Az utóbbi években egyre több, a második világháború idején a nácik által elrabolt festmény kerül vissza a jogos tulajdonosokhoz. A processzus általában gördülékenyen megy a legtöbb esetben, de most előkerült egy olyan ügy, ahol a felek nem tudnak megegyezni. Az egyik fél szerint a nácik lopták el a képet, a másik azt mondja, jogosan van nála, és maradnia is kell határozat hiányában. Ezt
a vitát az Uffizi képtár és egy család folytatja.
A szóban forgó olajkép pedig a holland festő, Jan van Huysum holland festő (1682-1749) Vaso di Fiori (Virágváza) című alkotása, amit az Uffizi képtár szakértőinek álláspontja szerint a nácik loptak el a képtárhoz tartozó Pitti-palotából a második világháborúban. A csendélet német tulajdonosa egy család, akik azt állítják, hogy törvényesen szerezték meg a festményt, és korábban hajlandók is lettek volna visszaadni a festményt kártérítés ellenében. Sőt, ha egy döntőbíróság határozatot hozna, akkor még kártérítés nélkül is.
A családot képviselő ügyvéd azt mondta, „készek lennénk visszaadni a festményt kártérítés nélkül is, ha egy döntőbíróság ilyen határozatot hozna. De egy dologban biztosak vagyunk, nem nácik által elrabolt műkincsről van szó.” Azért még van egy komolyabb érdekesség is a dologban. A család ellen Olaszországban vizsgálat folyik zsarolás kísérlete miatt, mivel kártérítést akartak a képért cserébe, nem csoda, hogy kényelmetlenül érzik magukat, és továbbra is névtelenül szerepelnek a hírekben. Az ügyvéd azt mondta, „meggyőződésük, hogy
nagyapjuk, aki a náci hadsereg egy alacsony rangú tisztje volt,
nem személyesen vitte el a festményt helyéről, később jutott hozzá vagy egy véletlen felfedezés vagy jóhiszemű vásárlás útján”. Az Uffizi igazgatója, a német Eike Schmidt január elején azt mondta, hogy Németországnak erkölcsi kötelessége a festmény visszaadása a múzeumnak. Ez a történet megakadályozza, hogy a második világháború, a nácizmus rémtettei által okozott sebek begyógyuljanak.” Schmidt a hiányzó festményről készült fekete-fehér fotót kifüggesztette a Pitti-palotában. A fotóra olasz, angol és német nyelven
rányomtatták az elrabolt szót.
A több millió dollárt érő festményt 1824-ben állították ki Firenzében, amikor II. Lipót toszkánai nagyherceg megvásárolta gyűjteményébe. Egészen 1940-ig a Pitti-palota falán lógott, a második világháború kitörésekor azonban a palota kincseit egy közeli faluba menekítették. Három évvel később a német csapatok lefoglalták és Németországba vitték a festményt, ahol csak 1991-ben, Németország újraegyesítésekor került a figyelem középpontjába, akkor egy család tulajdonában volt.