A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNMagyarország
16:00KézilabdaMagyarország-Angola
HUNAkilov Plylyp
20:32ÖkölvívásOleksandr Khyzhniak-Pylyp Akilov
HUNMagyarország
21:05VízilabdaSpanyolország-Magyarország
NyílNyíl

Saját fegyverével győzi le a Toyotát? - Ford Kuga 2.5 Hybrid ST X teszt

Vágólapra másolva!
Megújult a legnépszerűbb európai Ford, és a ráncfelvarrása komoly változásokat hozott kívül-belül egyaránt. Kánikulában is 5 litert fogyasztva bebizonyította, hogy az öntöltő hibrid hajtás napjainkban az egyik legjobb választás, ám néhány olyan árnyoldalára is fény derült, amire nem számítottunk.
Vágólapra másolva!

Lassan két évtizede tombol a kompakt SUV-ok divatja, beszippantva mindent és akár egész kategóriákat. 2008-ban a Fordál első fecske volt a Kuga, ma pedig a Focus az utolsó, ami nem valamilyen emelt építésű modell a palettán. A Kuga közben már a harmadik generációját tapossa és a márka legnépszerűbb európai modelljévé vált. Tesztünkre a harmadik generációja érkezett, amely 2019 óta van gyártásban, idén pedig ráncfelvarráson esett át (a szalonokban még kapható az előd is) - nézzük hát, hova jutott a modell, amely dízelmotor helyett kétféle hibrid hajtással kapható. 

Plug-in hibridként is népszerű a Kuga, de nagyon sok élethelyzetre az olcsóbb és könnyebb öntöltő hibrid kivitel az optimális megoldás. 300 ezer forint a különleges kék fényezés felára
Fotó: Vékey Zoltán

Kompakt kombi helyett teljes értékű SUV

Unalmas, sótlan alsó-középkategóriás városi terepjáró – gondolhatnánk, és lássuk be, van is alapja az előítéletnek, manapság minden második jármű pont ugyanilyen. Ám a szegmens, és vele a Kuga népszerűsége nem véletlen: egy ilyen autó valójában a legtöbb helyzetre megoldást jelent, hiszen tágas az utas- és csomagtere, jól ki lehet látni belőle, miközben városban sem kényelmetlen vele forgolódni; a legtöbb vásárlónak ennél nincs sokkal nagyobb igénye. Amúgy az aktuális Kuga nem kicsi, 4,61 méter hosszú (közel akkor, mint az első generációs BMW X5), és 1,65 méter magas.

A benzines 152, míg a villanymotor 125 lóerős maximális teljesítményű, így a Kuga FHEV álló helyzetből 9,1 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra. Még egy adat: 2,71 méter a tengelytáv
Fotó: Vékey Zoltán

Ezek után nem csoda, hogy tökéletesen alkalmas hosszabb távon is utazni, akár négy felnőttnek is. Bár a csomagtér alja viszonylag magasan húzódik a hibrid akksi elhelyezése miatt, jól hozzáférhető, csakhogy alaphelyzetben 412 literes befogadóképessége szerényebb annál, mint amit a külső méretek alapján várnánk. 

Apropó, megjelenés: a szokásos modellciklus közepi facelift új lámpákat, lökhárítót, felniket és átdolgozott belső teret jelent,

az összképet nézve pedig történt egy jelentős változás: a Kuga 16 éves történelme során először mutat igazán jól (nyilván a dizájn megítélése szubjetív, de sokak reakciója erről árulkodott).

Erős a hátsó nézete is, dupla kipufogóval és cápauszonnyal, a most divatos csíklámpa azonban nem ért el ide
Fotó: Vékey Zoltán

Az eddigi harcsaszáj és bágyadt tekintet helyett szigorúra húzták az új lámpatesteket, és divatos végigfutó LED-csíkot kapott előre – alig ismerni rá elölről, simán elhinném, ha teljesen új generációnak mondanák. Új, és jól áll neki a Desert Island Blue fantázianevű kék szín, az igazi csemege a valódi dupla kipufogó (egyre kevesebben mernek ilyesmit bevállalni) és a kettős cápauszony a tetőn. Furcsa disszonancia, hogy az ST line mindenhol fekete díszítőelemeket kapott körbe, de elöl megmaradt egy-egy hatalmas dupla króm bumeráng a lökhárítóban.

Teljesen új a frontrész, végre jól néz ki a Kuga. Fentről a hűtőrácsra költözött, nagyobb lett, és a többi új Fordéhoz hasonlóan megújult az embléma
Fotó: Vékey Zoltán

Továbbfejlesztett műszerfal, némi szépséghibával

Élhető és visszafogott a beltér, nincsenek megosztó részletek. A kihúzható combtámaszos, részben bőr AGR-ülés feláras, de nagyon megéri, tényleg jó benne hosszútávon is trónolni. Kényelmesen lehet menetmódot választani a középső tárcsával, van jó sok tárolórekesz, és a vezetéknélküli töltőhöz itt is el kell dugni a telefont, ami egy kicsit macerás, de legalább kábelek nélkül megy a CarPlay vagy az AndroidAuto. Hátul sem rossz, sőt, kifejezetten nagy a lábtér, 190 centis kollégám sem érezte magát agyonnyomorítva itt, és akad egy váratlanul ügyes megoldás is, mint régen az egyterűekben.

Kiemelkedően jók a kihúzható combtámaszos AGR ülések, hamar meg lehet találni a tökéletes pozíciót
Fotó: Vékey Zoltán

70:30 arányban osztva síneken lehet tologatni a hátsó üléspadot, ezzel adott esetben plusz 140 liter csomagtérhely nyerhető, amit főleg a kisgyerekes családok fognak nagyra értékelni. Jelentősen változott a digitalizációval a műszerfal, ám nem egyértelműen pozitív az irány. 

Jó, hogy végre rendes hardver fut a tisztességes méretű középső képernyőn megjelenő multimédián,

ezzel komoly tartozást rendeztek a Fordnál, mert a korábbi rendszer elavult volt sebesség és megjelenítés terén is. Sajnos a klímavezérlés a menübe költözött, így nehézkesebb lett, okkal hozza vissza pár gyártó a fizikai panelt.

Kellemes a környezet, és végre normális méretű a középső érintőkijelző is. Van head-up, és vezeték nélküli telefontöltő, illetve kétféle USB-csatlakozó is 
Fotó: Vékey Zoltán

Messze nem ideális, amikor az út helyett a képernyőt kell bámulni, és négy érintés kell ahhoz, hogy hőfokot vagy irányt állítsunk, a másik lehetséges hátulütőről a cikk végi keretes írásban olvashat. Emellett a Kugát is utolérte a sebességkorlátozás-figyelmeztetés, vagyis, amikor minimálisan átlépjük a kamerája által (sokszor helytelenül) leolvasott tempó korlátozást, pittyen hármat. Ez a funkció kikapcsolható a menü mélyén, de minden újraindításkor aktiválódik. Érdemes lenne dedikált fizikai gombot rendelni hozzá, amúgy az EU-ban már kötelező rendszert más autókban is kritizáltuk már. 

A kevés megmaradt fizikai gomb kezelését tanulni kell, nem minden egyértelmű elsőre. Nincsenek témák, limitáltak a személyre szabási lehetőségek a digitális műszeregységen
Fotó: Vékey Zoltán

Nem véletlenül hasonlít a recept a Toyotáéhoz

Öt évvel ezelőtt, a már Európából kivezetett Mondeo Turnier Hybrid tesztjénél foglalkoztunk először a Ford full (vagyis öntöltő) hibrid rendszerével, amely saját fejlesztésű ugyan, de a rendelkezésre álló kevés információ alapján szabadalmi licencét, vagyis a know-how-t a Toyotától vásárolták hozzá. Nem igazán változtak az alapok, az aktuális Kugába is 2,5 literes, négyhengeres, Atkinson-ciklusú szívó benzinest építenek be, amihez egy villanymotor és fokozatnélküli váltó kapcsolódik, az akku pedig 1,1 kWh kapacitású. Kétféle verzió kapható, front- és összkerékhajtással, tesztautónk az előbbi (FWD).

A csomagtér tologatható hátsó üléspaddal 412-553, bővítve pedig 1534 literes. Részben alatta található az 54 literes benzintartály, míg előrébb az 1,1 kWh-s hibrid akku
Fotó: Vékey Zoltán

A végeredmény még a vártnál is meggyőzőbb, főleg, mert a 180 lóerős rendszerteljesítményű Fordban nyoma sincs a bégetésnek: finoman, csendesen és villámgyorsan működik, illetve váltogat az üzemmódok között. 

Szinte hihetetlen, de városban (és kisebb országúti tempónál) 50, sőt, néha akár 60 százaléknyit is képes elektromosan közlekedni,

ilyenkor 5 liter/100 km körüli átlagokat produkált, ami emlékem szerint még a kísértetiesen hasonló felépítésű (valamilyen szinten talán még donornak is nevezhető) Toyota RAV4 Hybrid étvágytalanságán is túltesz, ami azért nem kis eredmény.

Klasszikus kar, vagy ma divatos pöcök/gomb helyett forgótárcsával lehet menetirányt választani. Felárért összekerékhajtás is kérhető, úgy a rendszerteljesítmény 183 lóerő
Fotó: Vékey Zoltán

 Autópályán értelemszerűen a benzinmotor dolgozik, de itt sem tudtam 6,6 liternél rosszabb értéket produkálni. Vezetni ugyanakkor nem valami emlékezetes élmény, a sportos ST X csomag ellenére sem csábít száguldozásra az 1,7 tonnás Kuga, inkább nyugodt, semleges mozgású gép. Ennek fényében kár, hogy futóműve kicsit kemény, sprőd, főleg a keresztbordákon vagy fekvőrendőrökön áthaladva, de ennek lehet köze ahhoz is, hogy a fronthajtású kivitelek hátsó futóműve egyszerűbb csatolt lengőkaros, tesztautónkban a felnik 19 colosak (vagy 20-as is!), és nincsen adaptív gátló.

Érdekesek, de megosztóak a felnik, egyeseknek bejött a dizájn, másoknak kevésbé. Sajnos az FWD kivitelek multilink helyett már egyszerű csatolt lengőkart kapnak hátra
Fotó: Vékey Zoltán

Korrekt áron jól felszerelt és takarékos

Zseniálisak a fényszórók, a LED-mátrix technológia előnyeit csak akkor érti meg az ember, amikor egy ilyen autóval kell este vidéken utaznia. Jé, eddig vakon vezettem – eszmél rá, amikor az addig a szembejövőt automatikusan kitakaró világítás nappali világosságot teremt a sötét országúton. Aliganem kikutatták, hogy a Kuga vásárló sokszor húzna utánfutót (akár 1,6 tonnásat is), mert külön fejezetet szenteltek a témának a marketinganyagban. Tényleg hasznosnak tűnik a vontatássegítő asszisztens, amely navigációs tervezés optimalizálása mellett a megfelelő rögzítést is ellenőrzi.

Nagyot fejlődött a mulimédia, mind gyorsaság, mind megjelenítés terén. Ám a fizikai gombok számának csökkenésével nőtt az utasok kitettsége a rendszer működésének...
Fotó: Vékey Zoltán

Háromféle hajtással elérhető a Kuga, a tesztelt full hibrid középen helyezkedik el a háromhengeres, turbós, 1.5 Ecoboost benzines és a 243 lóerős, 70 km körüli elektromos hatótávval rendelkező plug-in hibrid között. ST X felszereltsége is félúton jár a Titanium és az Active X között, e konfigurációban 15,1 millió forintba (plusz extrák) kerül kedvezményesen, ami elég jó ár: egy Toyota RAV4 Hybrid Selection kedvezményesen is kétmillióval drágább. Ugyanakkor nincs egyedül az öntöltő hibridek között, a Honda, a Hyundai-Kia mellett már a Renault-Nissan és a Stellantis is kínál hasonló SUV-ot.

Ford Kuga 2.5 Hybrid teszt,
Ford Kuga 2.5 Hybrid teszt,
Ford Kuga 2.5 Hybrid teszt,

 

Egyszer arcunkra fagyott (vagy olvadt?) a mosoly

 

Nem szeretnénk elhallgatni, hogy a teszthét alatt egyszer bosszantó hibát produkált a Kuga: minden előzmény nélkül lefagyott a komplett fedélzeti rendszer, és a többszöri újraindítás sem segített. A zenét és a navigációt még tudtuk volna nélkülözni, ám a 40 fokos hőségben a klíma is lehalt, mert ugye fizikai kapcsoló már nem jutott neki. Sajnos a Ford Assistance diszpécsere annyit tudott csak javasolni, hogy keressek rá a youtube-on a hiba megoldására, ami persze nem segített. Végül egy más (hibrid autónál nem szívesen alkalmazott) megoldás, a csomagtérburkolat alatti 12 voltos akku sarujának rövid levétele, vagyis „hard reset” oldotta meg a problémát, a multimédia feltámadt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:

 


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!