Az Európai Uniós Kommunikációs Közalapítvány (EUKK) hétfőn megnyitotta a Millenáris Parkban sajtóközpontját. Itt a jövőben elérhetők lesznek az EUKK sajtó- és háttéranyagai - ígéri a kuratórium. A sajtóközpont első vendége a Franciaországban élő író, egyetemi tanár, politikai tanácsadó Fejtő Ferenc volt. Fejtő egy órán keresztül régi emlékeiről mesélt - például arról, hogy együtt indította József Attilával a Szép Szót -, az EU-ról lényegében annyit mondott, hogy a nők Franciaországban könnyebben hozzászoktak az euróhoz, és a franciák jobban szeretik Budapestet Bécsnél.
A sajtóközpont megnyitójával egyidőben az EUKK kuratóriumának vezetői a Parlamentben, az EU-nagybizottság előtt számoltak be az eddigi munkájukról. A beszámolót követően Palánkai Tibor, a kuratórium elnöke az [origo]-nak elmondta: az EUKK kampánya jövő hét szerdán indul, amikor a lapokban, televízióban, rádióban megjelenik az első EU-reklámjuk. Hétvégétől pedig működik a telefonos szolgálatuk, amely a lakosság kérdéseire válaszol.
Az ellenzék többször is bírálta a kormányt és az EUKK-t amiatt, hogy még mindig nem indult el a lakosság tájékoztatása. Palánkai szerint azonban nincsenek még késésben a kampánnyal, mint mondta, jelenleg a kapcsolatépítés folyik a lakossággal. Erre szolgál elsősorban a minden családnak eljuttatott EU-levél, amelyre február végéig várják a válaszokat.
Palánkai szerint szerencsés lett volna, ha az ellenkampány is korábban, akár egy éve elindult volna, mert szerinte akkor a hevesebb viták tüzében jobban lehetne tájékoztatni a lakosságot.
Az EUKK azonban nemcsak tájékoztatni szeretné a lakosságot, hanem érzelmileg is közelebb szeretné hozni a csatlakozást. Ennek érdekében több rendezvényt is szerveznek. Szerdán nyilvánosságra hozzák az új közbeszerzési pályázatot a rendezvényszervezés témakörében, amelyben korábban nem hirdettek eredményt. A feltételek között szerepel egy koncert megszervezése a Budapest Sportarénában április 9-én, egy szabadtéri koncert a népszavazás hétvégéjén, április 12-13-án, egy rendezvény a csatlakozási szerződés aláírása napján, április 16-án és egy szabadtéri rendezvény május 9-10-én, az Európa napon. Palánkai azonban megjegyezte, hogy konkrét elképzeléseik még ezekkel a rendezvényekkel kapcsolatban nincsenek.
Az EUKK kampánya közel egymilliárd forintba kerül, ennyi szerepel a közbeszerzési pályázatok keretösszegeként. A közalapítvány több, mint 2 milliárd forintból gazdálkodhat.
Miközben az EUKK-nak nincs saját honlapja, két minisztérium is beindította egyidőben az EU-honlapját. Erről hétfőn tájékoztatták az EU-nagybizottságot a Parlamentben. Baja Ferenc, a MeH kommunikációs államtitkára bemutatta a www.magyarorszag.hu/eu címen elérhető EU-portált, amely külön, az egyes célcsoportoknak kíván információt nyújtani, emellett bemutatják az EU intézményeit, a tagországokat, az alapdokumnetumokat is. Innen érhetők el az EUKK-val kapcsolatos információk is. A jövőben itt teszik közzé az EU-pályázatokat - közölte Baja, aki az ülést követően elindította az úgynevezett "csatlakozórát", amely a csatlakozásig számol vissza. Hasonló órát állítottak fel a Millenáris Parkban is. Baja azt nem kívánta elárulni, hogy mennyibe kerül a MeH kampánya, mint mondta, ezt hamarosan nyilvánosságra hozzák.
Hétfőn Kovács László külügyminiszter is beszámolt arról, hogy tárcája elindította EU-tájékoztató szolgálatát. A www.eu2004.hu címen is bárki feltehet kérdést a csatlakozással kapcsolatban, itt is megtalálhatók az aktuális hírek, az intézményekkel, tagországokkal kapcsolatos információk, sőt, a Külügyminisztériumnak már él is az a zöld száma, amelyen keresztül szakemberek tájékoztatják a lakosságot.
Kevés szó esik a négypárti roadshowról, amely novemberben indult. A négy parlamenti párt képviselője azóta járja az országot, és különböző lakossági fórumokon válaszolnak az állampolgárok kérdéseire.
Kapcsándi Dóra