A baki ellenére tizedszer is Vettelé a pole
2011. szeptember 10. 13:54
Sebastian Vettelt sem a Red Bull kommunikációs bakija nem zavarta, sem az, hogy a gyors monzai pálya hagyományosan nem illik a csapata autójához, amikor magabiztosan megszerezte az első rajtkockát a Ferrari hazájában, az Olasz Nagydíjra is.
A címvédő, aki az utolsó két szabadedzést az élen fejezte be, az időmérő első etapjában még átengedte a vezetést Lewis Hamiltonnak, onnantól kezdve azonban megállíthatatlan volt. A döntőben a kelleténél tovább maradt a pályán, miután egy gyors kör vége felé megcsúszott az Ascari sikánban, de mire a Red Bull szólt volna neki, hogy térjen vissza a bokszba, féktáv híján már nem volt ideje feltölteni a KERS akkumulátorát. Vettel később mégis javított, és 1:22.275-ös körével idén tizedszer is megkaparintotta a pole-t. Holnap már a 25. alkalommal rajtolhat majd az élről pályafutása során, amivel megelőzi az örökranglistán Niki Laudát és Nelson Piquet-t.
A két McLaren végig gyors volt, ám a döntő pillanatban Hamilton is fél másodperccel lemaradt Vetteltől, mert az utolsó körében elfékezte magát a második sikánnál, a Roggiánál, ezért inkább visszatért a bokszba. Csapattársa, Jenson Button mindössze 52 ezredmásodperccel volt lassabb nála, és szűk hét századdal megelőzte Fernando Alonsót, aki a Ferrarit a második rajtsorba kormányozva tartotta életben győzelmi esélyeit. Mivel az autója kíméletesebb a gumikkal, mint a Red Bullé vagy a McLarené, a tifosinak még nem kell feladnia a reményt.
Mark Webber egy pillanatra sem fenyegette Vettel elsőségét, sőt csak az 5. helyet tudta megszerezni, beférkőzve a másik Ferrarit vezető Felipe Massa elé, aki már 4 tizedet vert Vitalij Petrovra. Bruno Senna a Renault-nál töltött második versenyén is bejutott az időmérő döntőjébe, de aztán inkább a garázsban maradt, hogy spóroljon a gumikkal.
További képekért kattintson a fotóra!
Nico Rosberg ugyanebből a célból a közepes keverékű slickekkel vett részt a Q3-ban, s így idén másodszor vereséget szenvedett Michael Schumachertől is, aki az időmérő végén csak egyetlen kört tett meg, de azt a többiekhez hasonlóan a lágy keverékkel. Ennek ellenére neki is maradt egy friss szettje a versenyre, míg Rosbergnek kettő.
Hátrébb a két Force India épphogy lemaradt a továbbjutásról a Q2 végén, a Williamsnél pedig Rubens Barrichello 7:6-ra javította a csapaton belüli edzésmérlegét a Q1 elején elszenvedett, nagy sebességű megpördülést orrkúpcserével megúszó Pastor Maldonadóval szemben. Daniel Ricciardo először győzte le Tonio Liuzzit, és Jarno Trulli is egész évben csak második alkalommal volt gyorsabb Heikki Kovalainennél.
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Olasz Nagydíj időmérőjéről élőben készülő tudósításunkban! Hamarosan eldől, hogy ki rajtolhat az élről Monzában. Tegnap délután és ma délelőtt is Sebastian Vettel uralta a pályát, de vajon nem rejteget valamit a tarsolyában a McLaren is? A Ferrari egykörös tempója eddig nem tűnt meggyőzőnek, a versenyen azonban erősek lehetnek. A tifosi imádná...
Az FIA ma délelőtt megerősítette, hogy a gumik hólyagosodásának elkerülése érdekében egész hétvégére kötelezővé teszi a Pirelli által ajánlott, 3,25 fokos maximális kerékdőlést. Aki ezt túllépi (és a csapatok tegnap kísérleteztek vele), kizárásra számíthat. A Pirelli kicsit elszámolta magát a végsebességekkel.
Ötezer eurós pénzbírságot szabtak ki a csapatra, amiért Rubens Barrichello autójára péntek délután egy olyan szett lágy gumit tettek fel, amely nem aznapra volt kiutalva neki.
Délelőtt óta néhány fokot emelkedett a hőmérséklet, a levegő már 29, az aszfalt 43-44 fokos. Ez még a tegnap délutáninál is melegebb, ami az eddigi tapasztalatok szerint inkább a Red Bullnak, semmint a McLarennek kedvezhet. És persze jól jön a Ferrarinak is... Jarno Trulli pilótafülkéjébe is be van vezetve egy cső, amelyen keresztül hideg levegőt fújnak rá, a hétvégén sok versenyzőnél láttunk ilyet.
A Lotus versenyzője az első fecske. Erre a hétvégére újra megkapta azt az új szervókormányt, amelyet Belgiumban nélkülöznie kellett, és délelőtt gyorsabb is volt Heikki Kovalainennél - akit idén mindössze egyetlen időmérőn sikerült legyőznie. Schumacher közben nagyon vidáman mosolyogva ül az autójában, és hűti magát.
Persze csak egy látogatás erejéig: Hirosi Jasukava, a cég egykori Forma-1-es igazgatója a paddockban van, és cseveg valakivel.
1:33.967 alatt teljesíti, miközben a visszajátszásból látszik, hogy csapattársa, Kovalainen az első sikánban átpattog a fekvőrendőrökön. Közben már hét másik versenyzőnek is van mért körte, Adrian Sutil vezet.
Be van öltözve, a sisakja is rajta van, de valamiért még nem szállt be a pilótafülkébe.
A kisebb csapatok versenyzői már a lágy gumikon mentek ki, Button viszont a keményeken érte el 1.24.872-es idejét. Alonso szintén a kemény gumikon van a pályán.
A Parabolica után utolérte egy másik autót, és a szélárnyékában tudott maradni, de így is lassabb volt Buttonnál, viszont megelőzte Vettelt. Most már Webber az egyetlen, aki nem járt a pályán.
Hamilton egy pillanatra az élre ugrott, de Vettel azonnal megelőzte, sőt röviddel később Button is. A Red Bull ideje 1:24.002.
Maldonado a Parabolica kijáratánál megpördült, és a belső falnak ütközött, amitől összetört a Williams eleje. De nagy mázlija volt, mert rögtön be tudott gurulni a bokszba. Rosberg közben a pálya első szektorában mindenkinél gyorsabb volt, de a sárga zászló valószínűleg megzavarta, így csak 6. lett Massa mögött. Webber is kihajtott a pályára.
Ezúttal ő szorítja elsőként 1:24 alá a lécet, míg Rosberg a második körével beférkőzik a két Ferrari közé az 5. helyre. A Williams dolgozik Maldonado autóján.
Az Ascariba a kelleténél kicsit gyorsabban érkezett meg, és óriásit kellett ellenkormányoznia, de valahogy így is csak 4 századdal maradt el Rosbergtől. Igaz, Webber közben beférkőzött közéjük.
Jelenleg ő a 17., és Maldonado, akinek még nincs mért köre, most hajt vissza a pályára. Rosberg javított fél másodpercet, Schumacher viszont hiába ment jobb részidőt a pálya elején, mint előzőleg, inkább visszatért a bokszba. Most már a 9. helyen áll, mert di Resta is megelőzte.
A sorrend Hamilton, Vettel, Button, Alonso, Webber. Massa a hétvége eddigi részében kicsit meggyőzőbbnek tűnt Alonsónál, de most 4 tizeddel lassabb nála. Pérez a lágy gumikon próbálkozott, de így is csak a 10. helyre került, öt ezreddel Schumacher mögé.
Feltornázta a Renault-t Massa elé. Közben Sutil is megelőzte Schumachert, aki a bokszban van, és szemlátomást arra játszik, hogy ne kelljen elhasználnia egy szett lágy gumit.
Az utolsó pillanatban Kobajasi, Barrichello és Buemi is megelőzte, így idén már sokadszorra Alguersuari esik ki a Q1-ben a nagycsapatok közül. A Toro Rosso párbaja Buemi javára dőlhet el, 9-4-re vezet az időmérőkön csapattársával szemben. Trulli idén másodszor győzte le Kovalainent az időmérőn, mégpedig fél másodperccel. Ricciardo legyőzte Liuzzit, míg Glock a Virgin hátsó szárnyát vizsgálgatja, amelynek a felső terelőlapja mintha elszabadult volna.
Annak ellenére, hogy a közepes gumi a rosszabb a Ferrarinak, azon is csak egy tizeddel volt lassabb Buttonnál, és szűk kettővel Hamiltonnál. Így a lágy gumikon még közelebb lehet hozzájuk. A Ferrari erősebb a várnál.
Ezúttal senkinek az indulása nem forog veszélyben. Közben egy sportbíró előzékenyen visszahozta Maldonado letört első szárnyát a Williams garázsába.
Ezúttal Maldonado hajt ki először a pályára - meglepő módon kemény gumikon. Őt Senna és Barrichello követi. Már 30 fok van Monzában.
Csaknem 2 másodperccel lassabb - 1:26.706-os körrel kezd - mint amit a Q1-ben futott. Senna viszont 2 tizedet javít előző időeredményén, és 1:24.715-tel átveszi a vezetést.
Az élmenők már korán lágy gumival próbálkoznak. Vettel 1:23.105-ös köre a hétvége eddigi legjobbja. 65 ezreddel jobb, mint amit délelőtt futott. Mögé Button, Alonso és Hamilton zárkózik fel.
Ő az első, akinek ez sikerül. Az ideje 1:22.914. Pedig az első szektorban 4 tizeddel lassabb Rosbergnél - itt egész hétvégén a Mercedes volt a leggyorsabb.
Megelőzi Webbert és Buttont is, de Button a következő körében visszaszorítja őt a 3. helyre. Schumacher elsőre 7 tizeddel lassabb csapattársánál, és a 9. helyen kezd.
Hét ezreddel lassabb Rosbergnél, és mindössze 4 századdal gyorsabb Webbernél, így a 4. helyre kormányozza a Ferrarit.
Egyetlen századdal ugyan, de befért a Ferrari elé, bár csapattársánál 3 tizeddel lassabb. Hamilton egyelőre csak a 8. helyen van, de ő a többiekkel ellentétben a kemény gumikon tette meg az első etapján, éppen most hajt ki a pályára a lágy keverékkel.
Igaz, hogy a 6. helyen áll, de mindössze 7 század választja el a 9. helyezett Petrovtól, így ha a mögötte lévők javítanának, könnyen kiszoríthatnák a továbbjutók közül. De szerencséjére úgy tűnik, többször már nem fognak kijönni a pályára.
A 13. helyet kaparintotta meg, Hamilton viszont felugrott a 3. helyre, bő két tizeddel Vettel mögé. Senna csak a 12. helyen áll, vajon megtesz-e még egy mért kört? Kobajasi és Barrichello nekivágott egynek...
Az utolsó pillanatban kiszorította di Restát a továbbjutók közül, 6 ezredet verve rá. De saját csapattársától, a 9. helyen végző Petrovtól négy tizeddel kikapott. Ismét mindkét Renault bejutott a Q3-ba.
... hogy épphogy csak kikapott Sennától, de így is megdicsérik. Annak ellenére, hogy most versenyez először Monzában, gyorsabb volt csapattársánál, Sutilnál.
Bár a hétvége eddigi edzésein a Renault-k voltak a leggyorsabbak az egyenesben, Pérez ezúttal 349 km/h-s sebességgel haladt - gyorsabban, mint a hétvégén eddig bárki.
Bár eddig is Vettel volt a leggyorsabb, már megszokhattuk, hogy a Q3-ban mindig kihúznak egy extra nyulat a kalapból. Vettel magabiztosan nézi a monitort az autójában ülve.
A két Ferrari egymás mögött hajtott ki a pályára, lehet, hogy Alonso ki akarja használni Massa szélárnyékát, ami itt az egyenesben sokat érhet.
Rajtuk kívül Webber és Senna is a garázsban maradt, úgy tűnik, ők csak egy szett lágy gumit akarnak elhasználni a döntőre.
1:22.613-as köre a hétvége eddigi legjobbja, de a két McLaren sem marad le tőle sokkal. Hamilton 5 századdal megelőzi Buttont. Hiába futott Alonso is 1:22-es kört, a mért körök első fordulója után csak a 4. helyen áll. Rosberg és Webber csak most ment ki a pályára.
A második mérési ponton még jobban állt, annak ellenére, hogy a második Lesmóból a rázókövön túl gyorsított ki, de aztán az Ascariban alig tudott korrigálni egy broadslide-ot, és ezzel időt vesztett. A Parabolicában már elvette a gázt, valamiért mégis kint maradt a pályán ahelyett, hogy bement volna a bokszba. Mint kiderült, azért nem ment be, mert túl későn szóltak neki, és már nem tudta volna előtte feltölteni a KERS-ét, ezért kellett kint maradnia. Schumacher és Senna továbbra is a garázsban van... Lehet, hogy két szett lágy gumit akarnak megspórolni?
Az első próbálkozása 1:23.126, ez Alonso és Massa közé jó. Míg Rosberg egyelőre 1:25-ös kört futott, és a 8. helyen áll, saját korábbi szintjétől is elmarad. Schumacher most mégis kihajtott a pályára.
Az Ascari utáni egyenesben hat autó követi egymást, mindenki az ellenfele mögé próbál bújni.
Vettel tovább javított, fél másodperces előnnyel övé az első rajtkocka. Button is úgy tűnt, hogy jobbat fog menni, de bement a bokszba, akárcsak Hamilton. Alonso az első szektorban mindenkinél gyorsabb volt, de csak annyit tudott tenni, hogy visszaelőzte Webbert. Schumacher egyetlen kört ment, de a közepes keveréken próbálkozó Rosberget sikerült megelőznie, ami idén csak másodszor fordult elő. Petrov 7. lett, Senna részt sem vett a Q3-ban.
Idén a tizedik. Ezzel megelőzte az örökranglistán Niki Laudát és Nelson Piquet-t. A visszajátszásból látszott, hogy Hamilton a második sikánnál elfékezte magát, valószínűleg ezért nem fejezte be a körét. Alonso mindössze 7 századdal maradt le Buttontól, és azzal, hogy a második sorba került, életben tartotta az esélyeit a holnapi futamon. Rosbergnek sok lesz a friss gumija, valószínűleg csak a Q2-ben használt el egy szett lágyat, ami azt jelenti, hogy kettő maradt neki a versenyre. Schumachernek is maradt egy, míg a többieknek jellemzően nem. Hamilton a Q2-ben feleslegesen pazarolt el egy szett lágy Pirellit, mivel a kemény gumikon elért eredményével is továbbjutott volna, bár ezt akkor még nem tudhatta.