Bartók műveit eljátszani, bármelyikkel versenyen indulni valódi mérföldkő minden művész számára. A legtöbb zenei verseny nem is tesz Bartók-darabokat a kötelező anyag részévé – az első alkalommal hegedű kategóriában meghirdetett Bartók Világverseny és Fesztivál azonban éppen erre vállalkozik.
Az első alkalommal 2017. szeptember 10–17. között megrendezendő Bartók Világverseny és Fesztivált hegedű kategóriában hirdette meg a Zeneakadémia.
Ez az intézmény volt Bartók alma matere, itt tanított, itt mutatták be több művét, számtalan alkalommal lépett pódiumára, a Nagyteremben adta búcsúkoncertjét, mielőtt Amerikába emigrált volna.
A zenepalota és az intézmény 2013-as megújulása óta a Zeneakadémia koncertszervezőként is jelentős tényező, nemzetközi megjelenése rendkívül erős és közvetlen. A Bartók Világverseny és Fesztivál szakmai koncepcióját dr. Vigh Andrea rektor művészeti irányításával a Zeneakadémia vezetősége dolgozta ki, az első, hegedűsök számára kiírt verseny anyagát pedig az intézmény legkiválóbb hegedű-professzorai állították össze.
A Zeneakadémia sajtótájékoztatóján Dr. Vigh Andrea úgy fogalmazott:
Bartók itt van otthon.
Bartók zenéje univerzális, jelentősége globális, mégis, Magyarországhoz köti anyanyelve és a zenei gyökerek, a Zeneakadémiának pedig – Bartók egykori otthonaként – kötelessége az életművet ápolni, Bartók zenéjének jelentését és jelentőségét világszinten elmélyíteni. A Zeneakadémia rektora kiemelte, hogy a Bartók Világverseny és Fesztivál a szerkezetét tekintve is eltér más megmérettetésektől, komplexitását jellemzi a mindig más kategóriában meghirdetett hangszeres seregszemle, a Bartók életműve köré épülő, egyben mindig a versenyekhez kapcsolódó zeneszerzőverseny és zenetudományi szimpózium, illetve a nagyközönséget megmozgató fesztiválprogramok.
A rendezvény gerincét képező, több mint 40.000 Euró összdíjazású nemzetközi hegedűverseny öt fordulója során Bartók reprezentatív hegedűművei szólalnak meg.
Az első, virtuális válogató forduló a verseny honlapján keresztül beküldött videók alapján zajlik, majd a Zeneakadémián megrendezendő őszi élő fordulók során elsőként a jelentkezők Bartók 1. vagy 2. rapszódiájának egy tételét, illetve Bach hegedű szóló-szonátáinak vagy partitáinak egy tételét adják elő. A középdöntőben Bartók hegedűszonátáiból, illetve a hegedűirodalom legjelentősebb szonátáiból és egy virtuóz darabból összeállított 30 perces programmal mérik össze tudásukat a versenyzők. A döntőbe továbbjutó hat versenyző egy-egy Mozart-hegedűversenyt ad elő, s a helyezésekről végül a finálé dönt, melyben Bartók, Beethoven, Brahms vagy Csajkovszkij versenyművét szólaltatja meg a három legjobbnak ítélt versenyző a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának közreműködésével, Kovács János vezényletével.
A versenyre minden 30 év alatti hegedűs jelentkezhet három videórészlet feltöltésével.
A jelentkezési határidő 2017. március 26, de a február 15-ig jelentkezők 50% kedvezményre jogosultak a regisztrációs díjból, amennyiben továbbjutnak az őszi élő fordulókba.
A zsűri munkájában magyar részről Szabadi Vilmos, Kelemen Barnabás és Baráti Kristóf vesznek részt, mellettük olyan kiváló külföldi hegedűművészek és professzorok fogadták el a Zeneakadémia meghívását, mint Salvatore Accardo, Quian Zhou, Ivan Zenaty, Krzysztof Wegrzyn, Joel Smirnoff és Takashi Shimizu.
A Bartók Világverseny és Fesztivál a legmagasabb zenei felkészültséget megkövetelő repertoáron túl szerkezetével is újat kíván hozni.
A verseny – a tervek szerint – ötéves ciklusban, a Bartók-életmű legjellemzőbb vonulataira: a zongora-, hegedű- és kamarazenére, valamint a zeneszerzésre épülve teljesedik ki.
Az egyes hangszeres versenyeket kétévente rendezik majd meg, a köztes években pedig zeneszerzőverseny kezdődik, mely mindig a következő hangszeres kategóriához kapcsolódik.
Hoppál Péter, kultúráért felelős államtitkár a köszöntőbeszédében úgy fogalmazott, hogy a Bartók-év méltó kódája lesz a 2017 szeptemberére tervezett Bartók Világverseny és Fesztivál. Azt is elmondta,
az első alkalommal most meghirdetett rendezvényt a kormány 160 millió forinttal támogatja, és már folyamatban van a verseny hosszútávú jövőjére vonaktozó fenntartói döntés.
Hoppál Péter beszéde végén gratulált a Zeneakdaémiának, hogy a magasan pozicionált nemzetközi versenyek rendszerese megrendezése által emeli Magyarország kulturális presztízsét és vonzását, valamint hozzájárul a kulturális turizmus és a magyarországi kultúrafogyasztás fejlődéséhez.
A sajtótájékoztatót vezető Szabó Stein Imre szerint a Zeneakadémia célja nem kevesebb, mint hogy a legrangosabb nemzektözi zenei versenyek élmezőnyébe pozicionálja a Bartók Világverseny és Fesztivált. „A Bartók Világverseny és Fesztivál koncepciójának, arculatának és kommunikációs stratégiájának megalkotása során
a névadó és a verseny viszonyát újszerűen, mélyebben, mindennél erősebben kívántuk megfogalmazni és megjeleníteni.
Abból indultunk ki, hogy az arculat nem pusztán csomagolás, hanem maga a "termék", amely képes akár a tradíciókat helyettesítve, kijelölni egy induló verseny rangját."