Átlátható, de csak az, amit ők megengednek
Ha tovább nézegetjük a 2019-es programot, eljutunk Karácsonyék másik imádott témájához, a korrupcióhoz, átláthatósághoz. A fejezet felvezetésében arról beszélt a főpolgármester-jelölt, hogy ők majd leszámolnak a rendszerszintű korrupcióval, mert a „korrupció aláássa az önkormányzat működéséhez szükséges bizalmat.” Utóbbival egyet is értünk, éppen ezért ideje lenne, ha a főpolgármester előállna egy világos magyarázattal a Lánchíd felújítása, a Városháza eladása vagy épp a 99 Mozgalom 526 milliós támogatása ügyében. De arra hiába várunk.
No, de Karácsonyék 2019-ben nagy lelkesedésükben még olyan ígéretet is tettek, hogy nyilvános, jól kereshető adatbázist hoznak majd létre az önkormányzati szerződésekből, amelyekben bárki jól kereshet.
De ennél keményebb harcot hirdetett - no persze csak szóban – az akkori főpolgármester-jelölt a fővárosi korrupció ellen. Ígéretet tett egy úgynevezett antikorrupciós kutatószoba létesítésére, ahol a lakosok és az újságírók szabadon kutathatják a szerződéseket és jegyzőkönyveket. A kampányígéret szerint az antikorrupciós kutatószobában egy önkormányzati ügyintéző, fénymásoló és szkenner is rendelkezésre állna.
Ennek a szobának a létéről semmit sem hallottunk, nem ismerünk senkit, aki járt volna benne.
Karácsony ígért antikorrupciós fehérlistát is, amelyen azok a korrupciómentes cégek szerepelnek, „amelyekkel érdemes lehet együtt dolgozni”. Akkor ezek szerint – ha létezett ez a lista valahol - ezen a listán szerepelhetett az A-Híd Zrt. is, amely a Lánchíd felújítását végezte. És amely projekt körül most már több súlyos bűncselekmény, többek közt különösen nagy értékre elkövetett költségvetési csalás gyanúja miatt is nyomoznak. Vajon kik szerepelnek még a fehér listán? Tordai Csaba ügyvédi irodája esetleg?
Karácsony olyan ügyfélbarát helyet varázsolt volna – persze csak szóban - Budapestből, amely városban a nap 24 órájában elérhető telefonos ügyfélszolgálaton és információs központon keresztül kaphatott volna bárki tájékoztatást a közszolgáltatásokkal és hivatali ügyintézéssel kapcsolatban. Ebből persze semmi nem lett. Viszont olyan csúcsra járatták a közszolgáltatások tönkretételét Karácsonyék, hogy 2022-ben elöntötte a szemét a fővárost, mivel az FKF-nél dolgozó kukásoknak nem sikerült rendezni a bérét. És a Fővárosi Vízművek finanszírozása körül is olyan problémák voltak, hogy fennállt annak a veszélye, hogy a főváros nem tudja tovább biztosítani az agglomerációs települések vízellátását. Szerencsére az ágazatért felelős közművezér, Mártha Imre már megvette a negyedik floridai ingatlanját is időközben.
A zöld főpolgármester 2024-re elhervadt
És ha azt gondolná bárki, hogy Karácsony valójában zöld polgármester, akkor nagyon téved. Karácsony csak ígérgetett számos zöld beruházást, de valóra annál kevesebbet váltott belőlük.
Karácsony például ígéretet tett a Budapesti Energiahatékonysági Klaszter létrehozására, amellyel magánszemélyek energiakorszerűsítő tanácsadását végezték volna el. Persze, csak ha lett volna belőle valami. Ehhez társult volna a társasházak fűtéskorszerűsítése is. Az azonban pont úgy végezte, mint a fővárosi panelprogram.
Sőt, Karácsony nagyotmondásában arra is ígéretet tett, hogy vállalkozások rezsijének csökkentése érdekében energiahatékonyságot növelő beruházásokat támogat a cégek esetében is.
De ezeknél még konkrétabb zöld ígéretet is tett Karácsony. Azt mondta, hogy létrehozzák az új városi parkerdőt, a Budapesti Nagyerdőt Észak-Csepelen és Külső-Ferencvárosban. Ezeket pont ott kell keresni, mint a 9 és feledik vágányt a Nyugati pályaudvaron.
Pesti fonódó, hosszabb 3-as és 4-es metró
Na, de egy jó főpolgármester, pláne ha zöld, mindent megtesz a közösségi közlekedés fejlesztéséért is.
Ígéret volt az M3-as és az M4-es metró meghosszabbítására, az M2-es metró HÉV-vel történő összekötésére. Ehelyett Karácsony sikeresen átadta tavaly márciusban a Tarlós István által előkészített és nyélbe ütött M3-as metró felújítását. Ennyire futotta az ígéretekből.
Ígért Karácsony Pestre is fonódó villamost is: amellyel összekötötte volna a 14-es és 47-49-es villamosokat. Ezeket hiába keresné bárki is, mert sehol nem tart még ezeknek a megvalósítása.
És ha valamit igazán fejlesztett Karácsony az elmúlt 5 évben, az a biciklihálózat, bicikliutak létesítése. Azonban még itt sem teljes a siker, mivel ígéret volt itt is B+R kerékpáros parkolók létesítésére, amelyből szintén nem lett semmi. Vagyis de mégis, csak azt a Fidesz-kormányzat a MÁV-on keresztül létesítette az ország különböző pontjain.
„Az elővárosi hajózás fejlesztésére új, korszerű, nagy kapacitású hajókat állítunk forgalomba”. Szólt az ígéret. Aztán mi történt?
Az, hogy még a BKV-hajózást sem tudta üzemeltetni rendesen a Karácsony-féle brigád. Pontosabban nem is akarta: spórolásra hivatkozva 2021 után 2022-ben sem indította el a kishajós közlekedést a Dunán. Sőt, a főpolgármester néhány héttel ezelőtt előállt a valódi szándékával, hiszen kinyilvánította, hogy szeretné a belvárosból teljesen száműzni a hajókat, óriási kárt okozva ezzel a turizmusnak.
No, most tegyük ezek mellé Tarlós István eredménylistáját. A különbség magáért beszél.