Befejeződött a budai fonódó villamoshálóta műszaki átadás-átvétele - írja közleményében a Budapesti Közelekdési Központ (BKK). Kisebb munkálatok még hátravannak, de január 16-án megindulhat a forgalom.
A fonódó villamoshálózat építése 2014 őszén kezdődött és a munkálatok komolyan próbára tették a fővárosban közlekedők türelmét. A BKK úgy fogalmazott a közleményében, hogy ez volt
az elmúlt évtizedek legjelentősebb budai kötöttpályás fejlesztése.
A fonódó villamoshálózat lényege, hogy összekötötték a budai villamosvonalakat, így
észak-déli irányban egy összefüggő hálózat jött létre
a Bécsi út-Vörösvári út, illetve Hűvösvölgy és a Fehérvári út, illetve a Kelenföldi pályaudvar között.
Az eddig különálló vonalak összekötése mellett új pályát is építettek a Bem rakparton és felújították a Bécsi úti, illetve Frankel Leo úti villamospályát is.
A hálózat európai uniós és hazai forrásból épült meg 15,9 milliárd forintból.
A BKK azt írja, hogy a szerdai átadás után a vonalak rendeltetésszerű használatát már nem akadályozó
hiányosságok pótlása és hibák javítása még folyamatban van,
például kisebb út- és járdaépítési munkák befejezése, végleges forgalomtechnikai rend kialakítása, a peronok utasforgalomra való felkészítése, padok, szemetesek kihelyezése.
Ez azonban nem akadályozza meg, hogy a villamosok folyamatosan közlekedhessenek az új vonalakon.
Az utasforgalom 2016. január 16-án indulhat majd meg a fonódó hálózaton, az ott közlekedő villamosok járművezetőinek oktatását, valamint a vonalak utasok nélküli tesztjét követően.
Hogy pontosan milyen járatok fognak majd közlekedni a hálózaton, és hogyan változik a budai buszjáratok útvonala, azt sokáig nem lehetett tudni.
Október végén azonban megjelent a BKK honlapján a fonódó villamoshálózat forgalmi rendjének társadalmi egyeztetése, amit november 10-ig lehetett véleményezni. Ehhez készítettek egy interaktív térképet is, ahol áttekinthető, hogy mely járatok, pontosan hol fognak közlekedni.
Ezek alapján kiderült többek között, hogy
A budai fonódó villamoshálózat vonalain főként az új, rövidebb CAF-ok és Tátrák fognak közlekedni, a 47-es és 49-es vonalon pedig maradnak a régi ICS-ek.