A tviszt eredete legalább annyira ködös, mint a metálvilláé, viszont mindkettő még mindig jelen van a mindennapokban. Ahogy a világ minden táján használatos ma is a metálzene szeretetét jelentő, minimum John Lennonig visszavezethető kézmozdulat, úgy a tviszt is mindenhol ismert táncforma, még ha manapság nem használják is annyian. Az első tvisztelő ember valószínűleg soha nem lesz meg, mert lehetett az egy utcán éneklő, közben táncoló fiatal, vagy csak az egyik táncos srác valamelyik amerikai tévéműsorban. Soha nem derül ki, de a hullám beindulása már jól dokumentált. A tánc valahol az 1950-es évek végén született, mikor már javában tombolt a rhythm and blues és a rock and roll. A dalt, melynek címe is csupán ennyi, The Twist, 1958-ban vette fel Hank Ballard a The Midnighters nevű zenekarával.
Állítólag a zenekarvezető, Ballard és a gitáros, Cal Green írták a dalt, utóbbi pedig később azt nyilatkozta, hogy a szám alapötletét Joseph „Jo Jo” Wallace-tól, a Sansational Nightingales gospel együttes énekes-gitárosától vették. Neki volt egy olyan dalkezdeménye, hogy „Come on baby, let's do the twist...”. A két együttes 1957-ben szállt meg ugyanabban a hotelben, és állítólag akkor döntöttek a dal átadásáról. A The Twist nevű szám így Ballard szerzeménye lett, amit 1958 elején vettek fel, de éppen kiadót váltottak, így csak a következő évben, 1959-ben jött ki a Teardrops On Your Letter című kislemezük B-oldalán.
A dal elterjedt ugyan, de nem ért el különösebb sikereket. Viszont felfigyelt rá a philadelphiai Dick Clark, az – akkor már az ABC-hez tartozó – American Bandstand című, elsősorban fiataloknak szóló tévéműsor vezetője. Clarknak nagyon tetszett a szám, és noha kicsit durvának tartotta az élre vasalt műsorához, mégis megpróbálta elhívni a detroiti Ballard együttesét, de azok a sűrű fellépéseik miatt nem jutottak el a tévéműsorba, viszont Clark nem mondott le a dalról.
A következő ötlete az volt, hogy vegyék fel a számot újra, ráadásul egy helyi, philadelphiai zenésszel.
Ekkor merült fel a fiatal Ernest Evans neve, aki 1958-ban már felénekelt egy karácsonyi lemezt, amit Dick Clark rendelt a Cameo-Parkway lemezkiadótól. A velük ápolt jó kapcsolata miatt nem volt nehéz előkeresnie a 19 Evanst, aki gyerekkora óta énekelgetett, volt már saját doo-wop együttese is, és a philadelphiai piacon dolgozott – főleg csirkefosztóként.
Előszeretettel és nagy sikerrel utánozta befutott sztárok, például Elvis, Jerry Lee Lewis vagy Fats Domino énekhangját. A fiatal Ernestet főnöke szólította Chubbynak, ami angolul dundit jelent, a Checker pedig már Dick Clark feleségének találmánya, aki az után hozta szóba a dámajáték angol nevét (checkers), miután a fiatal srác éppen Fats Dominót utánozta. Az angol fat szó magyarul kövért jelent, és így lett Fats Domino mintájára Chubby Checker a még tinédzser srácból. Chubby Checkerrel és néhány kiegészítő zenésszel felvették a The Twist-et. Utólag már jól jött, hogy Hank Ballard együttese nem tudott elmenni a műsorba, mert Dick Clark
amúgy is kicsit nyersnek, a szexualitáshoz közelebb állónak találta az ő (eredeti) verziójukat.
Valamivel visszafogottabb feldolgozást szeretett volna, ami jobban passzol az ő, tinédzsereket megszólító, komoly nézettséggel rendelkező műsorába. A félig-meddig már ismert táncforma ekkor még még nem volt az idősebb generációk kedvence, ezért megpróbáltak valamit finomítani a táncot népszerűsítő dalon. Így Chubby Checker már lágyabb hangzással, lassabb ritmussal énekelte fel a dalt 1960 júliusában, ami a hónap közepén, egyes adatok szerint 15-én meg is jelent kislemezen.
Dick Clark jól érezte, hogy az új tánc által létrehozott, már érzékelhető hullámot fel tudja erősíteni a fiatalok körében nagyon is kedvelt műsorával. A Chubby Checker-féle verzió hamar felkerült a Billboard slágerlistájára, és látva ezt a dal eredeti szerzője, Hank Ballard is lépett. Újra kiadták a saját verziójukat, ami az első hetekben még jobb helyen állt a listán, de
nem kellett sok idő a fiatalos feldolgozásnak az előzéshez.
Szeptemberre már listavezető volt Chubby Checker és az ötletgazda, Dick Clark verziója. Persze ehhez kellett Dick Clark műsora is. Az American Bandstand hétköznapi, rövidebb adásai mellett volt egy szombati esti adás is, és Chubby Checker berobbantását nyilván a szombati napra időzítette Dick Clark. A siker nem maradt el, hiszen a dal már a slágerlista tetejét ostromolta, és az idősebbek között is egyre jobban terjedt a tvisztelési láz. Egyfajta összekötő kapocs volt ez a fiatalok és az idősek között. Ez nem jelenti azt, hogy a felnőttek egyből támogatták, vagy akár átvették volna a tvisztet, de tény, hogy közelebb hozta a generációkat.
A mozgás
A tánc lényege, hogy a karok egyszerre mozgnak jobbra balra, miközben a csípő éppen ellenkező irányú mozgást végez. Az egyszerű, baráti betanítás úgy hangzott annak idején, hogy „csinálj úgy a karoddal, mintha a hátadat törölnéd a törölközővel”. Közben természetesen a lábakat is mozgatni kellett. A hasonlóan egyszerű, életből vett példával lehet(ett) elsajátítani legjobban a lábmozgást. Úgy kell forgatni a lábfejet, mintha az ember egy cigarettát akarna elnyomni a talpával.Ebben annak is volt szerepe, hogy az akkori first lady, Jackie Kennedy erősen érdeklődött a kultúra iránt, így a tvisztelés sem kerülte el a figyelmét. Állítólag külön tvisztpartikat rendezett a Fehér Házban. De Richard Nixon 1962-es, Kalifornia kormányzóságáért folytatott (végül vesztes) kampányába is bekerült a tánc. A rendezvényeiken külön hölgy egység is felelt a hangulatért, akik a Twisting Nixonettes néven táncoltak.
Magyarországra, és egyáltalán a vasfüggöny mögé már jóval nehezebben jutott el a tviszt. Cseh Tamást például miatta tiltották ki Balatonalmádióból. Cseh Tamás Bérczes László beszélgetőkönyvében többek között az 1962-es nyaráról is mesélt: „a strandon, ha nem énekeltem el ezerszer a Come on Let's Twist Again-t, hát egyszer sem! A saját angol szövegemmel persze.
Az egész strand odagyűlt, mindenki tvisztelt, amíg »rendbontás« miatt a rendőrség ki nem szállt a helyszínre.
De addigra mi elillantunk. Az Aranyhíd presszóban találkoztunk, az almádi stranddal majdnem szemközt. Ült ott ez az ártatlan népség, és rettegett tőle a hatalom. Semmit nem csináltunk, de együtt voltunk, farkasgyülekezetnek számítottunk. A kövekező napon a strandra már úgy mentünk ki, hogy lesz tviszt. És lett tviszt, és megint kiszállt a hatóság, és mi megint elillantunk. A rendüőrség akkor már Almádi-szerte kajtatta a gyanús elemeket. Én a gitárommal különösen feltűnő voltam. Mindig az árnyékban somfordáltam haza, mert érezhető volt, hogy gáz lesz.”
Lett is, mert
egy kispesti galeri azokban a napokban megvert egy rendőrt, ami nagyon rossz húzás volt.
Cseh Tamás akkor már egy szállóban lakott: „egyszer csak nyílt a szállodaajtó, és berontott négy zsaru. Azonnal igazoltattak, mit keres itt, hol a gitárja, kész. [...] Azt csinálhattak vonla, amint akarnak. Ma sok fiatal azt hiszi, hogy bátornak lehetett lenni. Nem lehetett, na azt pont nem. És akkor megúsztam verés nélkül, de jött a kitiltás, »tvisztelés és hozzá való zenélés miatt«.”
A nagyobb magyarországi tviszthullám jóval később, 1980-ban volt, amikor megjelent a Hungária Casino Twist című száma.
Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy más volt a helyzet a vasfügöny másik oldalán. Az olaszoknak már a hatvanas évek elején saját tvisztslágerük volt. A kor egyik ismert énekese, Edoardo Vianello Guarda Come Dondolo dalának persze jót tett az 1962-es kultikus film, az Előzés is, amiben jó párszor elhangzott a sláger.
Egyelőre Chubby Checker The Twist-je az egyetlen sláger, amely két különböző évben is listavezető tudott lenni a Billboardnál. 1960 után 1962-ben is az élre jutott. Közben pedig, 1961-ben indítottak egy második hullámot is: azon a nyáron, szűk egy évvel a dal berobbanása után kijött Chubby Checker hangjával a Let's Twist Again. Checker több mint 60 éves, máig tartó pályafutását meghatározza a tviszt. Nincs olyan fellépése, ahol ne adná elő.
A dalnak, a táncnak komoly helye van a könnyűzene történetében. Checker slágerének több kisebb hulláma volt az évtizedek alatt, mindig felbukkan itt-ott. Volt szerepe egy 1992-es NBA-reklámban is, de például komoly rekordot is felállítottak vele 2012-ben. Nagyjából 4 ezer ember tvisztelt együtt Checkerrel Florida utcáin, amivel új Guinness-rekordot állítottak fel. Az amerikai Kongresszusi Könyvtár Nemzeti Hangfelvétel Nyilvántartása (National Recording Registry) 2002 óta minden évben 25 kulturálisan, történelmileg és esztétikailag jelentős felvétellel bővül. Chubby Checker slágerét 2013-ban iktatták be a megőrzendő hanganyagok közé.