Kedden este Pierre-Henry Salfati Mahler - D'un pas mesuré című filmjét mutatja be az Osztrák Kulturális Fórum és a Francia Intézet a Műcsarnokban a Mahler-év programjainak sorában.
Zipernovszky Kornél zenei szakíró elmondta: Pierre-Henry Salfati filmje elkerüli a fikcióval vegyített életrajzi dokumentumfilmek minden csapdáját. Nem idealizálja hőseit, nem kezeli szabadon a tényeket, mégis szórakoztató. A film előtt bevezetőt mond.
Sigmund Freud és Gustav Mahler találkozását viszonylag jól lehet rekonstruálni - jegyezte meg, hozzátéve, hogy Salfati csak korabeli dokumentumokból dolgozott. Alma Mahler, a zeneszerző feleségének emlékirataiból és Freud levelezéséből, kivált a Marie Bonaparte-nak írt levelekből kiderül, milyen terápiát alkalmazott a pszichoanalitikus.
Mahler nem akarta ezt a terápiát, Alma volt az, aki ragaszkodott hozzá - mondta Zipernovszky Kornél, aki a film dramaturgiai felépítését roppant izgalmasnak tartja. Szerinte az Alma-Gustav-Freud-kapcsolat adja az egyik úgynevezett háromszög dinamikát, a másikat a Gustav-Alma-Gropius-kapcsolat szolgáltatja. A híres építész előbb szeretője, később férje lett az asszonynak - emlékeztetett a szakíró, kiemelve, hogy a film ezt módfelett ízlésesen kezeli.
Almára a femme fatale szerepet ragasztották a kortársak és az utókor, Gustav Mahler a múzsa Almába szeretett bele, aki maga is komponálgatott, de Mahler megparancsolta neki, hogy legyen csupán feleség. Nyilvánvaló, hogy ez nagy belső konfliktusokat okozott az önálló művészi és alkotó státuszra vágyó nőben - vélekedett Zipernovszky Kornél.
A film kedden este 6-kor kezdődik a Műcsarnokban, majd az Imágo Egyesület szeretné a Nyitott Műhelyben még egy alkalommal műsorra tűzni. Arról, hogy szélesebb körű forgalmazását is terveznék, Zipernovszky Kornélnak nincs tudomása.