Borbándi Gyula író |
Németh László programírásaiban fejtette ki nézeteit a népi és népies írók "szembenállásáról" (Népiesség és népiség, 1928), valamint arról, hogy 1920 óta új írónemzedék nőtt fel Magyarországon, mely a magyar kultúra tüzét szeretné fellobbantani az egész népben (Új reformkor felé, 1928). Az utóbbi csoportba az új írói nemzedéken kívül beleérthetők az ifjúság és a fiatal értelmiségiek egymás után alakuló szervezetei is, melyek útmutatóként kezdték használni az egyre szélesebb körben népinek nevezett írók felismeréseit és eligazításait.
Németh László |
A falukutatás megindulásával fiatal és idősebb szerzőkkel egyaránt bővült a kör. Utóbbiak közé tartozott Veres Pál, Tamási Áron, Szabó Pál, Sinka István, a még csak húszas éveikben járó falukutatók közül Erdei Ferenc, Darvas József, Kovács Imre, Szabó Zoltán. Németh László viszonya lassacskán megromlott Babitscsal és a Nyugattal, de égető szükségét érezte annak, hogy a mozgalom tagjai között fenntartsa és ápolja az élő kapcsolatot.
Így 1932-ben egyszemélyes folyóirat indított Tanú címen, mely hamarosan megszűnt - anyagiak és megfelelő érdeklődés híján. A hamarosan induló, s 1938-ig megjelenő Válasz című folyóirat már egészen a népiség jegyében és szellemében működött, és a Tanúénál jóval szélesebb olvasóközönséget kívánt megszólítani.
A magukat nyíltan népinek valló folyóiratok közül a Magyar Út 1934-ben, a Kelet Népe 1935-ben, a Magyar Élet 1936-ban, a Híd 1937-ben, a debreceni Tovább 1938 elején indult. 1939-ben a Parasztpárt hetilapjává vált a Szabad Szó, 1941-ben rövid időre népi orgánummá lett a debreceni Tiszántúl. A napi sajtóban megjelenő hírek mellett egyes kiadók egyenesen "szakosodtak" a népi írói munkák megjelentetésére (Magyar Élet, Turus, Exodus).
A 30-as évek második felétől tapasztalható, hogy Németh László közéleti tevékenysége megtorpan. Az 1937-ben alakult Márciusi Fronttól és a Nemzeti Parasztpárttól is távol tartotta magát, a napi politika nem érdekelte. Ahogy az őt személyesen is jól ismerő Borbándi Gyula megjegyzi: "A politikai helyzetek megítélésében és a közgondolkodás alakításának képességében talán csak Bibó István mérhető össze vele."
A háború idején a népi írók mozgalma eléggé megoszlott. Korábban sem beszélhettünk szigorú egységről: szervezetileg igen lazán működött, autonóm egyéniségek szabad társaságaként létezett, a híveket és tagokat egyaránt olykor igen éles ellentétek választották el egymástól. Mindeközben természetesen egyetértettek a magyar nemzet sorsát illető legfőbb kérdésekben. Németh László sajátos pozícióval bírt köztük: az őt övező széleskörű tisztelet mellett bírálták is egyesek, még a hasonlóan gondolkodók közül is. A mélyben és a felszínen egyaránt megjelenő ellentéteket jól illusztrálja, hogy az 1943-as szárszói konferencián csupán annyi ideig tartózkodott, amíg saját előadását megtartotta. Szárszói beszéde a népi mozgalom háborús és háború utáni helyzetmegítélésének és programnyilatkozatának egyaránt tekinthető.
Borbándi összegzését idézem: "Németh László a népi irodalom és mozgalom meghatározó alakja, Illyés Gyulával annak páros csillaga volt. Ez irodalom és mozgalom nélküle nem volna azzá, amivé lett és aminek az utókor, legalább is a még élő nemzedékek ismerik."