A koronavírus okozta krízishelyzetben az EU intézményi válságának újabb körvonalai rajzolódtak ki: a kormányzati szervekben a partnerek nem tudtak közös nevezőre jutni, a parlamenti döntéshozatal nem tudta követni a felgyorsult eseményeket, az Európai Bizottság pedig megkésve és sokszor bizonytalan hatékonyságú eszközökkel tudta csak segíteni a tagállamokat. Az Európai Unió fennállása óta először nézett szembe mély válsággal, aminek kezelésére sem elégséges eszköztára, sem pedig kellő mértékű legitimációja nem volt.
Az elmúlt negyedév fő tanulsága az volt, hogy a kontinenst sújtó válság során a nemzetállami válaszok gyorsabbak és eredményesebbek voltak.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) figyelmeztetésére a legtöbb tagállam már február elején megkezdte a járvány elleni felkészülést, az unió erre kevés figyelmet fordított. Továbbá az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC) sokáig próbálta bagatellizálni a járvány okozta helyzetet. A szervezet ügyvezető igazgatója például többször is úgy nyilatkozott az EU-n belüli megbetegedések után, hogy továbbra is alacsonynak ítéli a koronavírus elterjedésének veszélyét. Hasonló állásponton volt az Európai Bizottság egészségügyi biztosa is, aki még február végén is úgy nyilatkozott, hogy nincs szükség korlátozó intézkedésekre a járvány kapcsán.
A veszélyt tehát az unió intézményei és vezetői nem vették komolyan, emiatt pedig elmaradtak az intézkedések is. Ez nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a vírus egész Európán végigsöpört.
A vírus megfékezését a brüsszeli túlbonyolított, bürokratikus adminisztráció is gátolta. Ennek bizonyítéka az Európai Kutatási Tanács elnökének lemondása is. Mauro Ferreri lemondását azzal indokolta, hogy csalódott a járványra adott uniós válasz miatt. A kutató elmondta azt is, hogy kidolgozott egy átfogó kutatásfinanszírozó tervet, ám az ellenállásba ütközött a „brüsszeli bürokrácia útvesztőjében.
Az EB elnöke, Ursula von der Leyen is elismerte, hogy amikor a vírus megjelent Európában, nem fordítottak a föderális intézmények elég figyelmet annak megfékezésére. Később az elnök bocsánatot is kért Olaszországtól, amiért nem segítette eléggé a járvány megfékezésében, ezzel elismerve, hogy az unió
nem volt képes érdemi és hatékony segítséget nyújtani a tagállamok számára.
A vírus, komoly, 2008 óta nem látott gazdasági válságot is jelent az EU-nak, ami a következő hónapok nagy kihívása lesz. Az Európai Bizottság egy közel 37 milliárd eurós pénzügyi csomagot hagyott jóvá, amelyet a tagállamok a koronavírus elleni védekezésre költhetnek. Fontos azonban tisztázni, hogy
az említett összeg nem plusz forrásként áll a tagországok rendelkezésére, hanem a már eleve az uniós költségvetésben szerepelt pénz átcsoportosításáról van szó,
ami a gazdaság egyéb ágazataiból fog hiányozni.
A pénzügyi átcsoportosítással tehát az Európai Bizottság csupán „tűzoltást" hajtott végre, a problémára azonban sem középtávú megoldási javaslatokat nem fogalmazott meg, sem pedig hosszú távra szóló, a gazdaság szerkezetét is érintő konkrét változtatási javaslatokkal nem állt elő.
Az Európai Unió döntéshozó szerveinek, illetve a legfelsőbb végrehajtó intézményének, a Bizottságnak már régóta legitimációs problémái vannak. Utóbbi, mivel „nem választott" testület, így a kezdetektől „demokratikus deficittel" működik, ami a megnövekedett jogkörök miatt legitimációs problémákat vet fel.
Az állampolgárok ezért – illetve a sokak számára „túl távol" történő döntések és az érthetetlen szakzsargont használó politika miatt – elidegenedtek a Bizottságtól és általában véve az Európai Uniótól.
Az integráció által létrejött mai „fél-föderális" együttműködési formával szemben az elmúlt tíz évben – minden kutatás szerint – csökkent az állampolgári bizalom. Az egyes nemzetállamok – az ország sajátosságait és a járvány előrehaladottságát figyelembe véve – saját politikai eszközökkel láttak neki a védekezésnek. Az uniós tagországokban gyakorlattá vált az, hogy a gyorsabb reagálás érdekében a parlamentek az alkotmánnyal és a törvényekkel összhangban különleges felhatalmazást adtak a kormányoknak, amelyek rendeletekkel tudtak reagálni vagy a megelőzés területén, vagy a már tömeges megbetegedések lassítása érdekében. Később azokban az országokban is, ahol a megbetegedések és elhalálozások tragikus mértékeket öltöttek, szintén úgy döntöttek, nem várnak tovább az unió közbeavatkozására, hanem szuverén módon viselkedtek.
Az elmúlt időszak egyik legfontosabb tanulsága az, hogy kizárólag
a nemzetállamok által meghozott szuverén döntéseknek, autonóm intézkedéseknek volt mérhetően hatékony és eredményes következménye.
Így középtávon megjósolható az is, hogy az egyes uniós tagállamok kormányai a gazdasági intézkedések során sem fognak várni a brüsszeli bürokráciára, és saját erőfeszítésekkel, az ország költségvetésének újratervezésével igyekeznek majd talpra állítani a gazdaságot.