Az 59. Grammy-gálával kapcsolatban mindenki azt találgatta, hogy Beyoncé zeneileg kifejezetten kísérletező és komoly témákat feszegető új albumát vagy Adele hagyományosabb, óriási eladási számokat generáló lemezét fogja-e értékelni az amerikai Hangfelvétel-művészetek és -tudományok Nemzeti Akadémiája. Beyoncé összesen 9, míg Adele "csak" 5 jelölést kapott, viszont a verseny azért volt különösen izgalmas, mert mindkettőjüket jelölték a legfontosabb kategóriákban (az év albuma, dala és felvétele).
A show házigazdája az a James Corden volt, akinek kocsijában a Carpool Karaoke című műsor kedvéért sokan megfordultak már. Corden meg is idézte a műsort, amikor egy papírból kivágott autóban ment le a nézőtérre a sztárok közé, és többeket be is invitált a kocsijába. Ha pedig már ott voltak, el is énekelték a Sweet Caroline című slágert Neil Diamondtól.
A vasárnapi díjátadót Adele nyitotta meg a Los Angeles-i Staples Centerben Hello című slágerével, amellyel később meg is nyerte az év daláért és az év felvételéért járó Grammyt. A számot tartalmazó 25, amely Adele harmadik lemeze, az év albumának járó díjat is megkapta, ezzel a brit énekes-dalszerző tarolt a díjátadón.
Ez nem meglepő, mert Adele-t mindig is imádta az akadémia: összesen 15 Grammyt nyert már, és idén
az öt jelöléséből ötöt díjra váltott
(az év vokális popalbuma és a legjobb szóló popelőadás is az övé lett). Eddig csak háromszor fordult elő, hogy nem nyerte meg azt a kategóriát, amelyben jelölték, még 2009-ben és 2010-ben.
A 25 című album egyébként még 2015-ben jelent meg, de a jelölési időszakon kívül, így 2016 helyett csak most versenyezhetett – valószínűleg Beyoncé legnagyobb bánatára, aki ügyesen rejtette el csalódottságát.
Az egyre érzelmesebb köszönőbeszédeket mondó Adele riválisát is magasztalta: az utoljára átvett, legjobb albumnak járó Grammyt Beyoncénak ajánlotta, akit a kedvenc művészének és a példaképének nevezett.
Beyoncé végül csak a legjobb urban contemporary albumnak járó díjat nyerte meg a Lemonade-dal
(ez a kategória gyakorlatilag a modernebb R&B-t játszó előadók díjazására jött létre), illetve övé lett a legjobb videoklip is.
A legjobb új előadó kategóriájában sem volt meglepetés: a díjat Chance The Rapper, azaz Chancellor Johnathan Bennett nyerte meg. A 23 éves rappernek önálló stúdióalbuma még nem jelent meg, Coloring Book című harmadik mixtape-je viszont három Grammy-jelölést is kapott, és ebből kettőt (az év rapalbuma és rapelőadása) meg is nyert. Egy fontos szabályváltozásnak köszönhetően volt erre lehetőség: tavaly már a hagyományos kereskedelmi forgalomban nem kapható, hanem csak online streamelhető anyagokkal is jelölhetővé váltak a zenészek – az ezt előkészítő petíciót maga Chance The Rapper is aláírta. A Coloring Book már azzal is történelmet írt, hogy Grammy-jelölést kapott, Chance The Rapper három díjával pedig újra úttörő lett: elsőként tudott nyerni hagyományos formátumban megjelenő lemez nélkül.
Sokan hiányolták David Bowie búcsúalbumának, a Blackstar-nak a jelölését az év albuma kategóriában. A legjobb alternatív album kategóriájában viszont nyert a lemez, és a címadó dal, a Blackstar megkapta a legjobb rockdalnak és a legjobb rockelőadásnak járó díjat is.
David Bowie összesen négy posztumusz Grammyt kapott.
A fontos kategóriákban ugyan nem nyertek, de a Twenty One Pilots is letette a névjegyét a show-n: amikor a Stressed Out című dalukért megkapták a legjobb popduónak járó díjat, Tyler Joseph és Josh Dun sietve levette a nadrágját, mielőtt átvették volna a szobrocskát. A köszönőbeszédben Tyler Joseph megmagyarázta, hogy miért tartották ezt fontosnak. Kiderült, hogy még főiskolás korukban néhány barátjukkal közösen nézték a díjátadót, és mindenki alsónadrágban volt. Mikor ezt észrevették, megbeszélték, ha egyszer megnyerik a Grammyt, alsónadrágban veszik át. A sztori után Tyler Joseph még hozzátette, hogy az ő példájuk is mutatja, hogy bárki megnyerheti a díjat: "te lehetsz a következő" – mondta.
A műsorvezető, James Corden gyorsan reagált a szituációra, és ő is alsónadrágban állt a színpadra, hogy felkonferálja a következő fellépőt, Ed Sheerant. A brit énekes-dalszerző a Shape of You-t adta elő márciusban megjelenő új albumáról. Nem ő volt az egyetlen, aki új dallal állt a színpadra: Katy Perry Chained to the Rhythm című számával érkezett.
A terhessége bejelentése óta most először fellépő Beyoncé azonban ebben a tekintetben minden kolléganője elől ellopta a show-t. A rajongói által csak Queen Bey-ként emlegetett énekesnő tetőtől talpig aranyba öltözve adta elő a Love Drought és a Sandcastles című dalait a Lemonade albumról. Az egész produkció központi témája az anyaság volt, és Beyoncét saját édesanyja, Tina Knowles konferálta fel.
A szokatlan párosítás miatt Lady Gaga és a Metallica közös fellépését is nagy várakozás előzte meg. A Moth Into Flame-et adták elő a Metallica Hardwired ... to Self Destruct című albumáról, egy hangosítási hiba viszont majdnem elrontotta az egész produkciót: James Hetfield mikrofonja nem szólt, így kénytelen volt Lady Gagáéba énekelni ő is.
Adele kétszer is színpadra állt a díjátadón előadóként: a nyitódal után ő emlékezett meg George Michaelről a Fastlove feldolgozásával. James Corden azzal vezette fel a produkciót, hogy George Michael biztos büszke lenne arra, hogy Adele énekli el a dalát. Az énekesnőnek viszont
kétszer kellett elkezdenie a dalt,
mert elsőre hamis volt. Emiatt véletlenül káromkodott, majd többször is elnézést kért a rontásért és a káromkodásért is, és hozzátette, hogy ezt nem csinálhatja most rosszul. Ezzel arra utalt, hogy nagyon kísérti a balszerencse a Grammy színpadán: tavaly az All I Ask című dala közben fellépő hangosítási gondok miatt kellett magyarázkodnia.
Adele-t végül állva ünnepelte a közönség, amit az énekesnő könnyek között vett tudomásul – kérdés, hogy George Michael vagy az elrontott dal miatt.
A tavaly meghalt zenészek közül Prince-t is megidézték egy külön produkcióval: először a The Time játszotta el a Jungle Love és The Bird című számaikat, amelyeknek társírója és producere a popikon volt. Prince saját dalai közül pedig a Let's Go Crazy-t adta elő a lilába öltözött Bruno Mars egy látványos gitárszólóval a szám végén.
Az év albuma:
Adele – 25
Beyoncé – Lemonade
Justin Bieber – Purpose
Drake – Views
Sturgill Simpson - A Sailor's Guide To Earth
Az év felvétele:
Adele – Hello
Beyoncé – Formation
Lukas Graham – 7 Years
Rihanna feat. Drake – Work
Twenty One Pilots – Stressed Out
Az év dala:
Beyoncé – Formation
Adele – Hello
Mike Posner - I Took A Pill In Ibiza
Justin Bieber – Love Yourself
Lukas Graham – 7 Years
Az év új előadja:
Kelsea Ballerini
The Chainsmokers
Chance The Rapper
Maren Morris
Anderson .Paak
A legjob rockalbum:
Blink-182 - California
Cage the Elephant - Tell Me I'm Pretty
Gojira - Magma
Panic! At The Disco - Death of a Bachelor
Weezer - Weezer
A legjobb urban contemporary album:
Beyoncé - Lemonade
Gallant - Ology
King - We Are King
Anderson .Paak - Malibu
Rihanna - Anti
A legjobb rapalbum:
Chance The Rapper - Coloring Book
De La Soul - And the Anonymous Nobody
DJ Khaled - Major Key
Drake - Views
ScHoolboy Q - Blank Face LP
Kanye West - The Life of Pablo
A legjobb dance/elektronikus album:
Flume - Skin
Jean-Michel Jarre: Electronica 1 - The Time Machine
Tycho - Epoch
Underworld - Barbara Barbara, We Face A Shining Future
Louie Vega - Louie Vega Starring...XXVIII
A teljes listát ide kattintva találja.