100 millió dollárt fizetne a Boeing két lezuhant gépe után
![149 utassal a fedélzeten zuhant le egy repülőgép, Ethiopian Airlines](https://cdn.origo.hu/2023/12/8rgxaeiJN1vl_MoG_glW5eDMAidk0dXWtRoCYFeOPoA/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2E1ZTI0ZmQ2MDczNTRjZDg4NDIwODBkNGYxOTM2NGUz.webp)
A chicagói székhelyű óriásvállalat közleményt adott ki, amelyben leszögezte, hogy az összeggel – amelyet éveken keresztül, több részletben folyósítanak majd – az áldozatok családtagjainak és az érintett közösségeknek kívánnak segíteni. Az összegeket részben a napi kiadások enyhítésére, részben az érintett közösségek gazdasági fejlesztésére szánják.
„Mi, a Boeingnél végtelenül sajnáljuk a két balesetben tragikusan elveszített életeket, és ez a veszteség az elkövetkező években is elnehezíti szívünket és elménket” – fogalmazott közleményében Dennis Muilenburg, a repülőgépgyár elnök-vezérigazgatója. További részleteket azonban nem közölt a felajánlott segélyekről. A Boeing ellen jelenleg
több mint egytucatnyi per van folyamatban a két baleset miatt.
Az indonéziai Lion Air légitársaság repülőgépével tavaly októberben az indonéz partoknál lezuhant utasok családtagjai közvetítő révén próbáltak megegyezni, és amerikai sajtójelentések szerint írásban meg is egyeztek a kártérítésről. Az Ethiopian Airlines idén márciusban Addisz-Abeba közelében lezuhant utasainak családtagjai szintén perelnek.
Az eddigi vizsgálatok azt állapították meg, hogy a Boeing két, 737 MAX 8 típusú gépének szerencsétlenségét
a repülőgép emelkedési szögét szabályozó szoftver hibája okozta,
amelyről a vállalat vezetőinek is tudniuk kellett, hiszen – mint kiderült – a hibát több pilóta is jelezte. Ugyanakkor felmerült a pilóták továbbképzésének elégtelensége, valamint az amerikai szövetségi légügyi hivatal (FAA) felelőssége is, mivel a vizsgálatok szerint a hivatal nem kellő gondossággal folytatta le a géptípus repülési engedélyének kiadását szolgáló eljárást.
A nemzetközi szakemberek bevonásával indított vizsgálatok még tartanak, a szoftverhibákat ugyan részben kijavították, de a próbarepüléseken további hiányosságokat észleltek. A Boeing egyelőre nem közölt pontos dátumot arról, mikor állíthatók ismét forgalomba a 737 MAX 8-as típusú utasszállító repülőgépek.