Airbnb – fellépési lehetőségek a csalók ellen (2. rész)
![airbnb](https://cdn.origo.hu/2023/12/0-IVzINxTqkuAsRl7CvS5JBry246rvXIj45He78W9Wc/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzhlZGZjOWMzNjIyMzRkYWJhYmIwZjBiYmJjZjdkN2Ix.webp)
Általában a szállásokat hirdető portálok nem hirdetik tovább azokat a szállásadókat, amelyeket rendszeresen leminősítenek, vagy ahol felmerül az a gyanú, hogy egy csalásról van szó – mutatott rá dr. Schiffer Zsolt.
Ugyanakkor azt nem javasoljuk senkinek, hogy a nyilvános értékelésben konkrétan azt írja, hogy „csaló" vagy „tolvaj" stb. Ugyanis amíg a bírósági ítélet meg nem született, nem tudhatjuk pontosan, hogy mi történt.
Mit tehetünk, ha nem csalás történt, de hibás teljesítés azért igen?
Ma már egyáltalán nem vagyunk annyira kiszolgáltatva, ha ilyen helyzetben találjuk magunkat. Javasoljuk, hogy minden felületen tegyünk panaszt. Tehát egyrészt a szállásadónál, másrészt a hirdető platformnál is.
Bár a különböző szállásokat hirdető platformok nem vállalnak felelősséget a szállás minőségéért, de általában több módon is segítenek nekünk.
Egyrészt közvetíthetnek a szállás és köztünk, másrészt óriási hatalmuk van a szállásadó fölött azzal, hogy nem hirdetik tovább a platformon, ha nem korrekt.
Tehát, ha egy szállásadó fenn akar maradni ezeken a platformokon, és nem akarja azt sem, hogy lepontozzák, akkor kénytelen lesz kárpótolni minket.
Az Airbnb esetében még ennél is jobb helyzetben vagyunk, ugyanis ez egy speciális közösség, ahol a szállásadók vállalnak bizonyos közösségi elveket.
Ezen elvek mentén vehetnek csak részt az Airbnb működésében, és ha ezeket megszegik, kirakják őket. Ezek az elvek kiterjednek a tisztasági és egyéb minőségi problémákra, panaszeljárásra, pénzvisszafizetésre.
Tehát ha a szállás magától nem is kompromisszumkész, az Airbnb részére írt panasz jó eséllyel hatásos lesz.
Azt se felejtsük el, hogy a szállások ma már regisztrálva vannak a turisztikai ügynökségeknél, önkormányzatoknál, különböző hatóságoknál.
Tehát nem tudnak csak úgy kibújni a felelősség alól, könnyedén elérhetjük őket, megtudhatjuk ki az a személy, aki felelősséggel tartozik a teljesítésért.
Ezért jogi eljárást (akár polgári pert, akár fogyasztóvédelmi eljárást) is könnyedén kezdeményezhetünk ellenük.
Fontos, hogy jól dokumentáljuk a hibákat és a panaszunkat (fotókkal, e-mailekkel, számlákkal stb.) mert akármennyire is védik a fogyasztót a szabályok, de „bemondásra" egyetlen bíróság sem fog megítélni nekünk egy fillért sem.