A klub hagyományaihoz illeszkedve először Fábri György, az est moderátora, a projekt tudományos igazgatója köszöntötte az összegyűlteket. Felvezetőjében megemlékezett az egy héttel korábban ugyanebben a teremben megrendezett A könyvtárak összefogása a társadalomért elnevezésű program keretében tartott konferenciáról. A klubrendezvény igyekszik kapcsolódni a már elhangzottakhoz annyiban, hogy a korábban elhangzott, olvasással, olvasásszociológiával kapcsolatos előadásokat tágabb kontextusba kívánja helyezni. Az ME szempontjából is különös jelentőséggel bír ez a találkozó, hiszen a program az indulása óta tudatosan az elektronikus médiumok terén, vagyis az interneten és a televízióban akar és tud eredményeket felmutatni, vagyis nem elsősorban a hagyományos tudáshordozókra összpontosít. Fábri György rögtön szemléletes ellenpéldát is hozott állítására, hiszen kezdetektől fogva jelentős médianyilvánosságot kap az ME, ráadásul a korábbi nagy sikerre való tekintettel idén karácsonyra várható az ötödik és hatodik szemeszter előadásait tartalmazó vaskos, kiállításukban is igényes kötetek megjelenése.
A beszélgetés résztvevői: Fábri György, Kovács András Bálint, Virágos Márta, Ungváry Rudolf és Fodor Péter |
Az első kérdés a házigazdának, Fodor Péternek szólt: Mit tart fontosnak 2006-ban ennek a könyvtári rendezvénysorozatnak a kapcsán? Tőle megtudtuk, hogy A könyvtárak összefogása a társadalomért elnevezésű programsorozat immár tizenegy éves múltra tekinthet vissza. Alighanem a Fábri György által is érintett probléma magvát jelzi, hogy korábban a program elnevezése más volt: Összefogás a könyvtárakért, majd Összefogás az olvasókért. 2006-ban módosult a szlogen, ezúttal a könyvtárak társadalmi "szerepvállalása" került előtérbe. Nemcsak a szlogen változott, hanem a minket körbevevő világ is, s benne a könyvtár funkciója a hétköznapi ember életében. Aki pedig bármilyen módon egy ilyen kultúraközvetítő intézmény közelében mozog, annak fel kell tennie azt a kérdést is: Ma mit jelent a korszerű könyvtár? Mire kíváncsi egy olvasó, hogyan írható le a jelenléte a könyvtárban? Akkor, amikor sokan már adóbevallásukat is interneten továbbítják a hatóságok felé, a hagyományos könyvtár tud-e információs központként létezni? A főigazgató újabb fontos problémát jelzett, amikor felvetette a könyvtárak - legyen szó a "Szabó Ervinről" vagy egy kis községi gyűjteményről - közösségformáló és -fenntartó szerepének kérdését.
A következő kérdést Virágos Mártának címezte a moderátor. Vajon az ország egyik vezető egyeteméhez kapcsolódó gyűjtemény vezetője hogyan látja az imént említett kérdéseket? A főigazgató asszony a könyvtár ősi kultúramegőrző szerepéről beszélt, mely reményei szerint a feladatkörei változása ellenére továbbra is meg fog maradni. Reményre jogosít fel, hogy egy évtizeddel ezelőtt már a Gutenberg-galaxis, s vele a könyvtárak végét, megszűnését jósolták sokak. Az Amerikai Egyesült Államokban merült fel először a virtuális könyvtár gondolata, hiszen - mondták egyes amerikai teoretikusok - bármit el tudunk olvasni digitális formában, a tudás megszerzéséhez ezentúl nem lesz szükség a korábban elengedhetetlen fizikai térre. Talán meglepő, ám a trend megfordulni látszik: az elmúlt fél évtizedben éppen az USA-ban kezdtek hatalmas új könyvtárakat építeni. Ennek több oka lehet, az egyik kétségkívül az, hogy - ahogy Magyarországon is - a könyvtár nyitottabb társadalmi szerepvállalást valósít meg napjainkban. Itt már nem csak arról van szó, hogy a könyvtár falai között olvasni vagy internetezni lehet: társadalmi életünk egy vonzó helyszíne lehet a bibliotéka.
Fábri György ezután Ungváry Rudolfhoz fordult, aki sokat foglalkozott a virtuális és a valóságos könyvtári világ problematikájával. Az OSZK az elmúlt évtizedekben találkozott a virtuális világokkal: vajon az olvasók közelebb kerültek így az ország egyik legtekintélyesebb közintézményétől, vagy éppen eltávolodtak tőle? Ungváry Rudolf történelmi kontextusba helyezte válaszát. A könyvtárak, sőt az írott kultúra előtt is létezett kollektív emlékezet, melyet szintén megőriztek az utókor számára. A közös tudástár kezdetben a mítosz volt. Az írásbeliség megjelenésével az immár írásba lefektetett tudást rögzítették: az emlékezet manualizálásának korába léptünk. Így lett az információgazdaság korai intézménye a könyvtár. A harmadik fázis hajnala az 1950-es évekre tehető: a számítógép megjelenésével az emlékezet automatizálása is elkezdődött. Attól függetlenül, hogy a hálózatok korát éljük, s az internet segítségével néhány kattintással gyakorlatilag bármilyen információhoz hozzájuthatunk, a könyvtár szerepe mégsem csökkent. Akkor mégis mi változott? Egy új struktúra épült a könyvtár fölé. Az pedig a mi feladatunk lesz, hogy megtaláljuk, mi a könyvtár szerepe ebben az automatizált világban.