Franciaország
18:002024. július 01.
Belgium
Portugália
21:002024. július 01.
Szlovénia

Apple Pay-botrány: az MNB az ügyfelek azonnali kártalanítására szólítja fel a bankokat

Vágólapra másolva!
Szerdán az Apple egy rendszerhiba miatt több ember számlájáról is indokolatlanul vont le pénzt. Az MNB álláspontja szerint túl lassan megy a pénzek visszafizetése, ezért arra szóltja fel a bankokat, hogy azonnal kártalanítsák az ügyfeleket.
Vágólapra másolva!

Felszólítja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a hitelintézeteket, hogy haladéktalanul kezdjék meg az Apple által okozott technikai probléma miatt bekövetkezett jogosulatlan terhelésekhez kapcsolódó kártalanítást – olvasható az MNB honlapján közzétett dokumentumban.

Az MNB 2024. június 27-én kiadott sajtóközleményében már egyértelműen állást foglalt, hogy az Apple által 2024. június 26-án technikai okokból jogosulatlanul indított nagy mennyiségű tranzakció az ügyfelek által jóvá nem hagyott fizetési műveletnek tekintendő, azaz teljes körűen visszajárnak az ügyfeleknek - írja a Magyar Nemzet

Az MNB nem elégedett a jelenlegi folyamatok gyorsaságával, ezért felszólítja a pénzforgalmi szolgáltatókat, hogy haladéktalanul kezdjék meg az ügyfelek kártalanítását. 

Képünk illusztráció 
Fotó: Apple

Az elmúlt napokban az MNB számos egyeztetést folytatott a hazai hitelintézetekkel, a bankszövetséggel, a kártyatársaságok képviselőivel, valamint az Apple-lel is. Azon korábbi információ megerősítést nyert, hogy valóban technikai hiba okozta a hibás terheléseket, ami az Apple webáruház nemzetközi bankkártya-elfogadó partnerénél következett be, és nincs szó kibertámadásról. 

A hiba következtében a magyar ügyfeleknél június 26-án 18–20 óra között mintegy 780 000 jogosulatlan terhelés történt több mint kétmilliárd forint értékben. 

Az MNB információi szerint a technikai probléma csak ebben az időszakban állt fent, a június 28-i újabb ügyfélértesítések nem új incidens miatt következtek be, csak a korábbi téves terheléshez kapcsolódó üzenetek voltak. Az MNB tudomása szerint az Apple a hibás terhelések összegének visszaküldését megkezdte. 

Az érintettekkel folytatott megbeszéléseken az MNB egyértelműen kifejezte azon elvárását, hogy az Apple és nemzetközi partnere hibájából bekövetkezett jogosulatlan terheléseket az ügyfeleknek minél gyorsabban vissza kell kapniuk. Jelen sajtóközleménnyel egyben az MNB a leghatározottabban felszólítja az érintett pénzforgalmi szolgáltatókat, hogy az ügyfelek kártalanítását haladéktalanul kezdjék meg, összhangban a pénzforgalmi törvény előírásaival. 

Teljes mértékben elfogadhatatlannak tartja az MNB azon banki gyakorlatot, ami alapján az ügyfelek által a hitelintézetnek bejelentett, az Apple téves fizetési műveleteihez kapcsolódó visszatérítési igényeket nem teljesíti a hitelintézet az ügyfélbejelentést követő munkanap végéig. 

Ezenkívül felszólítja az MNB a hitelintézeteket, hogy azonnali hatállyal kezdjék meg azon ügyfelek kártalanítását is, akik nem jelezték közvetlenül a pénzforgalmi szolgáltatójuknál az érintett időszakban történt jogosulatlan terheléseket. 

„Szeretnénk emlékeztetni minden hitelintézetet, hogy a pénzforgalmi törvény a fogyasztónak és a mikrovállalkozásnak minősülő ügyfelek esetében kitüntetett védelmet biztosít a belső piaci pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló európai uniós irányelvnek megfelelően. Ennek értelmében, az ügyfél által jóvá nem hagyott fizetési művelet teljesítése kapcsán, a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató a felelős a visszatérítésért a kártyaalapú fizetési műveletek esetében is. Mindezzel összhangban azt a hitelintézeti gyakorlatot sem tartjuk elfogadhatónak, ahol a hitelintézetek nem fogadják az ügyfélbejelentéseket és a hibát okozó fél (jelen esetben Apple) irányába terelik az ügyfelek panaszbejelentéseit”– olvasható a közleményben.

Az MNB üdvözli, hogy számos pénzforgalmi szolgáltató már megkezdte az ügyfelek kártalanítási folyamatát, az az elvárása, hogy ez minden érintett szereplőnél a lehető leghamarabb megtörténjen. Tekintettel arra, hogy a jogosulatlan terhelés rendkívül sok banki ügyfelet érintett és a pénzforgalmi szolgáltatók vélhetően számos esetben nem megfelelően kezelték a panaszokat, az MNB soron kívüli vizsgálatot fog indítani, hogy feltárja, az egyes intézmények a jogszabályi előírásoknak megfelelően jártak-e el az ügyfelek bejelentésének fogadása és kártalanítása során. 

Ahogy korábban megírtuk, már kiderült, mikor fizeti vissza az Apple a pénzt az ügyfeleknek, és ezért semmit sem kell majd tenniük. 

Ahogy az Origo beszámolt róla, az Apple Pay tömegesen károsította meg az ügyfeleit azzal, hogy olyan összegeket vont le az emberek kártyáiról, aminek nem volt alapja. Az általunk idézett Világgazdaság munkatársától kétszer is, először 399, majd 9490 forintot. Mint kiderült, mások is hasonlóképpen jártak. 

Az ügyfelektől különböző összegeket vontak le, volt olyan „akitől kétszer 990, majd még egyszer 1990 forintot vett le a rendszer, míg másnak egyszer 2390, majd 2990 forinttal terhelték a bankkártyáját”.

Volt olyan is akitől 5 perc alatt 74 tranzakcióval 550 ezer forintot vontak le, mire a bankja letiltotta a kártyáját.

Az OTP szerint nem a bankoknál, hanem az Apple-nél van a probléma, és már több száz felháborodott ember kereste fel őket. Elmondásuk szerint több bankkártya-kibocsátó kártyáival több banknál tömeges, indokolatlan terhelések történtek. Szakembereik a szükséges intézkedéseket haladéktalanul megtették.

A károsultak között van az egyik ismert magyar író is, tőle az Unicrediten keresztül vontak le 22 ezer forintot. De az Erste bank, az MBH, Raiffeisen bank, a CIB bank és a Revolut ügyfeleinél is történtek hasonlók esetek. A pénzintézetek nagy erőkkel vizsgálják a problémát.

A Revolut közleményben reagált a problémára.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről