Mindkét hajó élén tapasztalt kapitány állt: a turistahajót kormányzó Lombos László tengeren és folyón egyaránt jól boldogult, de igazán a Dunán érezte otthon magát - olvasható a Ripost összeállításában.
A szállodahajót irányító Jurij C., a Viking kapitánya 1975 óta hajózott a Dunán, 1989-től hajóskapitány, és 2000 óta dolgozik a svájci Viking cégnél. A 64 éves ukrán férfinak rádiókezelői és radarkezelői képesítése is van. Évente harmincszor hajózott a budapesti szakaszon, alaposan ismerte.
A hatalmas szállodahajó a legmodernebb felszerelések mellett olyan műszerrel is rendelkezett, amely az autókban található parkolóradarokhoz hasonlóan jelzett, amikor valami túl közel került hozzá. Ez viszont ki volt kapcsolva, mert túl sokszor riasztott volna be a sűrű belvárosi folyami forgalomban.
A hatalmas hajó mégsem érzékelte a közvetlenül előtte haladó kis turistahajót, és a Margit híd pillérei közé érve elsodorta azt. Lombos László próbálta menteni, ami menthető, de a hatalmas monstrum hét másodperc alatt a mélybe rántotta a kis hajót, majd kétszer megforgatta a mélyben. Ez többek között a norvég hajó különlegesen kialakított orra miatt történt, amellyel gyorsabban tud haladni, ám veszélyesebb a vele ütköző más járművek számára - írja a lap.
A balesetet tetézte, hogy a Viking Sigyn után érkezett testvérhajója, a Viking Idun, és keresztülhajtott a vízbe esett embereken. A fedélzeten lévő 35 emberből hetet sikerült megmenteni.
A talált mentőövbe ketten kapaszkodtunk bele...a lábunkkal elkezdtünk hajtani, hogy kikerüljünk egy hajót...
– vallotta az egyik túlélő.
Egy másik túlélő így számol be megmeneküléséről:
A nagy hajón volt fent egy csomó ember, aki nem csinált semmit, csak nézett. Nem foghatták fel, hogy mi történt, mert sokan nevettek eleinte... Az ütközés után a nagy hajó nem lassított, hanem ugyanolyan sebességgel ment tovább, ezért borult fel a mi hajónk a második ütközés után... Láttam, hogy a hajó környékén egyesével az emberek feljönnek a víz felszínére. Először csak 1-2 ember jött fel, és azután több mint 10 ember bukkant fel. Ezek az emberek egymásba kapaszkodtak, hogy fent maradjanak a vízen. Segítségért kiabáltak. Semmibe nem tudtunk kapaszkodni. Abban a pillanatban azt hittem, hogy mindenki meg fog halni. Minket közben majdnem elütött egy másik nagy hajó. Hasonló nagy, mint ami nekünk jött. Mikor ez a hajó is elment, és ketten maradtunk, már nem hallottam se kiabálást, se embereket nem láttam.
A baleset után a rendőrség kihallgatta, majd elengedte a két szállodahajó kapitányát. A nyomozás során Jurij C.-t többször őrizetbe vették, majd elengedték, végül bűnügyi felügyeletbe helyezték, melyet egy, a Viking cég által bérelt belvárosi luxusapartmanban tölt a mai napig.
Az ügyészség tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt emelt vádat ellene, és 9 év szabadságvesztést, valamint 9 évi foglalkozástól való eltiltást ajánlott fel neki, amit nem fogadott el.
A vádirat szerint, bár a kormányállást nem hagyta el, legalább öt percen keresztül nem a rá bízott monstrum irányítására figyelt.
A másik kapitány, a Viking Idunt vezető Fegya ellen még csak most nyomoznak. A Ripost úgy értesült, nincs is Magyarországon, elég, ha bizonyos időközönként telefonon felhívja a rendőrségi kapcsolattartóját.
Jurij C. büntetőtárgyalása 2020 őszén kezdődött, és eddig mindössze három tárgyalási nap volt.
Nagyon lassan haladunk, a védelem értékes órákat vesz el az ügy érdemi tárgyalásától részletkérdések megbeszélésével és kifogások emelésével. Véleményünk szerint ez az időhúzás a védekezési taktika része
– mondta a Ripostnak dr. Gulyás Krisztián, a Lombos család képviselője, aki statisztikát is készített az egyik tárgyalásról. Ebből világosan kiderül: a legtöbbször Tóth M. Gábor, Jurij C. védője szólal fel, gyakran a büntetőügytől független kérdésekben.
Az ügyfeleink nagy szívfájdalma amellett, hogy senki nem kért tőlük bocsánatot, az, hogy lassan haladunk, és úgy tűnik, egyhamar nem lesz felelőse a szerettük halálának
– jelentette ki a Hableány matróza, Pethő János családját képviselő dr. Magyar György.
Minden tárgyaláson ott vannak, és minden alkalommal felszakadnak a sebek.
Ki és mennyi kártérítést fog fizetni az áldozatok családjának? A Hableány tulajdonosa, a Panoráma Deck adott a baleset után gyorssegélyt a saját alkalmazottai családjának. A kapitány, Lombos László lánya, Orsolya 35 millió forintos igényt nyújtott be az édesapja munkáltatójának, és Pethő János családja is hasonló nagyságrendű összeget kért a cégtől.
A Viking Cruises és a hajót biztosító cég azonban ez idáig egyetlen fillért sem utalt senkinek.
A dél-koreai túlélők és az áldozatok rokonai közös kárigényt nyújtottak be egy magyarországi ügyvédi irodán keresztül: összesen 4 milliárd 300 millió forintot követelnek, mégpedig mindkét hajó üzemeltetőjétől, egyetemlegesen.
Ha ezt az összeget megítélik, lehúzhatjuk a rolót
– fogalmazott dr. Sógor Zsolt, a Panoráma Deck jogi képviselője.
Nekünk magunknak is 6-700 millió forintos kárunk van, és ennek csak egy része az az összeg, amennyit maga a Hableány ért. 2019-ben, a baleset után gyakorlatilag semmilyen forgalmunk nem volt, hasonlóan a többi fővárosi turistahajóhoz. A pandémia pedig tovább rontott a helyzeten. Az alkalmazottaink jelentős részétől, 60-70 embertől el kellett búcsúznunk az elmúlt időszakban.
A baleset tehát azon túl, hogy elvette 28 ember életét, tönkretette a dunai sétahajózást és egy szépen működő magyar családi vállalkozást is.
A Külügyminisztérium megbízásából a második évfordulóra monumentális emlékmű készül: egy 25 tonnás gránittömböt állítanak fel, rávésve az áldozatok nevét. Az emlékhelyre 175 millió forintot szántak - olvasható a Ripost írásában.