Lezuhant a repülőgép, a teljes hokicsapat meghalt a szörnyű tragédiában
![](https://cdn.origo.hu/2023/12/Gx0iy5CDK4eDFl8866j4n4EAkMi7pXRmBFvDD_fwNkI/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzkzZDZmZGQxZTU3MTRlZGJiNGFkNWM3NmIyZTljOWUw.webp)
A 2011-es oroszországi horrorisztikus repülőgép-szerencsétlenségben egy kivételével mindenki meghalt a fedélzeten, köztük egy teljes profi jégkorongcsapat, miután a pilóták nem tudtak biztonságosan felszállni.
"Meg vagyunk b***va"
- ezek voltak a pilóta hátborzongató utolsó szavai, mielőtt a repülőgép lezuhant volna.
26 halálos áldozata volt a szerencsétlenségnek, miután a repülőgép nem tudott megfelelően felszállni, és nekicsapódott egy kifutópálya-antennának.
A pilótafülkében uralkodó zűrzavar vezetett oda, hogy a Jakovlev Jak-42-es éppen csak átjutott a tunosznai repülőtér kerítésén, majd a világítótornyoknak ütközött és lezuhant.
Ahogy a gép földet ért tovább csúszott oldalirányban, fákat szaggatott ki, majd átugratott egy csatornán, mielőtt a szemközti partnak csapódott és lángokba borult.
A katasztrófát az okozta, hogy a pilóták bizarr módon felszállás közben a lábukat a fékre tették, de a probléma már azzal kezdődött amikor a felszállásra vonatkozó szabályokat durván semmibe vették.
A pilótafülkében Andrej Szolomenzev kapitány, Igor Zsivelov első tiszt és Vlagyimir Matyusin fedélzeti mérnök ült.
A balesetet egyedül Alekszandr Szizov, a járat szerelője élte túl, aki az utastérben utazott.
Ahelyett, hogy a gépet a kifutópálya elejéig gurította volna és visszafordult volna, a kapitány furcsa módon úgy döntött, hogy egy kereszteződésből indítja a felszállást, mert úgy gondolta, hogy nincs elég hely a visszaforduláshoz.
Ennek következtében a kifutópályából 300 métert vágtak le, és a gépnek már nem volt elegendő távolság a felszálláshoz.
Mivel az egyik pilóta lenyomta a fékeket, a gyorsulás lelassult, mielőtt a kapitány idő előtt visszahúzta a botkormányt, hogy felemelkedjen a kifutópályáról.
Mivel az orr nem emelkedett fel úgy, ahogyan Szolomenzev szerette volna, megpróbálta még jobban hátrahúzni a botkormányt, és valószínűleg a lábát használva a fékpedálokra is nyomást gyakorolt, hogy megtámaszkodjon.
Szolomenzev feltehetően visszaengedte a botkormányt, amit kollégája, Matyusin összetévesztett azzal, hogy megszakítja a felszállást, ezért kritikusan csökkentette a hajtóművek teljesítményét.
A döbbent Zsivelov válaszul felsikoltott:
"Mi a fenét csinálsz?"
"Felszállni!" kiabált Szolomenzev.
Matyusin erre úgy reagált, hogy visszatolta a gázpedálokat teljes teljesítményre.
Majdnem 400 méterrel a kifutópálya vége után a gép végre a levegőben volt, de ahogy a fékeket kiengedték, a pilóták hirtelen túl nagy sebességre kapcsoltak, és a hajtóművek leálltak.
Solomentsev dermesztő sikolya "Meg vagyunk b***va!" volt az utolsó dolog, amit a pilótafülke hangrögzítője rögzített, mielőtt a gép lezuhant.