Santana bő harmincöt éves zenei karrierje során szinte mindent elért, ami a pop-bizniszben lehetséges. Szót lehet ejteni arról, hogy több mint ötvenmillió lemezt adott már el, mintegy harmincmillióan hallották már élőben, 1998-ban bekerült a rock and roll halhatatlanjai közé, vagy hogy eddig tíz Grammy-díjjal jutalmazták zenei munkásságát. Meg lehet emlékezni arról, hogy jelen pillanatig harminchét lemezt készített, köztük olyanokat, mint az 1970-es Abraxas - mely négyszeres platinalemez lett az Egyesült Államokban -, vagy az 1999-es Supernatural - melyért kilenc Grammy-díjat kapott.
Az igazi Santanáról azonban díjai és elismerései, rekordmennyiségű lemezeladásai szinte semmit nem árulnak el. Hiszen ez az ember némi túlzással élve harmincöt éve ugyanazt csinálja: kiáll a színpadra jellegzetes napszemüvegében és rikító ruhájában, kicsit eltorzítja az arcát, és gitározik. A közönség pedig megőrül érte, holott a pop-biznisz egyébként a folyamatos megújulást, az évenkénti ráncfelvarrást és arculatváltást követeli meg.
Miben rejlik hát Santana titka? Kis túlzással élve azt mondhatnánk, hogy a world music (világzene), mint olyan, az ő nevéhez fűződik. Persze már előtte is voltak kísérletek arra, hogy ősi, törzsi gyökerekhez visszanyúló dallamokat csempésszenek a rockzenébe - erre éppen a már említett Ravi Shankar a tökéletes példa, de egy időben a Beatles is próbálkozott hasonlóval - ám senki sem tudta oly mértékben tökéletesre fejleszteni ezt a hangzást, mint Carlos Santana.
Santana sosem tagadta meg saját gyökereit, szólólemezei szinte kivétel nélkül latin zenei témákhoz kapcsolódnak. Ugyanakkor a hetvenes és a nyolcvanas években kiadott albumaira nagy hatással voltak az afrikai eredetű ritmusok - a konga tompa, pattogó hangja majdnem az összes nagy slágerének hátterében hallható - , és az amerikai délvidék népzenéje, a blues. Santana saját bevallása szerint gyermekkorában folyton B. B. Kinget, John Lee Hookert és T-bone Walkert hallgatott a rádióban, ez pedig érezhető virtuóz gitárjátékán is.
Legnépszerűbb számai - néhány kivételtől eltekintve - azonban mégsem a virtuozitásról, hanem az egyszerű, mégis dallamos belső hang megtalálásáról szólnak. Korábbi slágerei - a Black Magic Woman, az Oye Como Va, a Nick Hornby által minden idők legszexisebb számának kikiáltott Samba Pa Ti, vagy a Rod Argent által írt She's not there - zeneileg nem túl bonyolult szerkezetűek, és elég egyszer meghallgatnunk őket ahhoz, hogy hetekig a fülünkben ragadjanak. "Néhány szám olyan, mint az agykéregre nyomott tetoválás: ha egyszer halljuk őket, örökre velünk maradnak" - olvasható Santana honlapján.
Azért nem csak gitáron... |
Santana varázsának másik összetevője, hogy zenéje kor nélküli: a Caravanserai (1972), az Amigos (1975) vagy a Moonflower (1977) számairól nehéz lenne megmondani, hogy mikor írták őket, ez nem jelenti azonban azt, hogy Santana ne tudna megújulni. A Supernatural, illetve legújabb albuma, a Shaman éppen arra bizonyíték, hogy a gitárvirtuóz képes saját hangzásvilágát a divatos zenei irányzatokkal ötvözni: ezen a két lemezen többek között közreműködött Rob Thomas, Wyclef Jean, Lauryn Hill, Eric Clapton, Dave Matthews, az Everlast, Dido, Placido Domingo és Macy Gray is.
Budapestre nyolcadszor látogat el, július 21-én a Budapest Sportarénában ezúttal tíztagú együttesével, a Carlos Santana Banddel lép fel. A koncertre a legolcsóbb jegy 8000 forintba kerül, a legdrágább, VIP-belépőt is tartalmazó belépőért pedig 25 000 forintot kérnek. A drága jegyekért cserébe viszont egyúttal fiát, Salvador Santanát is meghallgathatjuk, aki az előzenekarban játszik majd.