A Világgazdaság birtokába került dokumentumból, amelyet a BKV – Karácsony Gergely nyomására – 2019. november 7-én a vonatkozó tender megsemmisítéséről készített, az derül ki, hogy a francia hátterű JCDecaux Hungary Zrt. (JCD) a járműágazathoz, illetve a tömegközlekedési infrastruktúrához tartozó reklámfelületek reklám célú hasznosítási jogáért
a BKV-nak havi 142 millió forintot, vagyis évente több mint 1,7 milliárd forintot ajánlott.
Ez az összeg megdöbbentően magas, a háromszorosa a 2018-ban ebből a tevékenységből befolyónak, és hétszerese(!) az eddigi bérleti díjnak.
A cég ajánlata érvényes volt, és elég magas pontszámot kapott a bírálat során,
a BKV azonban egy Karácsony által benyújtott, a balliberális többségű Fővárosi Közgyűlés által november 5-én elfogadott javaslatra hivatkozva a győztes kihirdetése helyett megtagadta a szerződéskötést.
A Közbeszerzési Hatóságnak Budapest december 9-én nyújtotta be a Karácsony által előterjesztett új közbeszerzést, ennek a döntőbizottsága pedig 2020. január 22-én megsemmisítette a balliberális főpolgármester előterjesztését, és emiatt
115 milliós bírságot szabott ki a BKV-ra.
Szintén megírtuk, hogy a BKV adatszolgáltatásából az derül ki, hogy a közlekedési eszközök és a köztéri reklámhelyek reklámcélú hasznosításából
tavaly 531 millió forint folyt be, az idén májusig pedig 256 millió. Ugyanez 2017-ben 563 millió, 2016-ban pedig 629 millió forint volt.
A trendből az látszik, hogy a BKV évről évre kevesebb pénzhez jut a hirdetési felületei után, de a JCD még a legjobb évnek mondható 2016-hoz képest is 2,7-szeres összeget fizetett volna a társaságnak, ha nem érvénytelenítik a közbeszerzést.
A BKV egyébként havi 55,3 millió forintért adja ki a reklámhelyeit.
A JCD 142 millió forintos koncessziós havi díja ennél 2,5-ször magasabb lett volna.
A BKV-nak égető szüksége lenne pénzre, mivel még a jövő évi tisztességes összegű béremelésre sem futja, ezért a vállalat egy nevetségesen alacsony, alig 8(!) százalékos fizetésemelést ajánl a dolgozóinak, amit az érintettek nyilván elfogadhatatlannak tartanak.
Többek között
ezért sem érthető, hogy a főváros Karácsony hibás döntése miatt miért hagyja veszni ezt a forrást.
A BKV tulajdonát képező hirdetési felületek egyébként jelentős értéket képviselnek: 12,5 ezer négyzetméter reklámhelyről van szó, ehhez adódnak hozzá a mintegy 1500 autóbuszon, 200 trolin, 630 villamoson és 450 metrókocsin kialakított promóciós platformok.
Ez a mennyiség korábbi becslések szerint Budapest és az agglomeráció köztéri hirdetési piacán az összes reklámlehetőség 10 százalékát teszi ki.
A francia JCD mellett amúgy a Publimont Kft. is nyújtott be ajánlatot a Hungaroplakát Kft.-vel, de
azt a BKV érvénytelennek minősítette a szakmai alkalmassági feltételek igazolásának elmulasztása miatt.
A közlekedési vállalat egyébként új közbeszerzést akar kiírni, addig viszont marad a mostani felállás, és a reklámfeladatokat továbbra is az eddigi külsős partnerek végzik változatlan feltételekkel.
A BKV két céggel áll bérleti szerződéses jogviszonyban:
Mindkét megállapodás határozatlan idejű, 150, illetve 90 napos felmondással. A Peron Reklámnak lehetősége van további alvállalkozók bevonására.
A járművek külső felületein futó kampányokat a Publimont, a belső felületekét a JCDecaux koordinálta eddig.
A Közbeszerzési Hatóság Döntőbizottságának (KD) a határozatára először úgy reagált Karácsony, hogy a január 23-án délelőtt a közösségi oldalán közölte: szerinte az októberi önkormányzati választások előtt az akkori kormánypárti többségű városvezetés utasítására írt ki közbeszerzést a BVK a reklámfelületeinek a hasznosítására, és mivel nem a Fidesz győzött választáson, ezért ő visszavonta a tendert.
Az állítólagos utasításnak a konkrét dátumát Karácsony azonban nem tudatta a követőivel.
És ez nem véletlen, ugyanis a balliberális politikus állításával ellentétben nem közvetlenül a választások előtt, hanem még 2016. január 22-én jelent meg a vonatkozó részvételi felhívás az Európai Unió hivatalos lapjában.
Erre két részvételi jelentkezés érkezett, amelyet négy gazdasági szereplő nyújtott be.
Karácsony azonban ezt elhallgatta, ehelyett azt közölte, hogy a BKV bíróságon támadja meg a döntését a 115 milliós büntetés miatt.
A BKV azonban a balliberális főpolgármester közlésével ellentétes nyilatkozatot juttatott el a Világgazdasághoz, ami azért meglepő, mert a tömegközlekedési vállalat tulajdonosa Budapest, amelyet – elméletileg - Karácsony vezet.
A cég azt közölte, hogy
még vizsgálja a KD határozatát, és csak ennek lezártával döntenek egy esetleges jogorvoslatról.
Még aznap délután Karácsony szürreális posztot tett közzé a Facebook-oldalán.
A BKV tájékoztatásával ellentétben ismét perrel fenyegetőzött, illetve megosztotta a balliberális 24.hu egyik cikkét, amely arról szól, hogy
az átlag százszorosára büntette meg a BKV-t KD.
Amennyiben a 2015-2018 közötti időszak alapján számolunk átlagot, akkor ez valóban így van.
Karácsony tehát azzal dicsekszik(!), hogy miatta a fővárosi közlekedési vállalat egy átlagos büntetés százszorosát kapta.
A 24.hu a balliberális főpolgármestert természetesen a védelmébe veszi,
arról pedig semmit sem ír, hogy Karácsony állításával ellentétben nem közvetlenül az önkormányzati választások előtt, hanem még 2016 elején jelent meg a közbeszerzési felhívás.
A sajtóorgánum természetesen arról is „elfelejtette" tájékoztatni az olvasóit, hogy a BKV még nem döntött arról, hogy indít-e az ügyben peres eljárást, vagy sem.