Az 510 hajóból álló mezőny csütörtökön reggel indult neki Balatonfüredről a légvonalban több mint 150 kilométeres tókerülő viadalnak, és a versenyzők kitartását jól jellemzi, hogy több mint 450 hajó vissza is ért a célba a szombat reggel 9-kor lejáró, 48 órás limitidőn belül. A többségnek vízen kellett töltenie egy, sőt, voltak, akiknek másfél éjszakát, és el kellett viselniük a rekkenő hőséget.
A verseny honlapjának tájékoztatása szerint a legkitartóbb a Prosecco nevű hajó volt, melynek csak hölgyek által alkotott egysége a 456. helyen, 41 óra 40 perc és 7 másodperc vitorlázás után, szombaton hajnali 2 óra 40 perckor futott be a balatonfüredi célba, ahol a hagyományoknak megfelelően az abszolút győztes MLS Raiffeisen Fifty-Fifty legénységének több tagja és Verebély Tibor versenyvezető köszöntötte őket.
A leggyorsabb hajók már csütörtök este célba értek, méghozzá a Kékszalagok 90 éves történetének egyik legizgalmasabb és legfordulatosabb versenyének végén.
A gyenge, többször változó irányú szélben végig taktikai csata zajlott, minden döntésnek, irányváltoztatásnak, kormánymozdulatnak vagy éppen vitorlacserének óriási jelentősége volt.
Összesen 37 hajóosztályban hirdetnek győztest az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj szombat esti díjátadó ünnepségén, ám az érmek és trófeák mellett az összes hajós jutalma volt már pénteken este a naplemente látványa. Több száz hajó haladt ekkor egymás közelében a Balaton arany színűre festett vízén Tihanynál, miközben a nap lebukott a Balaton-felvidék hegyei mögé, még a legidősebb vitorlázók sem nagyon emlékeznek ehhez hasonló látványra. A 2024-es verseny erről a festői képről, illetve a rohanógépnek is nevezett katamaránok élmezőnyének izgalmas csatájáról lesz emlékezetes.
A 90 éves múltra visszatekintő viadalt óriási érdeklődés övezi, 120 ezren néztek a Magyar Vitorlás Szövetség, a Magyar Telekom és a Samsung együttműködésében gyártott élő közvetítést, a közösségi médiában pedig több mint félmillióan látták Európa legnagyobb létszámú, legrégebbi és leghosszabb tókerülő vitorlásversenyét.
Meglepetésre a rekorder és címvédő MLS Raiffeisen Fifty-Fifty rosszul kezdett, a balatonkenesei bóját a kilencedik, míg a siófokit a 10. helyen vette, miközben az élen kialakult egy három katamaránból álló élboly. A Prospex-Delta Sailing Team, az RSM Sailing Team és a Process Solutions katamarán sokszor szinte fej-fej mellett haladt, többször helyet cseréltek. A kenesei bóját az RSM érte el először, Siófokon a Prospex-Delta fordult első helyen, Keszthelyen ismét az RSM, de nem sokkal később már átvette a vezetést a 13-szoros bajnok Litkey Farkas és a Process Solutions.
A nyugati medencében aztán a Fifty-Fifty magára talált. Keszthelyen a 6. helyen fordultak Józsa Mártonék, igaz jelentős, 1 óra 48 perces hátránnyal. Ezt követően a feltámadó szélben sorra érte utol vetélytársait a címvédő. Az izgalmak tovább fokozódtak, amikor szembe találták magukat a katamaránok a több száz hajóból álló főmezőnnyel, amelynek tagjai naplementekor szabályos közlekedési dugót okoztak, majd még épp időben átjutottak a Tihanyi-szoroson.
A füredi befutó előtt a szélviszonyok inkább a Fifty-Fifty-nek kedveztek, amely a Forma 1-es futamokra emlékeztető módon üldözte az élen haladó Prospex-Deltát és drámai csatában, az utolsó pillanatokban előzte meg. Így több mint 12 órás küzdelem végén elsőként az MLS Raiffeisen Fifty Fifty haladt át a balatonfüredi móló előtti célvonalon. A második a Prospex-Delta Sailing Team, a harmadik pedig az RSM Sailing Team lett, Litkey Farkas a Process Solutions katamaránnal negyedikként ért célba.
A Fifty Fifty kormányosa, Józsa Márton a fantasztikus hajrá után a parton először a riválisoknak gratulált. "Elismerés az ellenfeleknek, fantasztikusan vitorláztak, gratulálok nekik. Ez volt eddig a legkomolyabb, a legélesebb győzelem, a legizgalmasabb csatánk. Gyenge szeles versenyen sikerült bizonyítanunk. Taktikai győzelem volt, de ehhez kellett, hogy a felkészülési időszakban sokat dolgozzunk a hajó könnyűszeles beállításain" – mondta Józsa Márton.