A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNMagyarország
09:00KézilabdaBrazília-Magyarország
HUNPongrácz Bence
10:30CselgáncsIsmael Alhassane-Bence Pongracz
HUNPásztor Flóra
10:55VívásFlora Pasztor-Jacqueline Dubrovich
HUNAndrásfi Tibor
12:50VívásRuben Limardo-Tibor Andrasfi
HUNFucsovics Márton
13:30TeniszMarton Fucsovics-Rafael Nadal
HUNMarozsán Fábián
15:00TeniszFabian Marozsan-Ugo Humbert
HUNHámori Luca
17:22ÖkölvívásGrainne Walsh-Ana Hamori
HUNMagyarország
19:30VízilabdaFranciaország-Magyarország
NyílNyíl

Csökkent a feketék és fehérek közti IQ-különbség

Vágólapra másolva!
Egy friss statisztikai elemzés szerint az utóbbi 30 évben harmadára csökkent az eltérés az amerikai fekete és a fehér emberek IQ-szintje között.
Vágólapra másolva!

Amerikai és új-zélandi kutatók az amerikai fekete és fehér lakosság intelligenciáját vizsgálták a körükben elvégzett felmérések alapján. Korábban sok hasonló kutatást végeztek, de a tudósok most olyan statisztikai adatokkal dolgozhattak, melyek csak az utóbbi időben váltak elérhetővé a tudomány számára. Két vagy három olyan fekete csoport adatait elemezték, melyek 1972 óta több - egyesek összesen négy - IQ-teszten is részt vettek.

A korábbi mérések azt állapították meg, hogy ezek a csoportok általában 15-18 ponttal kevesebb pontot érnek el a fehérek körében elvégzett hasonló tesztekhez képest - mesélte a Science News magazinnak William Dickens, a washingtoni Brookings Intézet kutatója, a kutatás egyik vezetője.

A nemrég megismételt vizsgálatok ugyanezt mutatták ki: a fekete közösségek IQ-teszt eredményei elmaradtak a fehérekkel szemben, azonban 1972 óta változás figyelhető meg az eltérés mértékét illetően. A mérések alapján a különbség ma már csak 4-7 pont közé tehető, tehát a feketék eredményei sokkal jobbak a korábbiakhoz képest. Dickens szerint nincs okunk azt feltételezni, hogy a még meglevő eltérés ne csökkenne a jövőben, és az egyre inkább megvalósuló társadalmi egyenlőség ne okozna további fejlődést a feketék körében.

A jelenség okait nehéz megmagyarázni. A kutatók úgy hiszik, hogy a változást nem a fekete társadalom összetételében történt változások okozták. Az is kizárható, hogy azért lettek jobbak a feketék tesztjei, mert változtak a tesztfeladatok. Csakis a társadalmi környezet megváltozása okozhatta a javulást - vélik a statisztikusok. (Ez az eredmény alátámasztja az USA azon törekvését, hogy a feketéket minden szempontból egyenjogúvá tegye.)

A fejlődésnek nincs köze a genetikához

A vizsgálat konklúziója egy évszázados vita újabb állomását jelenti. Az eredmény alapján ugyanis a kutatásban résztvevő tudósok azt állítják: nem igaz, hogy az intelligencia genetikailag lenne kódolva az emberekben. Egy kanadai és amerikai tudósokból álló kutatócsoport épp tavaly jelentetett meg egy cikket, melyben azt mutatta ki, hogy dacára az utóbbi száz év szociális egyenlőségre irányuló törekvéseinek, az "IQ-szakadék" továbbra is fennáll. Ők fekete és fehér szülők által felnevelt örökbefogadott és iker gyerekek vizsgálata alapján arra a következtetésre jutottak, hogy nyolcvan százalékban a genetika a felelős a feketék és fehérek közti IQ-különbségért.

Ezzel szemben a mostani kutatás éppen a javuló társadalmi tényezők előnyös hatását ecseteli. "Izgalmas kimutatni, hogy a különbség nem a csillagokban van megírva" - fogalmazza meg a lényeget Dickens.

Az iskolában még nem érződik, amit most kimutattak
Az iskolában még nem érződik, amit most kimutattak (A kép forrása: UF)

Az eredményt vitatják


Az cikk eredményeit azonban sokan nem veszik komolyan. A cikk mindjárt kísérőtanulmánnyal jelenik meg az amerikai Pszichológiai Tudomány című folyóiratban, ahol elsősorban azt róják fel a tanulmány készítőinek, hogy kihagytak a felmérésből olyan adatokat, melyek rontották volna eredményeiket. Ezt ők arra hivatkozva tették, hogy a figyelembe nem vett adatok kevésbé voltak fontosak a kutatás szempontjából.

A másik, ami miatt kételkedni lehet az eredményekben, hogy a fekete gyerekek iskolai teljesítményében nem érzékelhető a változás, márpedig a feketék IQ-szintjének ilyenmértékű változása ezen a téren is látványos eredményeket kellene, hogy produkáljon. Igaz, hogy az utóbbi harminc évben a 9 és 17 év közötti amerikai fekete diákok olvasási képességben utolérték fehér társaikat, de a természettudományos és matematikai tantárgyaknál még mindig érződik a különbség.

Egyes szakemberek szerint az ilyen kutatások nem vezetnek túl sok eredményre. A mérés helyett sokkal jobb lenne azt kimutatni, hogy mi - milyen környezeti hatás vagy éppen melyik gén - okozza az intelligencia növekedését.

Forrás: Science News

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!