A különböző készételek, üdítőitalok és édességek látványos színben kerülnek az üzletek polcaira. A feltűnő szín még az állítólag gyümölcsből készült csemegék esetén is gyakorta valamilyen szintetikus kémiai festéknek köszönhető.
A fogyasztóvédők beadvánnyal fordultak az amerikai szövetségi élelmiszer- és gyógyszerügyi hivatalhoz, az FDA illetékeseihez, hogy sürgősen lépjenek a festékek betiltása ügyében. A beadványban külön kiemelték az angol társszerv kezdeményezését, amellyel az előzetes tudományos vizsgálatokra hivatkozva rászorították a kormányt, hogy betiltsa bizonyos ételszínezékek használatát a szigetország területén.
Az amerikaiak példaként megemlítik, hogy a különféle M&M édességekben mesterséges ételfestékek egész sora található az Egyesült Államokban, míg az angliai forgalomban lévő készítmények csak természetes színezékeket tartalmazhatnak. Hasonlóképpen az angliai McDonald's-féle eperszószt igazi eper festékanyaga teszi ingerlővé, míg a világcég egyesült államokbeli hálózatában a szín a Red 40 festéknek köszönhető.
A fogyasztóvédők legfőbb érve az, hogy leginkább az ifjú korosztály fogyasztja az étteremláncok termékeit, pedig több országban már a hetvenes években felfigyeltek gyerekek viselkedési zavaraira. Ben Feingold, San Franciscóban dolgozó allergiakutató volt az első, aki 2004-ben felhívta a figyelmet arra, hogy az érintett tizenévesek viselkedése megjavul, ha módosítják étkezésüket.
Nagyszabású klinikai munka kezdődött, amelynek során megvizsgálták, vajon a gyönyörű színű gyorséttermi csemegék újbóli fogyasztásának hatására visszatér-e a rossz magatartás. Egyértelműen bebizonyosodott: a festékek és a tartósítószerek okozták a panaszokat.
Az amerikai fogyasztóvédők elnöke, Michael F. Jacobson hangsúlyozta, hogy az ételszínezékek és a gyerekek viselkedési zavarai közötti összefüggést az élelmiszeripar legalább 30 éve ismeri, ennek ellenére semmit nem tett ennek megszüntetésére.