Pákh Imre a múlt héten még azt állította, hogy a hónap utolsó napján elszállíttatja a Golgotát Debrecenből.
„Lopott képet nem illik múzeumban kiállítani. Ezt a képet márpedig ideiglenesen ellopták tőlem”
– nyilatkozta az Origónak, utalva ezzel a védetté nyilvánítási eljárásra, amelyet az Magyar Nemzeti Bankkal folytatott tárgyalások megfeneklése után kezdeményezett a Miniszterelnökség.
Pákh akkor még nem tudta megmondani, hogy az elszállításhoz megvan-e a Forster Központ engedélye, de garantálta, hogy semmilyen jogsértést nem fognak elkövetni. Úgy tűnik, nem volt engedély, így született az a köztes megoldás, hogy a kép a múzeumban marad, de letakarják.
Pontosan nem lehet tudni, hogy ez meddig marad így, de addig biztosan, amíg döntés nem születik a kép védettségéről.
"Várjuk ki a döntést, utána meglátjuk, hogy mi lesz"
- mondta Pákh, és emlékeztetett arra, hogy a Krisztus Pilátus előtt például 9 hónapig állt a kanadai Hamilton Galéria raktárában. A Forster Központot is kérdeztük telefonon, de egyelőre nem tudták megmondani, hogy mikor születhet meg a döntés a Golgota ügyében.
A festmény tehát egy darabig függöny mögött marad, de egy kis kreativitással még így is tanulmányozhatjuk közvetlen közelről Munkácsy ecsetvonásait. A Szeged Panoráma nevű honlap ugyanis még májusban készített egy 660 megapixeles fotót a Golgotáról, aminek segítségével alá tudunk merülni a képbe, és a legapróbb részletekre is ráközelíthetünk.
A Golgotán márpedig van is mit tanulmányozni, hiszen Munkácsy hosszú éveket töltött az arckifejezések és a kompozíció kidolgozásával. Az ekkor már Párizsban élő festő számtalan vázlatot készített, mielőtt nekivágott volna a festésnek.
Nemcsak a tömegben állók érzelmi reakcióinak megragadására fordított nagy figyelmet,
hanem az emberi test anatómiájára is. Erről tanúskodik az a fotó amelyen Munkácsy saját magát rögzíttette kötéllel a keresztre, hogy a leghitelesebben tudja visszaadni az izmok mozgását.
A képre kattintva a részleteket is megnézheti:
A Golgota végül 1884-ben készült el Párizsban, ahonnan nemsokára az Egyesült Államokba került. 1911-ben már restaurálva rakták ki a Philadelphiában lévő Wanamaker üzletházban.
Az örökösök ezt a művet, több más birtokukban lévő alkotáshoz hasonlóan, a Sotheby’s aukcióján értékesítették. A vásárló Julian Beck volt, aki kb. egy évtizeddel ezelőtt Pákh Imrének adta el képet.