"Lopott képet nem illik múzeumban kiállítani. Ezt a képet márpedig ideiglenesen ellopták tőlem"
- így indokolta Pákh Imre az Origónak, hogy miért épp most döntött a Golgota elszállításáról.
A New Yorkban élő magyar származású műgyűjtő a döntéséről tájékoztatta Papp Lászlót, Debrecen polgármesterét és Angi Jánost, a Déri Múzeum igazgatóját.
"Azért kényszerülök erre a számomra is szomorú lépésre, mert a jegybank képviselői hónapok óta semminemű együttműködést nem tanúsítanak, hogy tárgyalásos úton megegyezzünk. Igyekezetük arra korlátozódik, hogy
erőnek erejével akarják Magyarországon tartani a festményt, s ezért a védetté nyilvánítás sincs ellenükre"
– mondta.
Ahogy korábban megírtuk, az állam a Krisztus Pilátus előtt című képet is védetté nyilvánítja. Ezt a műgyűjtő úgy kommentálta, ez „már minősíthetetlen szintű népbutítás”. Most azon gondolkodik, ad még egy kis időt az államnak a tárgyalásra, és addig a képet Debrecenben tartja. Azután elviszi, a helyére pedig javasolja az illetékesek portréját kifüggeszteni az üres falra.
Pákh Imre szerint ez hazai jogszabályokba és nemzetközi törvényekbe ütközik, ezért megteszi a szükséges jogi lépéseket.
Az Origónak azt nyilatkozta, hogy egyelőre nem támadta meg semmilyen bíróságon a védetté nyilvánítást, de a jogászai jelenleg is mérlegelik, hogy mikor és hol indítsák meg a pert.
Angi János korábban elmondta: az Amerikában élő műgyűjtő, Pákh Imre telefonon hívta fel őt a napokban, és közölte azt a szándékát, hogy a hónap végén elviszi a Golgotát, miután nem tudott megállapodni a Magyar Nemzeti Bankkal az áráról.
"Arra kértem Pákh Imrét, hogy szándékát írásban küldje el, és csatolja mellé a Forster Központ műtárgy-felügyeleti irodájának határozatát, amelyben engedélyezik a kép elvitelét" – mutatott rá Angi János.
A festmény védetté nyilvánítási folyamatának időszakában kizárólag a Forster engedélyével lehet a képhez nyúlni.
Hozzátette:
e nélkül az engedélyező határozat nélkül a festményt le sem vehetik a kiállítóterem faláról.
Angi János tájékoztatása szerint azóta Pákh Imre semmilyen írásos formában nem kereste meg a múzeumot. Munkácsy Krisztus-trilógiájának három festménye – a Krisztus Pilátus előtt, a Golgota és az Ecce Homo – továbbra is együtt látható a Déri Múzeum Munkácsy-termében.
Dallos-Nagy Krisztina, a Déri Múzeum szóvivője szerda délután arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a nap folyamán megérkezett a múzeumba Pákh Imre levele, amelyben tájékoztatja: augusztus 31-én elviteti a Golgotát a múzeumból.
Pákh Imre szerda délután arról értesítette az MTI-t, hogy egyeztetett a Forster Központ vezetőjével, L. Simon László államtitkárral és Papp László debreceni polgármesterrel, akik egyértelművé tették, hogy
tulajdonosként rendelkezhet a Golgota elviteléről. Egyelőre Magyarországon belül, egy raktárban helyezi el a festményt,
mondta Pákh Imre.
Korábban, az Origónak adott interjúban még azt mondta,
hogy nem zárná el a közönség elől a képet, de elvinné Debrecenből.
Most mégis el akarja zárni. Nem biztos azonban, hogy ezt megteheti. A védési eljárás alatt a kép ideiglenes védettsége ugyanis megfelel annak, mintha már védett lenne. Az örökségvédelmi törvény pedig kimondja,
hogy a védett kulturális javakat hozzáférhetővé kell tenni a nyilvánosság és a kutatás számára,
a hatóság kötelezheti a tulajdonost, hogy e célokra a védett műalkotást rendelkezésre bocsássa.
A képtulajdonos az ügy hátteréről elmondta: a Magyar Nemzeti Bank az Értéktár Program keretében 6 millió dollárt ígér a Golgotáért, miközben 10 millió dolláros vételi ajánlata van egy külföldi vevőtől.
Őszintén reméltem, hogy nem esik szét a magyar festőfejedelem főműve, a Munkácsy-trilógia, amelynek egyben tartásáért már sokat tettem, de nincs más választásom.
Május vége óta hiába vártam, hogy tárgyalóasztalhoz üljünk, a jegybank képviselői egyetlen lépést sem tettek a megegyezés érdekében" – mutatott rá a műgyűjtő.
Pákh Imre lezártnak tekinti a Magyar Nemzeti Bankkal folytatott tágyalásokat.
"Ez egyszerű üzleti kérdés.
Ők kevesebbet kínálnak, mint amennyit szerintem a kép ér. Csaknem minden nap történik ilyesmi egy üzletember életében" - nyilatkozta Pákh az Origónak. Azt nem tudta megmondani, hogy megvan-e már a Forster Központ írásos engedélye a kép elszállítására, de garantálta, hogy semmilyen jogsértést nem fognak elkövetni, hiszen egy profi csapat dolgozik az ügyön.
Maga a folyamat elég körülményes, mert ki kell bontani a tetőt, és daruval kell majd kiemelni a festményt, ami ezt követően egy raktárba fog kerül - legalábbis egyelőre. Pákh kérdésünkre megerősítette, hogy nem akarja hosszú időre elzárni a képet a nyilvánosságtól, de addig biztos, hogy raktárban fog állni, amíg a védetté nyilvánítási eljárásban döntés nem születik. "Várjuk ki a döntést, utána meglátjuk, hogy mi lesz" - mondta Pákh, és emlékeztetett arra, hogy a Krisztus Pilátus előtt például 9 hónapig állt a kanadai Hamilton Galéria raktárában.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy az elmúlt több mint egy évtizedben ingyen bocsátotta a Déri Múzeum rendelkezésére a Golgotát, miközben a kanadai Hamilton Galéria évi 50 ezer dollárt kért és kapott a Krisztus Pilátus előtt című képért.