A családi okokból Oroszországban rendszeresen hosszabb időt töltő Thuróczyt Richardot a Mandiner kérdezte arról is, milyen az élet Oroszországban. Kérdésükre, hogy a szankciók beszédtéma-e egyáltalán, elmondta: kezdetben az volt, ma azonban már inkább elviccelik az oroszok.
Amikor egy évvel ezelőtt itt voltam néhány hónapot, akkor napi beszédtéma volt és világnézettől függetlenül megijesztette az embereket, mert új dolog volt és nem tudták, hogy mire számíthatnak. Sokan azt hitték, hogy a '80-as években fognak élni megint. Aztán az eltelt egy év úgy alakult, hogy már nagyon ritkán merül fel a téma, általában mém-szerűen, humorral ábrázolva még az élőbeszédben is. Ha például valakinek elege van valakiből, akkor azt mondja neki, hogy: »A következő ilyenért szankciók lesznek!«"
- mondja Thuróczy.
A napi használatú termékekhez való hozzáférést a szankciók tapasztalatai szerint nem akadályozzák, tömegével jelentek meg a boltokban helyi, valamint ázsiai, afrikai, latin-amerikai termékek, a megszokott nyugati márkákat pedig kerülőúton szerezhetők be. „Szinte minden szankció kijátszására lett megoldás, amiket széles körben, napi szinten használnak az emberek. A nyugatra történő pénzküldéstől és pénzfogadástól a nyugati online szolgáltatások vagy azok tartalmainak szürkezónás vagy illegális megszerzéséig lett mindenre alternatíva. Rengetegen szereznek be például török vagy bármilyen más külföldi bankkártyát, aztán azzal vásárolnak a »barátságtalan országokban«, amit csak akarnak" – mondja. Hozzáteszi: „értelemszerűen konkrét szolgáltató szektor nőtt ki erre a semmiből, vagyis azoknak, akik nem tudják megoldani, de nagyon szeretnék, pénzért megoldják ezeket a problémákat".
Moszkvában szerinte a helyiek inkább úgy látják, óriási lehetőségeket rejt magában az, hogy a nagy, tőkeerős világcégek hivatalosan kivonultak az országból",
például az általa ismert reklám- és marketingipar megrendelői köre a nyugati multik kivonulásával eltolódott az orosz, kazah, kínai, brazil, indonéz, egyiptomi, indiai, iráni, azeri és török ügyfelek felé, akiknek jó minőségben, de a korábbinál olcsóbban dolgoznak ezek az iparágak. „Korábban sok cég egyszerűen nem tudott megfizetni egy tisztességes reklámkampányt, most viszont ez a sok-sok cég már megengedheti ezt magának, ők pedig annyira sokan vannak, hogy a hirdetési piac látványosan jól megy"
- mondja Thuróczy.
Az orosz online hirdetési piac számára eközben előny, hogy a Facebook, az Instagram, a YouTube és a Google hirdetéseit már nem tudják az orosz cégek vásárolni, így ugrásszerűen megnőttek a VK, a Yandex és a Telegram-csoportok hirdetési bevételei. „Ahelyett, hogy kiment volna ez a pénz az országból Amerikába, zömmel Oroszországon belül kering." „Azt gondolom, hogy a médiapiac lakmuszpapírként is értelmezhető egy ország gazdasági állapotát illetően. Nagy várakozások és bizalom van a jövőt illetően pénzcsinálás terén" – összegez Thuróczy.
Emellett jelentősen csökkent az oroszok körében a Nyugat ázsiója.
„Még az ellenzékibb gondolkodású emberek egy része is úgy érzi, hogy valami olyasminek az áldozatai, amin a zsidók mentek keresztül a náci Németország idején: orosz állampolgárságuk miatt páriák lettek, függetlenül attól, hogy egyetértenek-e azzal, ami történik vagy sem" – összegez Thuróczy.
„Általánosságban sokan csalódtak a jogállamra, az emberi jogokra és a nemzetközi jogokra hivatkozó Nyugatban, őszinte döbbenetet láttam sok ismerősömön akkor, amikor orosz állampolgárságú daganatos gyerekektől és felnőttektől megtagadták az ellátást a nyugati országokban, megszüntették az ilyen programokat, most pedig még bizonyos gyógyszereket sem exportálnak ide" – idézi fel az oroszok panaszait informátorunk.