszüntetnék, ami nagy érvágás lenne a bringásoknak. Amint kihirdették a győztes tájépítészeti tervet, a Magyar Kerékpárosklub szinte azonnal megfogalmazta kritikáját.
Kedden tárgyalóasztalhoz ült a megújítást koordináló Városliget Zrt. a Kerékpárosklubbal, hogy meghallgassák érveiket.
Itt megállapodtak abban, hogy az Olof Palme sétányon megmarad a kerékpáros forgalom, a részletek majd a nagyjából augusztusban kezdődő tervezési folyamatban dőlnek el. A tájépítészeti terv részletes kidolgozása alatt a a Városliget Zrt. feladata lesz, hogy a felmerülő összes társadalmi igényt begyűjtse. És ezekkel segítse a tájépítészek munkáját a terv finomhangolásában. A biciklis téma ennek megfelelően csupán egy szempont a Liget megújításában, hiszen számos ligethasználó: gyermekes családok, idősek, kutyások, futók és más sportot űzők érdekeit is fegyelembe kell venni.
A szombati kerekasztal lényege a kedden megkezdett kommunikáció folytatása volt. Torma Dániel (MK) azt mondta, a keddi és a mai beszélgetés egy kezdet, és ők szakmai partnerként végig együttműködnek a terv kidolgozásában. Egy 11 méter széles új Olof Palme sétányt szeretnének, ahol 4,5 métert tenne ki kétszer két bringás, újabb 4,5 métert hat gyalogos, és 1-1 métert pedig futók. Nagyjából ilyen elosztást képzelnek el a megújuló Kós Károly sétányon is.
Eisenkammer Károly, a Magyar Kerékpársportok Szövetségének képviseletében azt mondta, hogy a versenysportnak nem sok keresnivalója van a Városligetben. Ahogy mondta,
teljesen rendben van, hogy ide családok gyerekekkel jönnek biciklizni, és 15-20-szal bringáznak a sétálók között. Ezért szükség is van egy 10-11 méter széles útra.
Eisenkammer Károly a versenysport szintű kerékpározást sokkal inkább a Népligetben tudja elképzelni. Szerinte a Népliget egy kihasználatlan területe a Fővárosnak, és alkalmas lehet egy 2-3 kilométeres kör teljes kialakítására, amely megfelelne a komolyabb sportolók igényeinek is.
Sághi Attila, a Liget Budapest műszaki igazgatója azt mondta, hogy a park a közlekedési, családi, tehát nem kifejezetten versenysportolási, de mégis bringás funkcióit meg fogja őrizni. Az újításokról elmondta, hogy kátyúk biztosan nem lesznek, de kiegészítő létesítményekkel, például mosdókkal is kiegészül a park. Úgy foglalta össze:
az új park ugyanazt tudja majd, mint most, csak jóval magasabb színvonalon.
Az egyéb sportolási lehetőségekkel kapcsolatban Sághi Attila azt mondta, hogy sportpályákból rengeteg lesz, de hogy pontosan milyenek, az az előttük álló egyeztetéseken dől majd el. A kerékpáros fejlesztéseiről még azt is mondta, hogy az átvezetés megoldott lesz, erről a keddi – jó hangulatú – egyeztetésen nem is volt vita, ráadásul
szerviz pontokat is terveznek a Városligetbe, ahol majd javító eszközöket használhatnak a bringások, ha például defektjük van. A BKK pedig várhatóan Bubi dokkoló állomásokat is telepít a Ligetbe.
Vitézy Dávid mint közlekedési szakember, valamint a Műszaki és Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatójaként volt jelen a kerekasztal beszélgetésen. A megújuló Liget és a biciklizés témájáról leginkább közlekedési szempontból beszélt. Azt mondta, a Kerékpárosklub meglátásai alapvetően helyesek, és szerinte meg kell tartani a Városliget főbb kerékpáros kapcsolatrendszereit.
Sághi Attila a beszélgetés után az Origónak azt mondta, hogy
biciklis szempontból – hogy ezzel a képzavarral éljek – sínen vagyunk. A parkpályázat bírálati szakaszában – és azt megelőzően is – folytattunk egyeztetéseket különböző civil szervezetekkel, a kerékpárosokkal lezajlott keddi beszélgetés pedig megalapozta a mai kerekasztal jó eredményét. A keddi beszélgetés megalapozta a mai kerekasztal jó eredményét. Nekünk a tájépítészekkel kell most beszélnünk, ahol több szempontot szinkronizálunk, és végül optimális eredményt kell elérnünk. A keddi tárgyalásokon már meghatároztuk a sarokpontokat, tehát megállapodtunk abban, hogy biztosítani kell a biciklisek átközlekedését a Ligeten. Ennek pontos megvalósítása a tájépítészeken múlik, de a feltételeket mi alakíthatjuk, a tájépítészek ezeket fogják figyelembe venni a tervek kidolgozásakor. Ezek mellett pedig a többi parkhasználó érdekeinek, a kerttörténeti és más tájépítészeti szakmai szempontoknak is meg kell felelnie a tervnek.
Vitézy Dávid azt mondta,
kerékpáros szempontból ez az egyeztetés jó volt, mert elhangzottak a különböző szempontok, például a sportkerékpárosoké. De elmondhatta véleményét a Kerékpárosklub is, akik a közlekedő kerékpárosokat képviselik, akik örülnek, ha a Ligeten egy szép zöld területen mehetnek át. Ezért annyi az igényük, hogy jó burkolatú és színvonalú kerékpáros utak legyenek a ligetben. Ehhez viszont kell az Olof Palme és a Kós Károly sétány is. A tájépítész a meglévő utakat zöld felületekkel borította be teljesen, én ezzel nem értek egyet.
A kerekasztal beszélgetésen hivatalosan résztvevők megszólalásai után már a közönség is kérdezhetett. Ennek leginkább az eredetileg tervezett bringás tematika látta kárát, mivel a rendezvényre eljöttek a ligetvédők is, és kérdéseik alapvetően nem a fejlesztés kerékpáros vonatkozásairól szóltak. Végül a 17 órára tervezett koncert miatt kellett befejezni a párbeszédet, de valószínűleg lesz még lehetőség a párbeszédre a projekt kivitelezőivel, akik a szakmai és civil egyeztetések folytatását ígérték..
A cikk megjelenését a Városliget Zrt. támogatta.