Rengeteg utast hagyott a podgoricai repülőtéren a Wizz Air

Vágólapra másolva!
Ismét járattörlést hajtott végre a Wizz Air, amelynek következtében egy teljes gépnyi utas rekedt a podgoricai repülőtéren kedden. Ez a helyzet nem meglepő, hiszen a vállalat ellen augusztus óta újabb versenyhivatali vizsgálat zajlik a késések és járattörlések miatt.
Vágólapra másolva!

Több érintett utas arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy kedden nem tudtak visszajutni Podgoricából (Montenegró), mivel a Wizz Air törölte a 12:30-as járatot. A légitársaság hivatalos nyilatkozattal válaszolt szerkesztőség megkeresésére.

A Wizz Air szeptember 24-i, 2232-es, Podgorica és Budapest közti járatát időjárási okok miatt kellett törölni, az ugyanis nem tette lehetővé a járat biztonságos teljesítését. A podgoricai repülőtéren a Budapestről érkező járat nem tudott leszállni, ezért a tiranai repülőtéren landoltak, majd onnan többszöri próbálkozás ellenére sem tudtak Podgoricába átrepülni a nem megfelelő időjárási körülmények miatt. Mivel idő közben a járat személyzetének repülési ideje a végéhez közeledett, a repülőgépnek a szigorú szabályoknak megfelelően vissza kellett térnie Budapestre."

Több utas is követte a repülőgép mozgását online, de az elérhető nyilvános adatok szerint nem látszott arra utaló jel, hogy a gép megpróbálta volna megközelíteni a podgoricai repülőteret. 

Bár többen megerősítették, hogy az adott időpontban vihar tombolt, a repülőtér ennek ellenére is fogadott gépeket, legalábbis egyet biztosan.

Az egyik utas elismerte, hogy a légitársaságok biztonsági előírásai eltérőek lehetnek, és a légiközlekedésben a biztonság az elsődleges szempont. 

Ugyanakkor furcsának találta, hogy miközben a gép már visszaindult Budapest felé, a repülőtér kijelzőjén még mindig úgy tűnt, hogy a járat érkezése várható. 

Csak éjfél előtt törölték a járatot, amikor már éjszakai üzemmódra váltott a repülőtér.

wizzair
Képünk illusztráció!
Fotó: NurPhoto via AFP / NurPhoto via AFP/Jakub Porzycki/NurPhoto

A légitársaság nem kommunikált

A járat késéséről, majd törléséről az utasokat a mobilalkalmazáson keresztül és e-mailen is folyamatosan tájékoztattuk. Ezeket az üzeneteket a Wizz Air a foglaláshoz rögzített e-mail címre, illetve mobil telefonszámra küldi, ezért fontos, hogy olyan e-mail cím és telefonszám szerepeljen a kapcsolattartási adatoknál, amelyhez az utas hozzáfér"

- írta a társaság.

Egy utas azonban azt mondta, hogyha valóban az a protokoll, hogy az utasokat tájékoztassák, akkor azt rendkívül későn tették meg. Még este 10 órakor is úgy tűnt, hogy a járat érkezik.

A probléma nem abban rejlett, hogy a gép nem landolt biztonsági okokból – bár valószínűleg a Tiranába érkező utasok is nehéz helyzetbe kerültek –, hanem abban, hogy a légitársaság a kommunikáció hiányával ellehetetlenítette, hogy az utasok maguk intézkedjenek. 

Ha a Wizz Air időben tájékoztatta volna őket, még vásárolhattak volna repülőjegyet Bécsbe, foglalhattak volna buszjáratra, vagy vonatjegyet szerezhettek volna. Ehelyett néhány eurós kuponokat kaptak, amiből este már csak alkoholos italt lehetett venni, mert a reptéri boltok készletei kifogytak, egyes üzletek pedig már zárva voltak. 

A bosnyák reptéri dolgozók próbáltak enyhíteni a helyzeten (a reptér is miattuk maradt nyitva), de a Wizz Air munkatársai láthatóan nem törődtek az utasokkal. 

Végül éjfél előtt érkezett hír arról, hogy valahova el kell menniük.

A következő járatra nem volt hely

Sajnos a podgoricai szállodák túlterheltsége miatt az érintett utasokat nem tudtuk a közeli szállodákban elhelyezni, így ők a felmerülő költségeik visszatérítését kérhetik"

- írta a légitársaság. 

Így az utasoknak nem maradt lehetőségük arra, hogy az éjszaka folyamán megfelelő szállást találjanak, pedig másnap délelőtt már több utas gond nélkül tudott szobát foglalni és megszervezni a hazautat. 

A Wizz Air korábbi tájékoztatása ellenére a következő járatra nem volt hely, így a jegyük csak október 1-jére vált érvényessé – hat nappal a tervezett visszaút után.

A Világgazdaság több kérdést is feltett a keddi járattörléssel kapcsolatban

Az egyik arra vonatkozott, hogy számítanak-e további Gazdasági Versenyhivatali vizsgálatra a gyakori járattörlések miatt. A válasz így hangzott: 

Nem beszélhetünk sorozatos járattörlésekről, mivel a Wizz Air járatteljesítési aránya 99,5 százalékos. Járatokat főként időjárási vagy repülésbiztonsági okokból kell törölni, és az utasok értesítése, illetve kártalanítása mindig az Európai Unió 261-es rendelete alapján történik."

A 99,5 százalékos teljesítési arány matematikailag azt jelenti, hogy minden kétszázadik járat marad el. Mivel a cég saját honlapja szerint 600 desztinációval rendelkezik, ez napi szinten több száz járatot jelent, így a fél százalékos törlési arány meglehetősen gyakori lehet.

A légitársaság tevékenységével szemben már Tuzson Bence igazságügyminiszter is felszólalt, aki a nyári káosz kapcsán kifogásolta, hogy a cég nem rendelkezik tartalékjáratokkal, ezáltal nem garantálja az utasok számára a megbízható és tervezhető utazást, miközben a szolgáltatások árai kifejezetten magasak. 

A Wizz Air-t augusztus elején a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 800 millió forintos bírsággal sújtotta, és két nappal az előző vizsgálat lezárása után újabb vizsgálat indult a vállalat ellen.

Korábban arról is írtunk, hogy a reptéren hagyott egy 14 éves fiút Rómában a Wizz Air augusztusban. Az is kiderült, hogy miért hagytak több utast a budapesti repülőtéren júliusban.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!