Webber Alonsót előzte meg Spában
2011. augusztus 26. 13:57
Mark Webber ragadta magához kezdeményezést a Belga Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, amelyen legalább rövid időre slick gumikat használhattak a versenyzők, felkészülve a várhatóan már száraz időmérőre.
Miután délelőtt végig zuhogott az eső, és csak a két Mercedes tudott mért kört megtenni száraz körülmények között, ezúttal nem esett, amikor megkezdődött a szabadedzés. Így is időbe telt, amíg felszáradt az aszfalt, ezért eleinte mindenki az intermadiate Pirelliket használta tovább, de 35 perc után Fernando Alonso már slickeken merészkedett ki a pályára, azonnal 5 másodpercet verve az addig az élen álló Webberre.
Innentől kezdve felpörögtek az események, s bár 16 perccel később újra eleredt az eső, addig mindenkinek volt alkalma mért kört menni. A 10. helyezett Sebastian Vettelt leszámítva végül az élmezőny összes tagja a lágy keverékű slickeken érte el a legjobb köridejét, beleértve Alonsót is, aki alig 0,140 másodperccel maradt le Webbertől. Mögötte a két McLaren végzett, majd Felipe Massa és Nico Rosberg következett a listán, míg a huszadik jubileumát ünneplő Michael Schumacher előzőleg hiába tanyázott sokáig az élbolyban, épp akkor javított volna, amikor ismét zuhogni kezdett.
Az edzésből hátralévő bő félórában a versenyzők csak elvétve merészkedtek ki a közkedvelt Spa-Francorchamps-i pályára. A legtöbben meg sem tettek mért kört, és a körülmények annyira leromlottak, hogy Webber is csak 2:17-es eredményt tudott elérni.
Drámai esemény néhány jelentéktelen kicsúszáson kívül nem történt az edzésen, és az autóját délelőtt összetörő mindkét versenyző, Bruno Senna és Paul di Resta is részt tudott venni a munkában.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Belga Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről élőben készülő szöveges tudósításunkban! Az első szabadedzés után is zuhogó eső nagyjából egy órája elállt, és a pálya még nem teljesen ugyan, de jórészt felszáradt. A levegő 22, az aszfalt egyelőre csak 21 fokos.
A Sauber japán versenyzője hajt ki elsőként a pályára. A csapatok most nyilván igyekeznek majd kihasználni, hogy a pálya szárazabb, mint délelőtt, amikor csak a két Mercedes tudott megtenni mért kört, mielőtt rákezdett az eső.
Délelőtti balesete után (amiről itt látható a videó) helyrehozták Bruno Senna Renault-ját. Nick Heidfeld épp most mondta el a BBC-nek, hogy reméli, Szingapúrban visszakapja a pilótaülését, s bár konkrétumokat nem árulhat el a csapat ellen indított perről, személyesen Sennával nincs problémája. Paul di Resta délelőtt szintén megrongálódott autóján viszont még dolgozik a Force India.
A versenyzők intermediate gumikat használnak, de a pálya még szemlátomást csúszós: a 20. jubileumát ünneplő Schumacher, aki délelőtt az élen végzett, elfékezte magát, és levágta az egyik sikánt. Közben Mark Webber 2:11.652-vel az élre állt, 5 másodpercet verve a többiekre.
Az új ideje 2:10.524, míg mögé Alonso és Alguersuari zárkózott fel. Az autók nyomában folyamatosan szárad fel a pálya.
Lassan ment a Ferrarival az egyenesben, de így is a 2. helyen áll Webber mögött, aki 2:08.351-es idővel áll az élen.
És mindjárt a 2. helyen kezd, 1,2 másodperces hátránnyal. A pálya még mindig elég nedves.
Nyilván azért is, mert korai kicsúszása miatt frissebbek a gumijai az ellenfeleinél, de Senna 2:08.293-mal az élre áll.
Nem sokat teketóriázott, és 2:06.050-ra faragta le az etalont, miközben Alguersuari és Kobajasi is veférkőzött Senna elé. A csapatok valószínűleg várni fognak, amíg a slick gumikhoz is alkalmassá válik a pálya, mert nem akarnak több szett intert elpazarolni, hiszen a hétvége további részáben is eshet.
Fut egy 2:03.953-as kört. Button viszont forgalomba került, ezért lelassított, hogy szabad legyen előtte a pálya.
Csak a középső szektorban volt mindenkinél gyorsabb, de 2:02.206-os köre révén az élre repítette McLarenjét. Már sok helyen kezd megjelenni a száraz ív, a pálya fölött azonban fenyegető felhők gyülekeznek. Schumacher feljött másodiknak a használt szett interrel, de délelőtti, 1:54-es időeredménye még messze van.
Legalábbis a következő fél órában, az FIA hivatalos jelentése szerint. Buemit viszont arra figyelmeztette a Toro Rosso, hogy tizenöt perc múlva újra esni fog.
Az egyik jobbosban félig a száraz, végig a nedves íven fékezte meg a Lotust, kiszámítható eredménnyel. Ezek a vegyes pályaviszonyok különösen trükkösek.
Ismét intereken jött ki a pályára, a slickeket még senki nem vállalja be. Az ideje 2:01.15.
A technikai igazgató, Geoff Willis a BBC-nek épp most mondta el, hogy a kis csapatok többet nyernek, ha a KERS helyett aerodinamikai fejlesztésekre költik a pénzüket, ezért valószínűleg jövőre sem lesz hibrid rendszerük. Igaz, a Lotus megveszi a Red Bullét.
Webber 2:00.964-re faragta le az idejét, Rosberg 8 tizeddel van mögötte. Őt Button és Petrov követi a listán.
A Ferrari az első, amely megkockázatja, hogy slick gumikal küldi ki Alonsót, aki azonnal 5 másodpercet ver az eddigi leggyorsabb Webberre. Az ideje 1:56.292, mögötte a szintén slickeket használó Massa van.
Schumacher felkapaszkodott velük a 2. helyre, míg Alonso 1:53.942-vel megfutotta a nap eddigi legjobb köridejét. A fékezés közbeni vibrációra panaszkodó Hamilton a 3. helyen áll.
A Bus Stop előtt már nyitott DRS-sel száguldott át, és 1:52.102-vel átvette a vezetést.
Csapattársára 0,135 másodpercet verve átvette a vezetést. Most már mindenki a közepes keverékű slickeken van kint a pályán.
Az előrejelzés 14:55-re ígéri a következő, tíz perces záport. D'Ambrosio közben már a lágy gumikon van a pályán.
Az ideje 1:51.794. Ő nyitott hátsó szárnnyal tudott átszáguldani a Blanchimont-on, ahol a Mercedeseknek a kisebb leszorítóerő miatt muszáj volt lecsukniuk a DRS-t. Vettel a lágy slickeken érte el az idejét, de így is csak 1 tizedet vert Schumacherre, aki közben megelőzte Rosberget.
A célvonal előtt beragadt a Red Bull mögé, de így is jobb időt ment, egy pillanatra megkaparintva a vezetést. Csakhogy Alonso még gyorsabb volt, és 1:50.461-es körével az élre állt.
31 ezredet ver Alonsóra. Most csak három autó van a bokszban, mindenki más igyekszik kihasználni az eső előtti utolsó pillanatokat.
Alonso le is sodródik a Bus Stopnál, ahogy a beígért eső megérkezik. Elképzelhető, hogy ez konzerválni fogja a sorrendet az edzés végéig. Webber jelenleg 1:50.321-es idővel vezet, mögötte Alonso, Button, Hamilton, Massa, Rosberg és Pérez következik. Az autók sorban menekülnek ki a bokszba az eső elől.
Már senki nincs a pályán. Hamilton egy pillanattal az előtt szelte át a célvonalat, megkaparintva a 4. helyet, hogy rákezdett az eső. Schumacher viszont hiába volt kint, már nem tudott javítani. A legtöbb kört, 21-et, eddig a két Toro Rosso és Ricciardó tette meg.
Az időjárási radarkép azt sugallja, hogy az edzés végéig kitart az eső, bár nem túl hevesen. Míg sokan már ki is szálltak az autójukból, Hamilton a pilótafülkében ülve nézegeti a telemetriát. Néhány néző esernyővel integet a kamerának.
Nem zavarja őket, hogy üres a pálya: néhány gyerek nevetve integet a kamerába, amikor észreveszik, hogy őket mutatják a tévében. Liuzzi a Hispania garázsában üldögél, Webber aggodalmasan mered a monitorra a Red Bull pilótafülkéjében. A közönség egy része azért már levonta a következtetést, hogy vége a mai műsornak, és hazaindult.
Kiszállt a McLarenből, és odahajolt Hamiltonhoz, aki még a sisakját sem vette le, és az autójában üldögél. Valamit jókedvűen magyaráz neki.
A Virgin kiküldte a pályára a német versenyzőt, aki egyedül merészkedett ki az esőbe, természetesen intermediate gumikon. De Kobajasi is követi.
Az eső nem maradt hatástalan: a Virgin nagy vízfüggönyt húzott maga után, mielőtt a Pouhonban megforgott. Webber és Senna is kigurult a bokszból.
Ezt az érdekes és meglepő részletet Martin Whitmarsh most árulta el a BBC-nek. Az eső is jó valamire!
Webber csak 2:17.615 alatt tudja teljesíteni a körét, annyira vizes a pálya.
Webber, Rosberg, Schumacher, Maldonado, Alguersuari, Buemi és Senna vannak a pályán, de Rosberg be sem fejezte a körét, azonnal visszatért a bokszba.
Most legalább nem törte össze a Renault-t: a Bus Stop bukóterébe csúszott ki a féktávon, majd azonnal bement a bokszba.
Az utolsó percekben többen belekóstolnak a vizes pályaviszonyokba, az élen álló Webber viszont mára végleg kiszállt Red Bulljából, és a versenymérnökével cseveg a garázsban.
Nem túl meglepő módon már senki sem javított. Hamarosan bővítjük a cikket a teljes eredménylistával.
A versenyzők felálltak a rajtrácsra, hogy egyenként elvégezzenek egy-egy próbarajtot. Valószínűleg remélik, hogy vasárnap kedvezőbbek lesznek a látási viszonyok...