Lear egy multinacionális médiabirodalom, a Lear Corporation alapítója, elnöke, és tulajdonosa. Újságokat, tévécsatornákat, weboldalakat, hírműsorokat és okostelefonos alkalmazásokat birtokol.
Emberek milliárdjai veszik igénybe szolgáltatásait anélkül, hogy elgondolkodnának: egész életük bizonyos értelemben Learnek van alárendelve.
Hiszen, ha Lear úgy akarja, híreket ad a háborúról, hogy feleméssze az embereket a depresszió és a szorongás. Ha pedig úgy akarja, szórakoztató tévésorozatokat bámulnak a nézők és élvezik az életet még akkor is, ha a szomszéd városban éhen halnak az emberek. A pénz már régóta nem érdekli Leart. Inkább a hatalom megszállottja. Nem csupán az elmék, hanem a világ, az emberek érzései és vágyai fölötti hatalom érdekli. Ez az, amit igazán élvez, és ez az, amit nem akar elveszíteni.
Lear próbára akarja tenni a három lányát, hogy eldönthesse, kire hagyja médiabirodalmának vezetését.
Goneril és Regan Lear idősebb lányai, akik példás tanítványai apjuknak. Goneril a családi vállalat pénzügyeivel és stratégiai fejlesztésével foglalkozik, míg Regan a tartalomért, vagyis a szórakoztató műsorok gyártásáért felel. Különböző a személyiségük és érdeklődési körük, Goneril rideg elszántsággal dolgozik, Regan pedig szenvedélyesen kreatív. A
nővérek két dologban nagyon is hasonlítanak: olyanok szeretnének lenni, mint az apjuk.
Úgy szeretnének uralkodni a világon, ahogyan Lear uralkodott egykor, aki mára megöregedett. A lányok úgy gondolják, hogy ők fiatalok, és jobban tudják, mire van szükség a mai világban.
Cordelia az apjára legkevésbé hasonlító, és ellene lázadó harmadik lány.
Cinikus és idealista, jól tudja, hogy a világ irányításának régi módszere ma már nem aktuális. Nővérei olyan részletkérdéseken vitatkoznak, hogy több tévésorozatot készítsenek-e, vagy vásároljanak több rádióállomást, de mindez már idejét múlt problémakör Cordelia szerint. A világ túlságosan megváltozott. Az igazi hatalom az ikonikus bálványokban, szimbólumokban, az új szent szörnyetegekben rejlik. Az újfajta őszinteség, bármilyen őrült ötletei is legyenek valakinek, biztosítja számára a rajongók és csodálók tömegeit. Cordélia úgy véli, hogy az embereknek hiányoznak a legendák. Elegük van már az unott gazdagokból, akik ott üldögélnek Davosban és vásárolgatják az unalmas yachtjaikat. A holnap vezetői azok a szuperhősök, akik szembe mennek az árral, akik a régi igazgatók ellen fordulnak. Már nincs igény a zakós, nyakkendős bácsikra, hanem egy fiatal nőre van szükség, aki megmenti tőlük a világot - gondolja Cordelia.
Lear három lánya egy rendkívül cinikus játékba kezd. Egy valóságshow főszereplőjévé teszik apjukat. Ez a helyzet felkészületlenül éri Leart, aki fokozatosan csúszik az őrületbe.
Az előadás szereplői kortárs környezetben és mai nyelven szólalnak meg, amikor viszont Learen eluralkodik az őrület, Shakespeare költői nyelvezetén fejezi ki magát, és a színészi játék is megváltozik: egy régies, patetikus, teátrális magatartást vesznek fel a szereplők.
Lear talán az egyetlen olyan szereplő, aki elhiszi, hogy mindaz, ami a színpadon a történet szerint zajlik, az maga a valóság, azonban saját csapdájába esik.
A nézők pedig az előadás végén rádöbbenhetnek, hogy ők is ugyanolyan részesei voltak a showműsornak, mint maguk a szereplők.
A Shakespeare-drámából ismert szereplők teljesen új kontextusban jelennek meg a King Lear Show című előadásban, emiatt a darab egészen újfajta értelmezést nyer.
A mű írója, Kirill Fokin úgy fogalmazott: ma az információs térben van az igazi hatalom.
"Valóban úgy érzem, hogy Shakespeare ideje óta a világban a hatalom természete, logikája erőteljes változáson esett át. Ma az igazi hatalom a média kezében van - persze, tágabb értelemben véve. Hatalmi ágazat a hagyományos média - az újságok, a televíziók és rádiók -, de ugyanígy hatalmi ágazat a közösségi média is."
Az előadást Valerij Fokin rendezi - aki korábban már rendezte a Nemzeti Színházban a REX és A krokodilus című előadásokat. Azt mondta: a mű szerzője az eredeti Shakespeare-történet alapján írta meg a darabot.
"Az eredeti Lear király története örök, mert rólunk, emberekről szól. De az előadás egy mai állapotot, környezetet tükröz. Lényegében egy showműsort láthat majd a közönség. Azért volt számomra fontos ez a megjelenítés, hogy egy csillogó, vidám, vonzó csomagolásba helyezzük a történetet, mert amikor kibontjuk, nagyon komoly üzenetet fedezhetünk fel."
Az előadás látványvilága különleges helyszínekre repíti a nézőket. Az összetett, multimédiás eszközöket is alkalmazó térhasználat izgalmas, látomásos világot teremt. A díszlet- és jelmeztervező Alekszej Tregubov azt mondta, egy showműsort varázsol a színpadra.
A néző is egy tévéműsor felvételére érkezik.
Egy sajátos vizuális kollázs jelenik meg a színpadon. A darab rendkívül izgalmas, nem lehet tudni, hogy hol van a valóság és hol van az illúzió - a nézőt folyamatos feszültségben tartja.
"A nézők is lényegében a színpadon helyezkednek el - erre a Nemzeti Színház színpada alkalmas, mert sokrétű színpadtechnikával rendelkezik, amit mi ki is használunk. Lényegében a színpadot magát is a díszlet tárgyaként kezeljük." - mondta Alekszej Tregubov.
Lear szerepét Schnell Ádám játssza. Úgy fogalmazott: Lear úgy érzi, elege van, nem akarja tovább irányítani a médiabirodalmat. Három lánya közül valakinek át akarja adni, ami persze konfliktushoz vezet. Lear visszalépése természetesen látszólagos, mert a háttérben ott szeretne maradni, és lényegében tovább szeretné irányítani a birodalmat, de a lányai teljes mértékben átveszik a hatalmat, amelybe Lear szép lassan beleőrül.
A legnagyobb lányt, Gonerilt Söptei Andrea alakítja, aki azt mondta: már hosszabb ideje tart a próbafolyamat, és még két hét van a bemutatóig, vagyis van idő arra, hogy rendkívül aprólékosan kidolgozzák a jeleneteket.
"Valerij Fokin nemcsak kiváló rendező, hanem nagyon jó színész is. Olykor eljátssza nekünk egy-egy kis etűdben, hogy pontosan mire is gondol. A játékát nehéz utánozni, így a színésznek az a dolga, hogy megpróbálja lefordítani magának Fokin instrukcióit, hogy hogyan szólaljon meg a jelenet.
A középső lány, Regan szerepében Tóth Augusztát láthatják majd a nézők, aki szintén azt mondta, hogy nagyon intenzívek próbák, és már várják a bemutatót.
A legkisebb lányt, Cordeliát Polyák Anita játssza. Azt mondta, a karaktere nagyon aktuális. "A rendező segítségével megpróbálom megtalálni azt a módot, amellyel a fiatalokhoz tudok szólni. Arra hívom fel a figyelmet, hogy mennyi mindenre nem figyelünk oda. Pedig ha egy célért többen megmozdulnánk, akkor sok dolgon tudnánk változtatni, amire szükség is lenne, mert nem biztos, hogy az a megfelelő irány, amerre most halad a világ."
Az előadásban három műsorvezető is szerepel. Egyiküket Szarvas József alakítja.
"Annak idején, amikor cukorrépát egyeltem, már akkor erre vágytam, hogy műsorvezető lehessek" - mondta az előadást bemutató sajtótájékoztatón Szarvas József. Hozzátette: rendkívül jó hangulatú próbák állnak mögöttük. A színdarab izgalmas, a jeleneteket és a helyzeteket nagyon élvezi.
A másik műsorvezető szerepében Szilágyi Ágotát láthatjuk majd, aki úgy fogalmazott: a műsorvezetőnél fontos, hogy objektív legyen - ami persze meg is védi sok mindentől. Nem kell például véleményt formálnia. A karakterének egyetlen célja az, hogy bármerre halad a világ, ő ringben maradhasson.
Berettyán Sándor játssza a harmadik műsorvezetőt. "A figura, akit játszom, egy minden hájjal megkent gazember, karrierista. Olyan srác, akinek ráadásul hatalmas szerencséje is van. Olyan szerepet játszom majd a színpadon, amiben eddig még soha nem volt részem." - mondta.
A King Lear Show bemutatója május 10-én lesz a Nemzeti Színházban.