30 évvel ezelőtt kezdték gyártani a Gazellát

Fotó: GAZ
Vágólapra másolva!
Még a Szovjetunió idején indult a fejlesztés, amelynek eredménye az 1994. július 20-án gyártásba került Gazella kisteherautó lett.
Vágólapra másolva!
Fotó: GAZ

Még a Presztrojka idején kezdték meg a Gorkij Autógyárban (GAZ) a 1,5 tonna hasznos teherbírású könnyű haszonjármű tervezését, rendhagyó módon nem felsőbb utasításra, hanem azért, mert felismerték hogy az akkor szárnyait bontogató piacgazdaság – mármint hogy megengedték a vállalkozások indítását – számára egy, az akkor elérhető teherautóknál kisebb méretű járműre lesz szükség. Jurij Kudrjavcev vezetésével 1988-ban indult a munka, 1989 májusában készült el az első, teljes méretű gyurma-modell, ami még számos ponton eltért a végső megjelenéstől.

Fotó: GAZ

1990 végére készült el az első prototípus, amelyet az új fődarabok tesztelésére használtak, ebben egy 16 szelepes ZMZ-4601 benzinmotor dolgozott olyan 5 fokozatú váltóval, amelynél az 5. volt a direkt áttétel. Már ebben a stádiumban elkezdték vizsgálni a dízelmotor adaptálását is, különféle erőforrások tesztelése után a Steyr M14-es blokkra esett a választás, amelyet az első 10 évben kínáltak. Jelentősen felgyorsította a fejlesztést, hogy a GAZ gyárban először ennél a típusnál használtak számítógépet a fejlesztéshez. 1991-ben, 1992-ben és 1993-ban is elkészült egy kisebb tesztflotta, mindegyiknél különféle műszaki megoldásokat teszteltek (különféle benzinbefecskendezések, elektromos hűtőventilátor, állófűtés, hidraulikus fényszórómagasság-állítás, satöbbi), amelyek közül sok nem, vagy csak később került sorozatgyártásba.

Fotó: GAZ

Pár héttel a gyártás megindítása előtt még nem volt meg a név, egyszerűen GAZ-3302-ként tervezték azt piacra dobni, azonban Vlagyimir Noszakov, aki 1983-1992 között volt a GAZ személyautó-fejlesztés vezetője, kitalálta a Gazella nevet, amely aztán olyan sikeres lett, hogy mind a mai napig használják azt. 1994 július 20-án gördült le az első Gazella a gyártósorról, majd ezt követően folyamatosan érkeztek az új változatok, 1995 júniusában megkezdték az összkerékhajtású változat gyártását, augusztusban jött a duplafülkés platós változat, decemberben a zárt fém karosszéria, 1996 januárjában pedig az ezen alapuló kisbusz változat. A 100 000. példányt 1996. június 6-án gyártották le, a mai napig több mint 2,5 millió Gazellát gyártott a Gorkij Autógyár.

Fotó: GAZ

A Gazella sikeréhez elengedhetetlen volt, hogy az európai vetélytársakhoz képest túl voltak méretezve az alváz és a felfüggesztés elemei, ami miatt bírta a rossz minőségű utakon való haladást is. A minőség nem volt kimagasló, cserébe a kéznél lévő szerszámokkal jó eséllyel meg lehetett oldani a problémát addig, amíg újra szerviz-közelbe került az ember. Aktuálisan 3 Gazella-generációt gyártanak, a Business az eredeti jármű 2010-ben modernizált változata, a Next 2013-ban érkezett második generáció, a harmadik generációt jelentő NN 2021 óta készül.
 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!