Akár 30%-ot is nőhet az e-kereskedelem az utolsó negyedévben

Vágólapra másolva!
A nagy webáruházak már javában készülnek az év legnagyobb akcióira. A Black Friday és a karácsonyi kampányidőszak dinamikus növekedést tartogat a teljes online szektor számára. Az idei évben minden előzetes várakozás borult.
Vágólapra másolva!

A járványhelyzet negatívan érintette a hagyományos „offline” kiskereskedelmet, a webáruházak forgalma azonban jelentősen nőtt; sokan a biztonságosabb online térben rendelték meg mindazt, amit egyébként hagyományos boltokban és szaküzletekben vásároltak volna. Marketingszakértők ezt a jelenséget átterelődésnek nevezik. Azonban nem ez volt az egyetlen hatás, ami az online kereskedelmet segítette; jelentős volt az előrehozott és az extra költések mennyisége is. Rengeteg olyan terméket vásároltunk, ami elviselhetőbbé tette a négy fal között töltött időt: az Extreme Digital jelentéséből kiderül, hogy a laptopok, játékkonzolok, kenyérsütőgépek voltak az elsőszámú slágertermékek, de szinte minden termékkategória eladásai jelentősen nőttek.

A megkérdezett marketingszakértő a GKI Digital és az Árukereső közös kutatására hívja fel a figyelmet; míg az első negyedévben a magyar e-kereskedelem növekedése „csupán” 21% körül alakult, a második negyedévben már elérte a 47%-ot. Ezekhez képest a harmadik negyedév 19%-os növekedése jelentős lassulásnak tűnik, de még mindig magasabb a tavalyi várakozásoknál, ami 15% volt.

Az utolsó negyedévben a piaci szereplők 20-30%-os növekedést várhatnak. A látszólag hullámzó teljesítmény elsősorban a vírushelyzet hatásainak tudható be. Amennyiben a vírushelyzet a jelenleginél súlyosabbá válik, illetve szigorúbb kormányzati intézkedések lépnek életbe, ismét megnőhet az úgynevezett átterelődés mértéke, vagyis jelentős mennyiségű offline költés vándorolhat át az online térbe.

Egyes elemzések azt vetítik előre, hogy a vásárlási láz az idei évben akár két héttel korábban kezdődhet. Legalábbis erre a következtetésre jutott az Egyesült Államokban működő Coresight Research tanácsadó cég. Az idei évet a tendenciák és a protokollok borulása jellemzi, így a vásárlási hullám korábbi megjelenése cseppet sem jelentene meglepetést.

A vírushelyzet kitörését követően megtapasztaltuk, hogy a túlterhelt e-kereskedelmi szektor csak jelentős csúszásokkal képes kiszolgálni a rendeléseket. A decemberi főszezon hasonló intenzitású terhelést jelenthet számukra, így bizonyosan számítani kell egyes szolgáltatások hosszabb teljesítésével. Ugyanakkor érdemes látni azt is, hogy az évek óta munkaerőhiánnyal küzdő logisztikai ágazat humán erőforráshoz jutott a kékgalléros szektorok nehézségeit követően. Emiatt az idei évben a tavalyihoz hasonló kiszállítási időkre lehet számítani.

A hazai e-kereskedelemben egyre nagyobb súlyt képviselnek a legnagyobb webáruházak; az utolsó negyedévben ez még látványosabb. Az eladási volumeneknek köszönhetően a piacvezető szereplők képesek legelőnyösebb gyártói és beszállítói alkukra, így az utolsó negyedévben leghangsúlyosabb árversenyben jelentős előnnyel indulnak. Ráadásul olyan szolgáltatásfejlesztésre képesek, ami a kicsik számára elérhetetlen. Az eMAG és az Extreme Digital 500 csomagautomatát telepít a fővárosban és vidéki helyszíneken, ráadásul egyre több offline szaküzlettel várják a vásárlókat, amelyek átvevőpontként is működnek.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!