Az ominózus képen egy izzadt, meztelen felsőtestű férfi, két kézzel a földre szögez egy fürdőruhás nőt, aki üveges tekintettel mered a távolba, körülöttük állva négy férfi nézi a jelenetet. A reklám számos országban óriási felháborodást váltott ki, s végül Nagy Britannia és Spanyolország után, a divatmogulok hazájában, Olaszországban is visszavonták a hirdetést, miután az olasz szenátorok nyílt levélben fordultak a reklámellenőrzési hatósághoz, gyors eljárást és a hirdetések visszavonását kérve, mert az szerintük sérti a női méltóságot és legalizálja a nők elleni erőszakot
A Newsweekben nemrég megjelent cikk szerint az a kérdés, hogy vajon az erőszak vagy a férfiak szexuális fantáziája testesül-e meg a képen.
A hirdetést ellenző oldal leghatározottabb hangú képviselője Kim Gandy, a Nők Amerikai Szövetségének elnöke. Ő azt mondja, a hirdetés kapcsán vitathatatlanul felmerül a nők elleni erőszak kérdése, és a képet azonnal ki is tette egy honlap címoldalára, ahol már régóta gyűjtik azokat a reklámokat, amelyek szerintük megalázóak a nőkre nézve. Ezen a weboldalon minden össze van gyűjtve a cigarettareklámoktól kezdve a rúzsreklámokon át az egyszerű farmerhirdetésekig.
Vannak olyan hirdetések, amelyeken a laikus olvasó is látja a kifogásolt elemet: amikor egy sörreklámban egy nő testesíti meg (szó szerint) a sörösüveget úgy, hogy a teste sörből, a haja pedig habból van. Alatta a képaláírás: "A kép azt az érzetet kelti, hogy miután elfogyasztottad a nőt, úgy fogsz vele bánni, mint egy üres sörösüveggel."
Vannak azonban olyan reklámok is, amelyekről hosszas gondolkodás után sem lehet egyértelműen eldönteni, vajon mi a sértő bennük. Például egy farmerreklám, melyen a brazil származású topmodell, Gisele Bündchen a láthatóan rekkenő nyári melegben egy mélyen dekoltált farmerblúzban egy fa előtt áll, karja a tarkóján, és mosolyog. Vagy az a rúzsreklám, amely egy erotikus női szájat ábrázol félig nyitva.
Szendi Gábor pszichológus szerint is hagy némi kívánnivalót maga után a Dolce &Gabbana hirdetése. |
"A női nem legnagyobb hódolói közé tartozunk"
A Dolce & Gabbana divatcég korábban már többször borzolta a kedélyeket provokatív reklámjaival. Volt már olyan hirdetésük, amelyet Angliában betiltottak - ezen egy nő késsel hadonászik. Nagy port kavart az is, amelyen ruhába öltözött férfiak kihívóan nézik, amint egy félmeztelen férfi éppen lefekszik.
A legutóbbi eset kapcsán a tervezőpárossal készült egy interjú is a Newsweekben, ahol elmondják: sajnálják, ha a nőkre nézve bántó a hirdetés, mivel egyáltalán nem ez volt a szándékuk. Úgy vélik, a reklámfotók művésziek, a plakát, a 19. század elejére jellemző teátrális festmények hangulatát és képi világát utánozza.
Egy a számos provokatív D&G-reklám közül |
"Egy szexuális ábrándot szerettünk volna megjeleníteni, ami csupán egy játék" - mondta Domenico Dolce. Stefano Gabbana azt mondja, ők a nőket soha nem sértenék meg szándékosan, hiszen "a női nem legnagyobb hódolói közé tartozunk - és ezt mindig ki is nyilvánítjuk. Másrészt ne feledjék, hogy üzletemberek vagyunk, a bevételeink 60%-át a női piac adja. Az eladási eredményeink azt mutatják, hogy a nők érzik: valóban tiszteljük őket."
Dolce és Gabbana urak elképzeléseivel, úgy tűnik, leginkább a reklámiparban dolgozó szakemberek tudnak azonosulni. Egy jól menő reklámügynökség kreatívja például kifejezetten furcsállja, hogy néhányan a "csoportos nemi erőszak" megjelenítését és a női méltóság sárba tiprását látják ebben a hirdetésben. |