Sokan traffipaxnak nézik ezeket az oszlopokat, most tisztázták, hogy tényleg azok-e

Vágólapra másolva!
Nem minden traffipax, ami annak látszik. A kék oszlopok például nem azok.
Vágólapra másolva!

Néhány éve futótűzként terjedt el a hír, miszerint a németek teleszórták az országot, illetve annak gyorsforgalmi útjait kék színű sebességmérő oszlopokkal. Az utak mentén elhelyezett új típusú, több kamerás forgalomfelügyeleti eszközök – amelyek a köznyelvben Blue Blitzersként terjedtek el – valójában nem sebességmérést végeznek, hanem egészen más célokat szolgálnak: az útdíjfizetés megtörténtét ellenőrzik - írta a Baleset-megelőzés.

Az első, négy méter magas útdíjellenőrző oszlopokat 2018-ban helyezték el, akkoriban még csak az autópályák mentén. Napjainkban a Toll Collect rendszer 0-24 órában felügyeli a forgalmat a mintegy 40 ezer kilométer hosszúságú szövetségi útszakaszon, és szúrja ki azt, ha valamelyik jármű vezetője elmulasztotta teljesíteni az útdíjfizetési kötelezettségét (ennek büntetési tétele 2024. augusztus 1. óta 240-480 euró között mozog).

A kék oszlopok sokkal olcsóbbak, modernebbek és lényegesen kisebb helyet foglalnak, mint a korábban elterjedt, a forgalmi sávok felett átívelő fizetős hidak (utóbbiak egyébként is csak korlátozottan voltak alkalmazhatók a szövetségi utakon), ráadásul a táj összképébe is jobban illeszkednek. Az oszlopba integrált kamerák több képet készítenek az érintett járműről (általános helyzet, oldalkép, rendszám stb.), és útdíjfizetés hiányában az eljárás automatikusan indul. Az eszközök egyik ismertetőjegye, hogy soha nem villognak.

Emellett színüket sem véletlenül választották ki, hiszen a kék szín egyértelmű megkülönböztetést jelent az általában feltűnőbbre festett sebességmérő kamerákhoz képest.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!