Megismerhető és elbeszélhető-e a múlt objektív módon, úgy, ahogyan azt a természettudósoktól a maguk tárgya esetében elvárjuk, vagy pedig meg kell elégednünk valószínűsítésekkel, igaznak látszó, ám egzakt módon bizonyíthatatlan állításokkal? Vagy esetleg még ez utóbbi is teljesíthetetlen elvárás, s a múlt valójában annyiféleképpen interpretálható, amennyiféleképpen csak akarjuk? Tudomány-e a történetírás?
I. Hogyan értelmezzük a 'történelem' kifejezést?
A történelem mibenlétére vonatkozó definícióknak se szeri, se száma, s a különböző meghatározások nemcsak eltérnek egymástól, hanem gyakran kifejezetten szöges ellentétben állnak egymással.
Vajon miből fakad a történelem mibenlétével kapcsolatos vélemények színes kavalkádja?
II. Hogyan differenciálódott a történetírás és vele együtt a történelmi tudás?
Előadásomban a "történelmet" a történelmi tudás időben egyre változó tartalmának, s a történetírás ebben játszott szerepének a bemutatásával fogom jellemezni, leírni, ábrázolni. Előadásom második részében a történetírás és vele a történeti tudás sokoldalúbbá válásának folyamatát tekintem át.
III. Nagy világmagyarázati elméletek és a történelmi tudás
Előadásom harmadik részében azokkal a nagy világmagyarázatokkal foglalkozom, amelyek a részdiszciplínák eredményeit valamilyen szinten hasznosítják, ám a történelmi tudást olyan filozófiai és világnézeti teóriák kereteibe töltik, amelyek érvényességét szaktudományos módszerekkel sem igazolni, sem cáfolni nem lehet. E víziók az emberiség történelmének legvégső kérdéseire, a történelem és a történelmi létezés értelmére keresik a választ.
V. Miért írunk és miért olvasunk a történelemről? Mi a történelmi tudás haszna és értelme?
Végül szakmám társadalmi hasznossága mellett fogok felsorakoztatni néhány érvet.
1. | A történelem fontos szerepet tölt be az oktatásban és a nevelésben, önmagunk tökéletesítésében | |
2. | A múlt értelmezése - a jelen politikai csatatere? |