Ladislav Sticha a védelmi minisztérium szóvivője kifejtette: a gépeket Csehország kormányközi vagy tárcaközi szerződések alapján kölcsönzi. Az ügyben Nagy-Britanniával már folynak a tárgyalások, s a közeljövőben hasonló megbeszéléseket kezdeményez Prága az Egyesült Államokkal, Németországgal, Belgiummal, Svédországgal, Franciaországgal és Kanadával is.
A 12 gép kölcsönzése évente 1,5 milliárd koronájába fog kerülni az államnak, ami jóval kevesebb, mint amennyit a gépek megvétele jelentene. Ugyanakkor a kormány célja továbbra is az, hogy huszonnégy hangnál sebesebb, teljesen új vadászgépet vásároljon az ország légvédelme számára. Várhatóan az év végéig előkészítik a szükséges versenypályázatot, majd valószínűleg a jövő évben kiírják. Ezzel a szakértői vélemények szerint mintegy 25-30 évre megoldódna Csehország légterének a védelme - jelentette ki Sticha.
A cseh légvédelem jelenleg csak nyolc korszerűsített MiG-21 típusú szovjet gyártmányú vadászgéppel rendelkezik. Ezek azonban nem felelnek meg a NATO normáinak, s nem kompatibilisek a szövetségi műszaki berendezéseivel és fegyvereivel. Ugyanakkor tervezett élettartamuk 2005-ben lejár, s ezért a légierő tovább nem használhatja őket. A hadsereg 71 darab L-159 típusú cseh gyártmányú, nagyon korszerű, de hangsebességen aluli gépekkel is rendelkezik, de megfelelő modern fegyverekre a légvédelemnek jelenleg nincs pénze.
A NATO légtérvédelmi rendszerébe való bekapcsolódáshoz Csehországnak négy darab korszerű, szuperszonikus vadászgéppel kell rendelkeznie.
Prága korábban 36 darab Jas-39 Gripen típusú vadászgépet szeretett volna venni egy svéd-brit konzorciumtól. A tavalyi nagy árvíz okozta mintegy kétmilliárd euróra rúgó károk miatt azonban a kormányzatnak erre már nem maradt pénze, így a tervről lemondtak.
Sticha elmondta: a bejelentett megoldást Prága részben lengyel példára tervezte meg. A lengyelek ily módon 128 német Leopard típusú harckocsit kölcsönöztek a német hadseregtől, ami jóval olcsóbb megoldás, mint ha a páncélosokat megvásárolták volna.