Jóllehet a legújabb kori jogalkotói és kormányzati törekvések a vállalkozások központi közterheinek csökkentése felé hatnak, a terhek eloszlása egyenetlen, és a forráshiányos települési önkormányzatok egyre inkább kiveszik a részüket az adóztatásból.
Utóbbiak időnként sajátosan értelmezik adóztatási lehetőségüket, és akarva-akaratlan aránytalan terhet rónak a helyi vállalkozásokra. Utóbbiakban joggal merül fel a kérdés, hogy mindezt kötelesek-e tudomásul venni, milyen formában élhetnek jogorvoslati jogukkal – fejtette ki dr. Vágány Tamás.
Meg kell teremteni a törvényben előírt feltételeket
Az önkormányzat a helyi adókról rendeletet alkot, ami - jelenleg - elvitathatatlan joga és feladata is egyben. Az önkormányzatok a helyi adó kivetésének jogát méltányolható céljaik elérése érdekében gazdaságpolitikai eszközként alkalmazzák.
Ebben az esetben azonban meg kell teremteni annak törvényben előírt feltételeit. Ha ezek hiányoznak, akkor a vállalkozás végső soron bírósághoz fordulhat.
A helyi adó jogellenességének megállapításához vezethet, ha a vállalkozásnak nem biztosított a megfelelő, méltányos felkészülési idő. Ezzel egyenértékű probléma, ha az adó egyetlen alanyt céloz, vagyis nem normatív jellegű.
Ez különösen akkor áll meg, ha a szabályozás alapján csupán egy vállalkozásnak kell adott jellegű adót fizetnie, másoknak pedig nem, illetve más vállalkozásoknak elérhetők olyan kedvezmények, amelyik egy bizonyos vállalkozásnak nem.
Az adó aránytalansága a legsúlyosabb probléma
A legsúlyosabb probléma mégis az adó aránytalan mértéke, mert a teherbíró képességhez igazodó közteherviselés magában foglalja az adómérték arányosságát. – emelte ki a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Vagyoni típusú adók esetében azonban az adó mértéke nem vezethet az adó tárgyának elvonásához, illetve azzal kapcsolatos aránytalansághoz. A teherbíró képességet meghaladó, a vagyont elvonó, konfiskáló jellegű az az adó, amely mértékénél fogva (például: vagyontárgy 50-60 százaléka) és az adó tárgyát képező vagyontömeghez képest súlyosan aránytalan.
Az ilyen adó elveszti az adóhoz, mint jogintézményhez kapcsolódó jellegzetességeit, és lényegében szankciónak tekinthető, amely az adó intézményével összeegyeztethetetlen.
A helyi adókról szóló törvény egyértelműen azt önkormányzati jogalkotó számára, hogy „az adó mértékét a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat gazdálkodási követelményeihez és az adóalanyok teherviselő képességéhez igazodóan (...)" állapítsa meg.
Amennyiben az önkormányzat rendelete a fentiekhez hasonló szabálytalanságoktól terhes, akkor a vállalkozás végső soron a Kúriától kérheti a magasabb szintű jogszabályokkal ellentétes helyi norma részleges megsemmisítését – mondta végezetül dr. Vágány Tamás.