Atomerőműveit bezáratta, így mindenképpen rekordmennyiségű napelemet kellett üzembe állítania Európa legnagyobb gazdaságának. A napelem-telepítések száma 35 százalékkal nőtt éves szinten 2024 első négy hónapjában, amit az ipari és kereskedelmi áramellátás iránti kereslet növekedése, valamint az alternatív források leépítése támogatott – közölte kedden a BSW napenergia-szövetség. Az idei év első négy hónapjában a kereskedelmi tetőkön újonnan telepített napelemek száma 81 százalékkal nőtt, míg a szabadtéri napenergia-fejlesztések 74 százalékkal bővültek az előző év azonos időszakához képest.
A lakossági szektorban azonban az új telepítések mindössze egy százalékkal nőttek. A kép ennél árnyaltabb: az atomerőművek bezárása óta Németország importra szorul és azzal, hogy az áramfelhasználás csökkent, a versenyképesség is, mivel az energiaigényes ágazatok fogták vissza a termelésüket.
A német fémipari szakszervezet, az IG Metall vezetősége hétfőn azt tanácsolta tagjainak, hogy a közelgő kollektív tárgyalási fordulóban 7 százalékos béremelést követeljenek, ami jóval meghaladja a jelenlegi inflációs rátát. Az inflációs ráták ugyan csökkentek, de a pénztárnál fizetendő árak szintje magas. A 7 százalékos emelés több mint reális a nyereséget halmozó vállalatok számára – olvasható a gépipari és elektronikai ágazatokat tömörítő szakszervezet közleményében.
Mint elmondták, a 3,9 millió munkavállaló nevében szeptember közepén kezdődő tárgyalási fordulónak jelentősen magasabb béreket kell hoznia, mert a vállalatoknak nagy a rendelésállománya, a megnövekedett munkakövetelményeket pedig a fizetésnek is tükröznie kell. A tárgyalások olyan német ipari óriásokkal folynak majd, mint a Thyssenkrupp, a Siemens Healthineers vagy a Bosch.
Szinte azonnal reagált az Európai Unióból származó sertéshúsra vonatkozó kínai dömpingellenes eljárásra Spanyolország, a közösség legnagyobb sertéstermelője és a hétfői kínai közlés napján jelezte, hogy együttműködik az uniós tisztviselőkkel a vámok elkerülése érdekében. Kínába Spanyolország, Hollandia, Franciaország és Dánia szállítja a legtöbb sertéshúst, így az esetleges vámok is ezeket az országokat érinthetik a leginkább érzékenyen. Az időzítés a kereskedelmi háború eszkalációjára utal, ugyanis a Peking által bejelentett vizsgálat pedig a múlt héten az Európai Bizottság által kivetett júliustól élesedő, elektromos autókra vonatkozó vámokat követik.
Carlos Cuerpo spanyol gazdasága miniszter szerint hazája együttműködik az EU-val egy olyan megoldás kidolgozásában, mely elkerüli a kereskedelmi háborút, ám megvédi termékeit is a tisztességtelen versenytől. Véleménye szerint sem a kereskedelmi háború, sem a támogatási verseny nem engedhető meg.
Az Európai Unió új szankciócsomagot hagyott jóvá Oroszország ukrajnai inváziója miatt, hogy szigorítsa a korlátozások érvényesítését azáltal, hogy kiterjeszti az intézkedések körét a cinkosai hálózatára, és sújtja Moszkva bevételeit – közölte a Bloomberg hírügynökség. Az intézkedések az orosz tankhajók árnyékflottáját , a cseppfolyósított földgáz átrakodását, valamint a harmadik országokban, köztük Kínában működő vállalatokat célozzák, amelyek segítettek a Kremlnek megkerülni a korábbi kereskedelmi korlátozásokat. Sorrendben ez a tizennegyedik szankciós csomag.
A nyaralási főszezon kezdetén tette közzé az európai repülőterekről szóló statisztikáját az AirHelp, amelyet a Reisereporter szúrt ki és tett közzé a mostanában útnak induló utasok számára hasznos útmutatóul szolgálva. Eszerint Szerbiában, Máltán és Görögország repülőterein a legnagyobb a késve felszálló gépek, illetve utasok aránya, a legpontosabb indulásra a finn, a norvég és a litván repülőterekről indulók számíthatnak, legalábbis a 2023. nyári adatok alapján. Az európai repülőtéri késésekről közzétett nemzetközi összesítésben Magyarország a középmezőnyben szerepel.
Kanada is csatlakozik a kínai elektromos autók meglóduló importjára büntetővámokkal reagáló Európai Unióhoz és Amerikához, az erről szóló jogszabályon már javában dolgoznak Ottawában – tudta meg a Bloomberg. Justin Trudeau kormányára egyre nagyobb nyomás nehezedik a vámkérdés rendezésére azóta, hogy májusban Joe Biden amerikai elnök kezdeményezésére négyszeresére, 102,5 százalékra emelték a kínai villanyautókra kivetett vámokat augusztus 1-jei hatállyal. Brüsszel múlt szerdán 10–38 százalékos büntetővámmal próbálja kiegyenlíteni azt a jogtalanul szerzett versenyelőnyt, amelyet a kínai autógyártók az állami támogatásoknak köszönhetően élveznek.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK