Vágólapra másolva!
Az SBGK Szabadalmi és Ügyvédi Irodák szakértője szerint a társaságok vezetőinek idén érdemes megfontolniuk, hogy megéri-e karácsonyra reklámajándékokat gyártatni és küldeni az ügyfeleknek.
Vágólapra másolva!

A cégek például karácsony előtt a régi ügyfeleknek, vagy még inkább új ügyfelek szerzése, azaz lényegében reklám, céljából reklámajándékokat gyártanak és küldenek az érintetteknek – fejtette ki elöljáróban dr. Nagy Andrea Ilona.

A cégek vezetői ezzel kapcsolatos megfontolásának viszont az lehet az oka, hogy a 2014. augusztus 15-től hatályos, a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény értelmében adóköteles tevékenységnek számít a reklám közzététele nyomtatott anyagokon - így akár az ünnepi időszakban gyakori "repiajándékok" osztogatása is a törvény hatálya alá eshet.

Reklámnak minősül minden olyan…

Az új törvény alapján gazdasági reklámnak minősül minden olyan közlés, tájékoztatás és egyéb megjelenítési mód, ami egy cég, vagy tevékenységének népszerűsítésére, forgalmának növelésére szolgál.

Amennyiben tehát egy társaság a nevével, vagy védjegyével ellátott ajándéktárgyat gyártat önreklámozás céljából, és azzal ajándékozza meg ügyfeleit, vagy üzleti partnereit, az a reklámadó törvény hatálya alá tartozó adóköteles reklám-tevékenység.

Az SBGK Szabadalmi és Ügyvédi Irodák szakértője kiemelte: a jogszabályok szerint ugyanis az üzleti reklámanyagokon, katalógusokon, prospektusokon és reklám posztereken túl az "önreklámot" szolgáló, a mindennapokban csak "repiajéndéknak" nevezett termékek is nyomtatott reklámanyagnak minősülnek.

Azaz, reklámhordozónak minősül a társaság nevével vagy védjegyével ellátott bármely ajándéktárgy függetlenül annak anyagától, kivéve azokat, amelyek kizárólag a társaság azonosítására, és nem népszerűsítésére szolgálnak.

Utóbbi - nem reklámnak minősülő - kategóriába tartoznak például a cégnévvel vagy logóval ellátott névjegykártyák, levélpapírok vagy borítékok a NAV honlapján megtalálható információs füzet szerint.

Az adó alapja

Az ilyen saját célú reklámnál, amellyel az adózó saját termékére, árujára, szolgáltatására, tevékenységére, nevére, megjelenésére vonatkozó reklámot tesz közzé, az adó alapja a reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség – hangsúlyozta dr. Nagy Andrea Ilona.

Forrás: MTI/Mohai Balázs

Fontos tudni, hogy mind az egyéb reklám közzétételéből származó nettó árbevétel, mind pedig a saját célú reklám közzétételével kapcsolatosan közvetlenül felmerült költség adóalapot képez, viszont adófizetési kötelezettség csak abban az esetben nem merül fel, ha ezek együttes összege a 0,5 milliárd forintot nem haladja meg.

Az ajándéktárgyakkal folytatott reklámtevékenység után tehát abban az esetben kell bevallani és megfizetni az adót, ha a közzététel során felmerült közvetlen költség - vagyis az az összeg, amit a cég az ajándéktárgyak legyártatásáét fizetett, valamint az összes többi adóköteles reklámtevékenységből származó bevételt meghaladja az évi 500 millió forintot.

Amennyiben ez az összeg nem haladja meg az 500 milliót, akkor nem kell bevallást sem készíteni.

Nem árt tehát átgondolni, mi legyen a karácsonyi ajándék, és a reklámkiadások között számolni az eldobható tollak, kitűzők, matricák és kulcstartók gyártási költségeivel is – összegezte végezetül az SBGK Szabadalmi és Ügyvédi Irodák szakértője.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!