Dr. Gombolai Éva kifejtette: a szolgáltató részéről így szerződésszegésnek minősül különösen, ha a villamos energiát nem a hálózathasználati szerződésben, illetve a villamosenergia-ellátási szabályzatokban vagy a működési engedélyében meghatározott módon továbbítja, valamint, ha a továbbítás minőségi követelményeit megsérti.
Azt hamar észrevesszük, ha áramkimaradás történik, azzal azonban nem mindig vagyunk tisztában, hogy az áram minősége is fontos. Elektromos készülékeink mennyisége és értéke is nő évről-évre, nem beszélve az azokon tárolt adatokról. Fontos ezért, hogy abban az esetben, ha az áramszolgáltatónak felróható energiaellátási hiba áll fenn, azért bizony felelősséggel tartozik.
A hibás szolgáltatás jogi kérdései
A szolgáltatók folyamatos, de nem szünetmentes szolgáltatásra vállalnak kötelezettséget, ezért annak eldöntése, hogy valóban hibás teljesítésről beszélünk-e, vagyis az áramszolgáltató a vállalt kötelezettségét nem teljesíti, legtöbb esetben szakkérdés.
Abban az esetben, ha egyszerre több elektromos berendezésünk megy tönkre, vagy sorozatosak a háztartásban az ilyen meghibásodások, érdemes utánajárni annak, hogy nem olyan feszültségugrások állnak-e háttérben, amelyek az áramellátás hibájára vezethetők vissza. Más esetben a túlterhelt hálózat vezet feszültségeséshez, de a sort hosszasan lehetne sorolni.
Értesítési kötelezettség
A jogszabályok pontos előírásokat tartalmaznak arra, hogy a szolgáltatót milyen értesítési kötelezettség terheli akár karbantartás, akár az áram kikapcsolását megelőzően – hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Amennyiben ezeket az előírásokat megszegve nem értesítik előre a felhasználót az üzletszabályzatban, illetve a szerződésben meghatározott módon az előre tervezhető karbantartási, felújítási munkálatok miatti szünetelés időpontjáról és várható időtartamáról, ugyancsak szerződésszegésről van szó.
Lényeges továbbá, hogy a szolgáltató csak olyan fogyasztásmérő berendezést alkalmazhat, amely érvényes hitelesítéssel rendelkezik.
A fogyasztói igények
Amennyiben a szolgáltató részéről a fenti szerződésszegések valamelyike beigazolódik, a fogyasztó részéről több igény is szóba jöhet.
A hálózati engedélyes például köteles a felhasználó részére kötbért fizetni a nem megfelelő minőségű áram vagy az értesítési kötelezettség elmulasztása esetén. Egyszeri kötbér jár az érvényes hitelesítés nélküli villanyóra esetén.
A kötbérigény mellett úgynevezett szavatossági igény is érvényesíthető, így a fogyasztó elsődlegesen követelheti a megfelelő áram szolgáltatását. Ezzel kapcsolatban fontos előírás, hogy az általános szabályokkal ellentétben nem a fogyasztót, hanem a hálózati engedélyest terheli annak bizonyítása, hogy az előírt minőségű és biztonságos energiaellátás érdekében úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben tőle elvárható volt.
A tönkrement háztartási eszközök miatt kártérítési igényt lehet érvényesíteni. Ehhez célszerű szakvéleménnyel igazolni (ez első körben például szakember nyilatkozata, bevizsgálási jegyzőkönyv lehet), hogy a gép az áramingadozás vagy kimaradás miatt ment tönkre.
A fentiek alapján az áramszolgáltatásra előírt minőségi követelményeknek nem megfelelő áramszolgáltatás (ami szakkérdés lehet) feltétel a kártérítéshez, de ebben az esetben érvényesíthető a tönkrement készülék értéke.
Minden esetben célszerű a felmerült panaszt jegyzőkönyveztetni, amit az áramszolgáltató köteles kivizsgálni. Az eljárásba a fogyasztóvédelmi hatóság is bevonható – mondta végezetül dr. Gombolai Éva.