Marketplace-csalássorozat: 16 évesen úgy döntött, embereket fog átverni, hogy pénzhez jusson
2024. február 21. 13:28
Olvasási idő: 7 perc
Marketplace csalás sorozat áldozatai lélegezhetnek fel
Vágólapra másolva!
Az elmúlt időszakban megnőtt azoknak az internetes csalásoknak a száma, amikor a csalók a közösségi oldalakon vadásznak áldozataikra. A rendőrség nemrég egy olyan csalássorozat végére tett pontot, amely során majdnem 150 átverést követett el egy fiatal pár.
2020-ban egy akkor 16 éves lány és a 20 éves barátja úgy döntött, hogy internetes csalásokból fognak megélni. Rövid időn belül egy Marketplace-csalássorozat főszereplői lettek. A Facebookon különböző felhasználó neveket használtak és kizárólag üzenetben kommunikáltak, telefonon nem lehetett őket elérni.
Számos terméket, például ruhákat, cipőket, divatos kiegészítőket, hirdettek, nagyon olcsón, amiből általában még alkudni is lehetett, így a gyanútlan vevők boldogan utalták el a kért összeget a megadott számlaszámra, majd vártak a termékre, ami sosem érkezett meg.
Amikor a vevők megelégelték a várakozást és rájöttek, hogy internetes csalók áldozatai lettek, feljelentést tettek.
A páros összesen 146 embert vert át. Ezzel több mint egymillió forintra tettek szert, amit fel is éltek, most azonban a ráckevei rendőrök február elején befejezték az eljárást ellenük, az iratokat vádemelést javasolva továbbították az ügyészségnek.
Hogyan lehet megelőzni, hogy Marketplace-csalássorozat áldozatává váljunk?
Ahogyan minden internetes csalás esetében, úgy a facebook csalásoknál is, az internethasználók számára az a legfontosabb, hogy legyenek szkeptikusak és folyamatosan maradjanak éberek. Az ESET szakértőinek tíz tippje segít abban, hogy ne legyünk marketplace átverés áldozata:
Vásárlás előtt ellenőrizzük az árucikkeket, és csak helyi eladóknál vásároljunk.
Mindig nyilvános helyen történjen az átadás-átvétel, lehetőleg jól megvilágított helyen, a nappali órákban. A benzinkutak, bevásárlóközpontok további előnye, hogy ott biztonsági kamerák is működnek.
Ellenőrizzük az eladók/vásárlók profiljait, a felhasználói értékeléseket, és gyanakodjunk, ha a profilokat csak nemrég hozták létre, vagy túl rövid idő alatt gyanúsan sok pozitív értékelést látunk.
Keressünk rá a termékek eredeti árára, és ha ennél jelentősen alacsonyabb áron kínálják a Marketplace-en, legyünk gyanakvóak, mert az árucikk hamisítvány, lopott vagy hibás lehet.
Óvakodjunk a nyereményjátékoktól, és ezen a címen soha ne adjuk ki személyes adatainkat.
Válasszunk biztonságos fizetési módokat (PayPal, Facebook, Checkout), mivel ezek lehetőséget biztosítanak a visszatérítésre. Az ajándékkártyákat, átutalásokat, és az olyan fizetési szolgáltatásokat, mint a Venmo vagy a Zelle, előszeretettel használják a csalók.
Csak a Facebookon egyeztessünk – a csalók szeretik átterelni a beszélgetést egy másik platformra, ahol könnyebben átverhetik az embereket, és esetleg megakadályozhatják, hogy vitassák a tranzakciókat. Ha maradunk a Facebookon, akkor minden kommunikáció itt naplózódik, ami később jól jöhet bizonyítékként.
Soha ne adjunk fel csomagokat előre, az ellenérték kifizetése előtt. Kivétel itt a Foxpost és egyéb hasonló pénzkezelő csomagautomatás megoldások, amelyek garantálják, hogy a vevő csak a fizetés után veheti át a csomagot.
Figyeljünk a termék listaárának változásaira, valóban akciós-e az akciósnak mondott ár.
Soha ne küldjünk kétlépcsős azonosítási kódokat állítólagos leendő vásárlóknak, idegeneknek, ismeretleneknek. Ezek a kódok a mi saját biztonságunkat szolgálják, csak ránk tartoznak, ezért tilos azokat bediktálni, továbbküldeni, másokkal megosztani.
Ha mégis bekövetkezik a legrosszabb, és csalást gyanítunk, jelentsük az eladót.
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!